HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med ytbehandling av alm-fanér
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/05/30 :  20:33:57  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Sakta men säkert börjar HFLS-1 ta form. Den första är delvis fanerad nu!
Nästa fråga är ytbehandling. Jag tänkte olja dem men är helt novis på detta. Hittade lite saker i färgaffären att experimentera med: Teakolja, kokt linolja och tepentin.
Någon som har bra förslag på hur jag bäst använder dessa grejer? Tänkte experimentera lite, men varför inte fråga när man har tillgång detta forum.
Har hört något om att man ska blanda ut oljan men jag har inget recept själv.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/05/30 21:42:22

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:33:19  Show Profile Send Frasse a Private Message
Tjenare rosbacke blanda 50-50 med linolja och terpentin och stryck på flödigt med tex en trasa. Vänta ca 4 timmar behandla igen låt nu stå ca ett dygn vid behov olja en sista gång. OBS! Linolja är självantändnade läma aldrig under några som helst omständigheter trasoor framme. Vatten dränk eller stoppa i en burk med lock. Vill man använda något som inte är så brandfarligt så använd parafinolja. Slutligen så blir träet lite gulare och mörkare av oljning. Terpentinet har man i för att träet skall suga upp oljan bättre.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:55:14  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Hej Frasse!

Tack för tipsen. Jag ska testa på några provbitar innan för att se resultatet. Får se hur jag löser det med lagring av oljeindränkt trassel. Har precis renoverat köket så jag borde ha några tomma färgpytsar kvar. Vem vet, annars kanske grillen med några tändstickor och en vattenslang kanske kan göra susen.

--- Mikael R

PS. Trist med inbrottet. Finns så mycket roligare saker att änga sig åt än att rensa upp efter sånt. .DS

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  18:39:21  Show Profile Send patst577 a Private Message
hur är det med fanér och insugningsförmåga?

sugs olan in och förstör lim, MDF?

/Patrik
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:42:34  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ja jo det roliga är att här om veckan låste jag in nycklarna + barn i bilen, men det hela löste sig smidigt med 1 st ahänglås nyckel modell mindre bara att vrida runt och viola så är man inne så det var nog inga proffs. Eller skall man byta kariär kanske :-)

Nä jag har aldrig varit med om något sådant faktiskt. Jag lackade fö lite i veckan med ett nytt lack funka skit bra grunda en gång väntade ca 15 minuter putsade lite lätt och en omgång lack till sedan efter 30 min ett helt fantasiskt slut resultat. Mycket smidigt så nu är det slut på 2 kommponents lack.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000