HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips. Fanér och behanding
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/31 :  15:13:47  Show Profile Send byggarn a Private Message
Snart kommer förmodligen köpet av 2st Acoustic Phase och en Acoustic soundbarrier 8" bli verklighet.
Tycker inte de är så jättesnygga i orginalutförande så jag skulle vilja fanéra om dem med björk eller lönnfanér.

-Måste man ta bort plastfolien som sitter på från början eller kan man limma dit träfanér rakt på?

-Vilken tjocklek ska man ha 0.6, 0.8 eller något annat?

-Hur ska fanéren behandlas för att på bästa sätt motstå smuts och sol och så vill jag gärna få lite lyster. Är fransk lackering ett bra alternativ?

-Hade tänkt att ha baffeln i något annat utförande, likt Dynaudio, i någon silverfärg. Är hammarlack ett bra alternativ eller finns något bättre? Vanlig silverspraysfärg? Eller är det snyggast med fanér även på baffeln?

Tacksam för synpunkter

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/31 :  20:24:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hej byggarn det verkar som om du inte är nöjd med plastfolien det som är så vacker ytbehandling, skämt åsido jag gillar inte det heller. Om du skall ändra yta i ditt fall till träfanér så bör man tänka på underlaget som avgör vad som skall göras.

Plastfolie gör att du bör undvika vattenbaserade limmer (trälim)och använda t.ex kontaktlim MEN har man otur så lyfter plastfolien från underlaget och då står man där med bubblor i fanéret och ogjort arbete samt att man svär över sin dumhet.
Plastfolie värms på så enklast är att köpa ett strykjärn på loppis och sedan värma och skrapa efterhnd som plasen bli mjuk, efteråt slippar man men slippapper så ytan blir jämn.

Tjockleken avgör du själv men använd ett tjockare då det underlättar arbetet med fanéret. Träindustrin jagar ören och kronor vilket gör att de väljer ett tunnare fanér medan vi kan lägga på en och annan krona och få ett snyggt slutresultat.
Det finns två sätt de får fram fanéret på ena sättet är genom "svarvning" och hyvling även där är det en smaksak men hyvling då det är mest likt en bräda i utseendet medan "svarvning" blir mer flammigt.

Fransk lackering skall nog vara fransk polering och det är svårt om man inte har bra förkunskaper (shellack och rödsprit m.m). Annars kan man lämna in lådorna till en lackfirma bil eller trä och få dem lackerade. Alternativet är olja men här finns det många olika tankar på vad som skall användas.
Mitt tips är att du tar Danish oil till ytan dels så behåller den lystern länge och du kan lägga på flera lager och få en halvblank yta innan sista lagret slipar man med stålull i grovlek 000 som slätar ytan och ger ett bra slutresultat. Om du inte vill olja så lackera istället.

Silverlack till bilfälgar kanske är att tänka på, återigen kan säkert en lackfirma hjälpa till men är du duktig med sprayburkar så kan du säkert göra jobbet själv.

Lyck till med om fanéringen.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:18:17  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej! Jag lämnade in mina bafflar för fanéring på ett snickeri. Det var inte så dyrt som man kan tro! Det gick till 800 kr för två bafflar med björkfanér inklusive klarlackering och sinkfräsning. De fanérade båda sidor av baffeln så att den inte skulle böja sig men det är väl inte aktuellt i ditt fall.

Personligen älskar jag cellulosalackering. Kolla in denna länken:
http://www.gnu.se/gordetsjalv/limolack.html

MVH Marcus

...music is the best...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000