Author |
Topic |
|
makki
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 16:22:32
|
Jag är i tagen att köpa min första seriösare hifi-anläggning och blev tipsad av en kompis om detta forum som en mycket bra kanal för råd och information.
Boendes i Stockholm så har jag besökt HIFI-klubben och PAUSE för förslag på system och demo. Är beredd att betala uppåt en 60' för en ny anläggning.
De system som jag hittills lyssnat till är:
Denon 3805 + Denon 2900 + 2x B&W CM4
Arcam AV300 + Arcam DV79 + 2x Canton M80
Det som ni säkert ser är det surroundsystem med endast 2 x golvhögtalare. Det är tänkt att anläggningen först och främst skall användas till att spela CD/SACD/DVD-A, då primärt CD. Att surroundrecievers är aktuella är pga att jag inte än bestämt om det skall användas i ett hemmabiosammanhang. Ytterligare högtalare kommer då att bli aktuella. De är även därför som en DVD-spelare är det mest aktuella.
Mina intryck så här långt: M80 imponerade mer än CM4. Vet ej om det endast var försäljningsprat av rang, men 3805:s funktioner imponerade mer än vad Pause hade att säga om AV300. Är dessa två receivers jämförbara? Det skiljer ju trots allt en 8000 i pris.
Är jag helt fel ut eller är detta system som kan vara värda de pengar som jag är beredda att betala? Kan det löna sig att köpa begagnat?
Mycket tacksam för svar, råd och synpunkter!
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 17:17:09
|
Välkommen till forumet Makki,
Jag tycker först och främst du ska bestämma dig för vilken sorts förstärkare du ska köpa. Dvs, kommer du använda dig av surround i framtiden? Är svaret; "nej eller nja..", så kanske du skulle satsa på en ren 2-kanals-förstärkare. Prestandan i en sådan kontra en flerkanalsreciever är förbluffande stor.
Sedan kan välja dvd-spelare/cdspelare efter eget behov.
Jag har själv ägt CM-högtalare, och man kan tycka att de är lite väl återhållsamma, strama och tråkiga. Speciellt när man jämför mot en sådan energisk högtalare som Canton. Men det beror mycket på vilken kringutrustning man använder sig av.. Se upp med allt för ljus kringutrustning till CM-högtalarna bara, speciellt diskanten kan då bli väldigt påfrestande.
För 60´ begagnat så får du en riktigt bra anläggning. Men det är också en djungel med vissa faror |
kabelskitsnackare
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 17:32:13
|
Först kan man väl säga att du "inte" skall köpa en ny anläggning, om du inte är en person som måste vara första ägaren på saker ;) = Begagnat är oftast halva priset.
I Stockholm finns det flera medlemmar, försök få kontakt med någon av dem och be dem hjälpa dig med avd som kan vara bra att lyssna på.
Skulle jag gå till en butik och be dem hjälpa mig i Stockholm, så skulle jag nog svänga förbi HiEND på kungsholmen.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 17:59:53
|
Jag rekomenderar att svänga förbi high fidelity och hifiart och givetvis gärna begagnat.
båda de butikerna har sortiment som jag personligen gillar. |
www.selleri.de
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 19:48:31
|
Hej Maki Kan börja med att säga att jag ger i stort sett samma råd som Zalves och Sampix, sen har jag några till. 1. I stockholm så finns det ganska många olika butiker med lika många olika märken dvs finns en uppsjö av olika märken och ljudkaraktärer. Och alla har sin personliga ljudsmak, så att bara rekomendera dig att gå till någon specifik handlare skulle inte jag göra, därför att en del handlare har bara sådant som de själva gillar ljudet på, och det är inte lika med att du tycker om det. Andra har ett mer blandat sortiment när det gäller olika märken och ljudkaraktärer. Samtidigt så förstår jag att medlemmar på detta forum rekomenderar dig att gå till en specifik handlare, beroende på han eller hon har bra erfarenheter av en butik och det är inget fel i sig. Men mitt råd är,besök så många som möjligt!! 2.Börja med att lyssna runt på högtalare!!!! Varför!, därför att det är dem som sätter störst prägel på ljudet. Och hur långt upp i pris behöver du gå för att du ska tycka att det låter tillräckligt bra så att du blir nöjd. Bestäm dig först för vilka högtalare du skall, beroende på punkt tre nedan. 3. Sen måste du bestäma dig för om du skall ha flerkanalsannlägning eller en två-kanalsanlägning. Det är stor skillnad i ljudkvalitet som Sampix skrev.En en ren 2-kanals stereo för 60.000 åker i åttor runt en flerkanalsanlägning för samma pengar.... Men detta hänger ihop mycket med hur högt upp i pris behöver du gå för du ska bli nöjd med högtalarna, det kostar ju en extra slant med 3 st extra högtalare plus en sub. Väljer du en 2-kanals så kan du ju köpa mycket kompetenta högtalare ända upp till max 30.000kr och ha lika mycket kvar till elektroniken. Väljer du flerkanal så har du max 30.000kr till 5 högtalare och en sub, för att sen ha lika mycket kvar till elektroniken. Ganska stora skillnader.... 4.Förhastade köp är aldrig bra, särskilt när man är inte har så mycket erfarenhet, talar genom egen erfarenhet. Har gjort så många felköp i mina dar pga att jag bla haft för bråttom, lyssnat för mycket på försäljare och inte litat på mina egna öron i tillräkligt stor utsträckning.Glöm inte att det är du och ingen annan som ska leva med ljudet.
Ja det blev många råd, men här kommer namnen på de butiker som finns Hiend Ljudmakarn Best sound Sontec Hifiart Hifiklubben Referenceaudio Pause
Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Mullansson
Member
211 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 19:56:39
|
Du MÅSTE kolla fler ställen än Hifi-klubben.
...och naturligtvis låna hem grejorna innan köp och testa dem i rummet där de är tänkta att stå. Kan skilja massor mellan olika lyssningsrum. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 20:02:48
|
Makki! quote: Vet ej om det endast var försäljningsprat av rang, men 3805:s funktioner imponerade mer än vad Pause hade att säga om AV300. Är dessa två receivers jämförbara? Det skiljer ju trots allt en 8000 i pris.
OM du ska köpa en receiver så köper du en som har de funktioner som du vill ha, plus naturligtsvis uppfyller dina ljudkrav. Och dessa två kan du inte jömföra riktigt, Denonen har alla möjliga finnesser, Arcamen är inte riktigt lika fylld med finnesser. Men Arcamen lär låta betydligt bättre. Så till vis del försäljningsprat PS. Som det står i inlägget ovanför, hur stort är rummet som grejerna ska spela i. Fruktansvärt viktigt att även ha i tankarna när man väljer högtalare. Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2004/07/12 20:06:16 |
|
|
makki
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 20:29:06
|
Tackar så otroligt för alla råd än så länge!
Rummet som anläggningen ska stå i är i en del av en etagelägenhet där taket i stora delar är drygt 5 m högt. Har ej haft möjlighet att spendera allt för mycket tid där än då inflyttning inte sker förrän i början av augusti. Rådet att låna hem saker blir kanske än viktigare då? |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 20:59:48
|
Ett alternativ om du är osäker på vad du vill satsa på (två- eller flerkanal) kan också vara att först köpa ett tvåkanalsslutsteg och driva det med ett flerkanalsförsteg. Sen kan du bygga ut kanalförstärkningen genom att komplettera med slutsteg eller monoblock av önskad kvalité. T ex Classé gör fina försteg. |
|
|
supersonic
Member
125 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 22:23:39
|
OMm jag får säga som jag tycker så borde du satsa på att separera hemmabio och hifi. T.ex Thorförstärkaren som kan kopplas till en hemmabioreciever, en begagnad hemmabioreciever, finns massor att välja på, en bra beg cdspelare och en bra beg multispelare. Thor kostar väl 19-20000kr en bättre beg hemmabioreciever kostar 6-7000kr lika mkt för en cdspelare och 5-6000kr för en multispelare, Pioneer 668 t.ex. Då är du uppe i c:a 36-40000kr. Återstår 20-24000kr för högtalare och kablar. Högtalare kan också hittas till fina priser på begagnatmarknaden. Det är många som sitter fast i uppgraderingshelvetet. Spana på säljesmarknaden här och på hifimagasinet.com så tror jag du hittar kanonprylar med den feta plånboken. Jag skulle ha gjort det iaf. Lycka till. |
supersonic |
|
|
|
Topic |
|