HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gratis rumsanalysprogram från Audionet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/06 :  15:09:20  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hur har det gått för er som testat detta analysprogram? Har ni fått det att fungera och har ni haft glädje av resultaten? Jag hoppas på positiva svar för jag har själv för avsikt att försöka installera programmet och göra en mätning av mitt katstrofala hifirum

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:36:25  Show Profile Send mus a Private Message
Jag har kört det på min laptop och programmet verkar fungera bra, däremot tror jag man skall ha lite bättre ljudkort än det som vanligtvis sitter i en laptop. Jag kunde dessutom inte spela så högt som rekommenderas (1-3W är våldsamt högt!), det var absolut protest från andra halvan.... Men nu i veckan har jag lägenheten för mig själv och då skall det spelas bruspulser!
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:01:22  Show Profile Send Frost a Private Message
Det verkar som man måste spela sjukt högt för att få det att funka. Jag sitter nu kl 23.55 och testar. Jag spelar klart över normal lyssningsnivå. Men mätaren i "rec-läget" kommer endå inte upp mer än till 10%. Grafen visar en kurva som ligger på runt -120dBr. Ska det va såhär eller gör jag nogåt fel?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:03:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur mycket förstärker du signalen från mikrofonen?
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:12:18  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag har ingen micamp, kör direkt in i ljudkortet (sb audigy 2 platinum), sedan ut vi digitalkabel till d/a i cdspelaren. Jag kör med full patte på regeln för micsignalen, har povat att ändra ljudnivån med stärkaren istället. Men man kan inte spela hur högt som hellst såhär dags. Hade stora problem först innan jag insåg hur man ser till att ljudet från micen inte spelas ut i högtalarna :)
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/11 :  17:04:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Första försöket med mina datorhögtalare.
Logitech 680 med Sub spelat från ett Audigy 2 ljudkort.
Jag upplever ljudet från högtalarna som riktigt bra, klart och rent.

Detta ser lite för bra ut för att vara sant. Första kurvan som jag fick hade rippel närmare 50Hz, men när jag flyttade micen undan från högtalarna och närmare subben flyttade sig ripplet uppåt i frekvens, vilket jag tolkar som att ripplet kommer från interferens mellan sub och mellanregister.

Rummet är ganska litet, väggen bakom mig är 2 delar öppet fönster, 2 delar madrass och 1 del 'ren' vägg.

Microfonens karaktäristik måste påverka kurvan, det är micen på ett Philips Headset SBC HM300. Jag ska försöka leta reda på andra microfoner för att jämföra.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/13 :  22:27:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message

Nu vet jag varför min kurva är så rak och fin. Efter en del laborerande upptäkte jag att Line-Out till förstärkaren var även loopad till Line-In (internt på Audigy-kortet) som programmet använde för att analysera signalen.
Inte konstigt att kurvan såg ut att vara perfekt.

Måste laborera lite till med olika mic:ar innan jag kan redovisa något vettigt resultat.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000