HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Minirecension Esound CD spelare och Xindak kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/29 :  02:14:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Så har jag lyssnat på min nya CD spelare samt högtalar och ström kabel i ett par veckor och tycker jag börjar få klart hur jag tycker ljudet i min anläggning förändrats sedan deras intåg. Dessa grejer är privatimport från kina, även ett spider rack följde med på ordern och gjorde verkligen sitt på den estetiska sidan. Eftersom jag är generellt dålig på att beskiva ljud och saknar många Hifi ord i min ordlista så beskriver jag mina lyssningsintryck av produkterna och detta i synnerhet med jämförelser mot tidigare provade grejer. Till recensionen hör att jag har en ny digitalkamera som jag fått leka lite med och prova (olympus c-5060), jag lär mig ännu dess fuktioner.

En 1:a inblick i vad det handlar om:



CD-spelaren är en E.sound CD-5 som jag köpt efter goda omdömen av StefanB och Brickman som verkade nöjda med sina köp av CD-5 resp. CD-3.

Då ska jag ge mina erfarenheter. Tidigare har jag haft en Arcam CD72T som jag ansåg vara bästa köpet av dem jag provade i den prisklassen då det begav sig, vilket var någon Rega, Maranz, Linn och någon fler. Har varit nöjd med den fram till i höstas då jag så smått började fantisera om en ny CD med balanserade utgångar då resten av min elektronik är helt balanserade (Perreaux SM6P försteg och LC audio Zapsolute Mk4 slusteg)och i ärlighetens namn var CD´n den klart svagaste punkten i anläggningen. Kollade marknaden vad som fanns men tyckte att det mesta som var intressant kostade för mycket för mig just då och hittade inget som jag verkligen ville ha. Då läste jag StefanB´s positiva omdömen om den nyköpta Esound som fått gå en match mot hans Copland. Och eftersom han har en minst lika bra anläggning som jag har och lyssnat på betydligt mer Hifi produkter än mig tänkte jag "duger den åt han duger den åt mig". Sagt och gjort, efter en hel del förfrågningar hos Kinesiska firmorna där jag utvärderade olika balanserade CD spelare föll i tur och ordning Opera Consonance 2.3 bort pga. 40% prishöjning just då samt en Xindak SCD2 (SACD med inbyggt försteg) pga. de inte rekommenderades till just mig av kineserna bort. Då stod då E.sound CD-5 kvar som ensam kandidat och en beställning gjordes. Ca. 2 veckor efter beställning och betalning ringde det på dörren och där var mina paket från Kina inehållande en CD-5 samt en massa kabel.

På bild(kinesernas) tyckte jag den från början inte var speciellt snygg, med tiden har jag börjat gilla designen mer och mer:



Inspelning tog vid och nu efter ett par veckors lyssnande kan jag ge omdömena. För det första så har den en långt bättre närvarokänsla än min fd. Arcam. Musiken känns mycket mer levande och instrument som tidigare verkade lite luddiga är mer naturliga nu. Man får känslan att vara i samma rum betydligt bättre. Det hör samman med att denna cd är mer detaljerad och låter "öppnare" i ljudet, dock tycker jag inte det blivit kallt eller hårt för den delen utan en lagom gnutta detaljer och lagom mycket värme. Nils Lofren på Acoustiv Live är numera en njutning att höra med dess närvaro och livekänsla, speciellt Keith don´t go - alla hifi vänners favorit. Sedan är Basen en av dess klaraste fördelar. Den är betydligt fastare och klarare, en del kanske skulle beskriva den mer definerad. Metallica´s "Battery" och "Masters of puppet" har aldrig låtit bättre med snabbare fastare trummor signerat Lars Ulrich. Detta går såklart igenom på all musik men just Metallicas plattor har jag tyckt haft lite tunnt ljud tidigare med dåvarande uppsättning. Ljudbilden är både bred och djup, tycker man gott kan höra de mesta instumentens placering och är det en stor ljudbild på plattan tycker jag den hörs väl. Det är mycket superlativ om denna CD, det kan inte hjälpas. Jag har inte hittat en endaste punkt som den är sämre, där Arcamen var bättre. Denna E.sound är bättre på allt, och vissa punkter klart mycket bättre. Man kan inte tro att denna CD faktiskt kostar klart mindre än jag gav för min Arcam 72:a då det begav sig, eller för den delen motsvarande Arcam idag. Jag skulle tro att den matchar de flesta CD-spelare vi annars är vana att betala kanske 20 000:- för och denna åsikt kan nog intygas av andra Esound lyssnare

Byggkvaliten verkar strålande, får min fd. CD att likna rena plastleksaken. Sidorna är i tjock aluminium (borstad front) och cd spelaren är tung. Att det hör till en tung fjärkontroll till skillnad mot arcamens verkliga plastleksak förstärker kvalitets intrycken av detta bygge. Nedan kan man se lite av dessa väggars tjocklek och en skruv ur topplocket är bortplockad så vi kan ana dess respektingivande tjocklek.



Baksidan har snyggt urfrärsta ur baksidan balanserade utgångar, samt givetvis RCA och digital utgång.



Insidan, detta kan jag inte mycket om men det ser väl bra ut, eller?



Fjärren, en gedigen stabil lättförståelig sak.



Slutsumman av denna cd kan inte beskrivas annat än med TOPPBETYG!, det är inte en absolut referens, det förstår alla. Men med en koll på vad den tömde bankkontot på kan jag inte annat än småflina vid varje lyssning.

Det var något mer som skulle bedömas, jo bla. denna:



Xindak FS-1 högtalarkabel. Kan inte dra alla specifikationer om denna men det är en kopparkabel uppbyggd som sandwitch konstruktion (likt bla. Analysis plus) med två klumpar en vid varje ände. Vad dessa innehåller vet jag inte men det har nämnts ferritringar, eller så är det bara för att göra övergången från platta kabeln till stumparna för kontakterna. Den är terminerad med bananer i förstärkaränden och spade i högtalaränden.



Vad tycker jag om denna då? Jo det har provats Kimber 8TC, Nordost Solarwind, en Synergistic kabel och senast hade jag själv en MIT terminator 2 biwire hemma. Denna Xindak är klar bättre än MIT:en, ljudminnet är för kort men påstår nog att den går förbi även de andra nämnda. Varför tycker jag det? jo den hade vid redan första tonen efter inkopplandet övertygande ljud som jag hajade till och tyckte "fasen va bra" det flyter lättare än från MIT T2, basen är inte lika luddig och man kan verkligen höra detaljer bättre och klarare. Dessutom är den faktiskt ganska snygg, fick en betydligt nöjdare sambo efter kabelbytet. Detta är definitivt en kabel som kunde konkurrera på många marknader med "mellanpriskabel" om den kom ut bättre, så pass bra verkar den vara. Vad jag gav i svenska pengar är inte i paritet med vad den presterar, jag skäms nästan gentemot kineserna.

Det sista som ska nämnas i denna mini recension är strömkabel jag köpt. Detta är jag lite skeptisk till sen tidigare men hört mångas åsikter att bättre kabel än standard gör väl så mycket. Då måste man ju testa när man kan komma över kvalitetskabel .... ja ni vet



Kablarna på bilden är Xindak PC-02 * 2 (de med svart kontakt) och Xindak FP-1 (röd) PC-2 är en kopparkabel som enligt tillverkarens hemsida ska passa bra till förstärkare/slutsteg/ försteg samt klass A drift, borde passa mina grejer som går i klass A. Xindak FP-1 är en strömkabel med silver i om jag ej fattat fel mer anpassad för digitala källor som CD spelare, så där gör den sitt jobb för mig. Vad kan jag säga, byggkvaliten på dessa är som med allt annat - helt strålande. De är verkligen grova dessa grabbar, jämför med standardkabeln som går till strömdosan. Denna standard kabel ska bytas, räknade fel och beställde en för lite men den ska bytas ut och matcha de andras viktklass. Rent ljudmässigt har jag provat för lite egentligen, men tycker att de blir lite mer dynamiskt ljud med dessa kontra standard. Mer detaljerad beskrivning kan jag inte ge utan får återkomma då man koppat och provat lite mer. De är dock värda sitt pris bara genom det estetiska

Så, nu har jag gett lite åsikter om mina senaste köp på hififronten samt även provat min nya kamera. Just nu är kameran bättre än fotografen, men ändrig ska ske


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/06/01 13:53:44

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/29 :  07:43:18  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Härliga bilder och bra recension. (tycker jag ) Cd spelaren är som du skriver ett makalöst fynd för pengarna. Jag fick beställa en till en kompis i stan och han anser att den spelar skjortan av hans öandra cd spelare. Han har i sin ägo då även en SAT CdFix, SONY SCD XB-940, McCormack SST-1 drive och DAC Deluxe och en Musical Fidelity X24K dac. Har har alltså lite att jämföra med därhemma men spelar numera bara på Esound CD E-5 Min pensionerade Copland vittnar ju också om Esounds ljudkvalitet.

Måste dock säga att det är modigt av dig Mange att köpa en sådan här okänd apparat efter mina rekomendationer Vi kunde ju ha helt olika smak och tycke eller så kunde jag ju ha skrivit upp den bara för att jag inte ville erkänna ett dåligt köp...... Tur för oss bägge att så inte var fallet.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/05/29 :  08:52:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Magnus, du har fortfarande inte ringt trots min påstötningar. Ta och gör det nu...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/29 :  11:01:58  Show Profile Send plind a Private Message
Härligt Mange
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/29 :  20:02:49  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Varför blir jag inte förvånad

Dessa prylar är fantastiskt prisvärda. Det vore kul att stråla samman och lyssna lite på skillnaderna mellan ex CDE3 och 5. Jag kan bara hålla med när det gäller ex Arcam. Jag påstår utan att rodna det minsta att min E3 spöar upp en FMJ cd33 rejält

Mitt nästa köp blir nätfilter samt nätkablage (Xindak)

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/30 :  18:38:14  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Bra minirecension!

E-soundspelaren är bara för läcker.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/06/01 :  19:15:18  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Fin recension. Får man fråga vad kalaset kostade netto, inkl frakt och allt?

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/01 :  23:44:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
De produkter som beskrivs här har kostat ca 11 500:-

Det är bestllt i två rundor, första var som medlem av gruppköpet då var det spider rack och högtalarkabel som gick på ca. 2700:- inkl frakt innan det var vid min dörr.

Sedan andra rundan beställde jag själv CD´n, 3st strömkablar + att jag fick med 2st Balanserade signalkablar och Bada powerplant och för detta betalade jag ca 8800:- med frakt hem till dörren.

Så totalt på två beställningar 11 500:-, det är GRYMT mycke grejer av högkvalite man fått för dessa pengar. Bara en CD av samma prestanda att köpa här hemma hade förmodligen kostat betydligt mer (jag har inte hört någon under 10 000:- som verkat bättre), spiderracken går väl på ca. 6000:- i Sverige.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/06/01 23:45:44
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/06/02 :  15:41:39  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Fint, bra att veta. När jag får stålar över nästa gång är det mycket möjligt att jag går på detta alternativ, CDn står på tur i uppgradering.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2004/06/03 :  15:56:38  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei
Flott mini test,men hvordan er esounden via RCA utgangene
Altså ubalansert?
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/04 :  01:00:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jan I: Jag skulle påstå att det är aningen luddigare ljud från RCA, nu har jag inte testat denna så mycket men jag tycker att det blir lite klarare, fastare med balanserad körning. Kan bero på att mitt för/slutsteg är äkta balanserade konstruktioner och därför trivs bäst med detta. Det var anledningen till att jag bytte och köpte en CD med balanserad utgång. Att det blev en rejäl uppgradering till minimal peng var en bonus



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/06/04 01:03:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000