HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg i 80.000kr-klassen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/29 :  00:07:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Köp biljetter till klassiska konserter i konserthuset för pengarna. Du hinner lyssna på det renaste ljudet - hifi referensen - tills du avlider av ålderskrämpor för dessa pengar...
Så extremt svårt att "zappa" bara

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/29 :  02:15:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag vill också slå ett slag för GamuT helt klart, de låter mumma.
Själv har jag mark 2 som låter mycket bra, mark 3 lär enligt tester vara ett bra stycke bättre.

Bravo
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/29 :  18:44:21  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Kolla upp engelska Chord. Välbyggda och välljudande steg!
http://www.accurateaudio.se/prislista.html


Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/30 :  20:28:38  Show Profile Send pak a Private Message
hurricane är mycket billigare i norge!!
trot eller ej.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2004/05/31 :  20:29:43  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Tack för alla tips, sökningen forsätter........

Överraskande lite stöd för Audionet i denna prisklass..?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/09/03 :  14:33:06  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Det er kommet noe mer informasjon om Adyton Cordis 1.8 nå:
http://www.oslohificenter.no/Adyton/index.html
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:05:17  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Et par Belles 150AR kunne være en mulighed.

http://www.soundstage.com/revequip/belles_150a_reference.htm


Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/03 :  15:08:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Linn Klimax Twin.

Bryston skulle ju inte vara helt fel heller


otippat ayn dock håller jag verkligen med dig!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/09/03 :  16:15:16  Show Profile Send Rebo a Private Message
Om jag hade 80000 att spendera på ett slutsteg hade jag köpt ett Bryston 14b-sst. 14B-SST ger 2x600 w i 8 ohm, om du klarar dig med mindre och vill spara lite pengar så räcker 4b-sst, 2x300 w i 8ohm rätt långt.

Brystons sst serie har ett väldigt rent, neutrult ljud med mycket kraft. Sst serien är nog de mest transparenta slutsteg jag har hört. Fin bas, underbart rent mellanregister och diskant. Bättre och billigare än t.ex. krell fpb.

McIntosh MC501 verkar också vara ett fint steg, men det har jag ingen egen erfarenhet av.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/09/03 :  17:29:32  Show Profile Send jonsson a Private Message
Grendel är ju hög dreggelfaktor på.. skall tydligen låta bra oxå;-))

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/03 :  17:52:08  Show Profile Send Blue a Private Message
80 lök... Vad ska man säga? Grattis till RKL som har the money to spend!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/03 :  17:54:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Bryston har i regel ingen karraktär alls.


quote:
Bryston 14B-SST

Karaktär? Detta steg har ingen karaktär. Neutralt.


Snickesnack det här med ingen karaktär eller neutralt.
Alla fabrikat har sin karaktär och låter olika.
Annars hade dom ju låtit likadant. Det gör dom inte.
Jag har hört mina högtalare med ett antal olika mycket fina förstärkare i högre prisklasser och det är rätt stor skillnad mellan deras "neutralitet" och "obefintliga karaktär".



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/03 :  18:00:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma> Du kan höra skillnad eftersom de flesta förstärkare ändrar på signalen när de förstärker den. I Lts's F/E test har ju i princip varenda steg kunnat detekteras så din observation är säkert riktig. Däremot kan man med din metod INTE veta vilket steg som är mest neutralt utan bara ATT det är skillnad på dem, det har man försökt komma runt med F/E-testet som är väldigt sinnerikt uppbyggt.

Vad jag vet har LTS inte testat Bryston än så om det är transparent/ofärgat vet jag inte MEN visst finns det en möjlighet till att de skulle kunna vara det. Man kan ju knappast bevisa att de inte är neutrala med din metod Jorma

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/03 18:01:54
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/03 :  18:15:18  Show Profile Send coldcut a Private Message
Åk på hifi-mässa i Gbg nästa helg! Där lär du få både lyssningsintryck och tips så det räcker. Tittar man på intresset från detta forum verkar Burmesters demo bli välbesökt.

-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:16:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Min metod? Om dom låter olika så låter dom olika och det finns ett antal olika låtande förstärkare som jag skulle kunna leva med.
Men det är den som jag i min anläggning trivs bäst med som stannar.
En NAD 208 THX som enligt FEtesterna skall vara den mest neutrala förstärkaren?? skulle jag inte kunna trivas med så det där med FEtester säger inte så mycket för mig och många andra.
Men om du väljer förstärkere efeter den metoden Rydberg så må du göra det. Det är ju du som ska trivas med ditt sätt att testa ut dina apparater. Har du verkligen FEtestat allt innan du köper det??

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/03 :  20:43:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma> Jag sa inte att JAG använde metoden! Dessutom har jag inte den konstlast som man behöver och inte de övriga grejor man behöver för att göra ett F/E-testheller heller för den delen. Vet du inte vad ett F/E-test innebär så kan du läsa mer här: http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html

Du säger att det inte finns nått neutralt steg och "bevisar" det genom att du lyssnat på X-antal och alla lät olika. Ponera att du har lyssnat på 100 olika slutsteg och hört skillnad på alla, då kan det ju fortfarande finnas ETT av dem som är hörbart neutralt (transparent).

Genom att lyssna på skillnader kan man alltså inte säga så mycket om hurvida ett slutsteg är transparent eller ej. Man måste helt enkelt lyssna på signalen innan den gick in i steget och sen lyssna hur den låter efter den passerat steget för att kunna uttala sig om hur steget ändrar signalen.

Hör man ingen skillnad på signalen innan och signalen efter på apparaten i fråga anses den vara transparent. Hur det exakt går till går att läsa på länken ovan.

Ska man då välja en neutral förstärkare? Ja det är ju en helt annan fråga, vissa tycker ju att man ska återge det som finns på skivan precis som det är utan att lägga till eller dra ifrån något. Andra menar att man ska hitta det ljud man själv gillar och trivs med. Jag ser inget fel med något av synsätten, folk får väl göra som de själva vill och är nöjda med.

Knyter man ihop säcken så kan man väl säga att det visst finns neutrala förstärkare som inte färgar signalen (även om de är få). Att "bevisa" att inte finns genom att säga: " Snickesnack det här med ingen karaktär eller neutralt.
Alla fabrikat har sin karaktär och låter olika.
Annars hade dom ju låtit likadant. Det gör dom inte.
"

Detta bevisar ingenting utan visar möjligen att det inte finns många förstärkaren som är transparenta.


Edit: Det går att bra att svara på PM Jorma.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/04 00:38:33
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:17:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jorma och Rydberg.
Detta går inte med trådskarapens linje på tråden.

Förslag på förstärkare, INTE F/E mätningar och personliga saker.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/03 :  21:20:39  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
En NAD 208 THX som enligt FEtesterna skall vara den mest neutrala förstärkaren?? skulle jag inte kunna trivas med så det där med FEtester säger inte så mycket för mig och många andra.


Har du testat 208:an Jorma? Vad tyckte du om den? Man får lätt intrycket att du inte testat den, utan avfärdar den p.g.a. att LTS framhåller den .

Rydberg, no offence men ena dagen spyr du galla över LTS och nu detta ? Är piP på ingång förresten?

RKL, om du kan tänka dig att spara typ 75 lök (hemska tanke...) så är Sentec PA9 ett alternativ. Mina är emellertid inte till salu för pengar .

Vänligen
Ekan


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:45:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Zalve> Fair enough! Jag tycker Pass X-350 är ett treligt steg i denna prisklass. Gamut monoblocken är säkert också fina ty GamuT D200 MKIII låter förträffligt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:55:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mr Ekan> Jag delar LTS-falangens åsikter i vissa avseenden men inte i alla. Sen var det ett bra tag sen jag spydde galla över "lts-gänget" tror jag! Det jag inte håller med dem om har jag diskuterat, de åsikter jag delar med dem har jag inte diskuterat, detta kanske utifrån det ser ut som du beskriver det(vad vet jag )

Jag har inga piP men funderar på att köpa ett par piP CRT att ha som extrahögatalare/datorhögtalare. Tänkte lyssna på pi60s också när Öhmans ombyggnad blir klar och jag har tid att bege mig till Sthlm. Tills dess får jag nöja mig med att lyssna på Gromits piP (och mina egna b&w 804n såklart )

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:05:04  Show Profile Send Tobias a Private Message
Rydberg,
Du får gärna komma förbi mig och provlyssna pi60s och Bryston 4B-SST om du vill... Du bor väl i Linköping?

vh Tobias
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:05:15  Show Profile Send JM a Private Message
RKL ! Måste slutsteget kosta 80.000 kr ? Annars kan jag rekommendera ett Roksan Caspian som bara kostar en bråkdel av detta som låter kanonbra för nästan inga pengar alls i sammanhanget...

Och JA ! Jag har jämfört det med mycket dyrare steg !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:09:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tobias> Ja det gör jag, det skulle vara guld!! (Tror Gromit skulle vilja komma med också )


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:16:19  Show Profile Send Tobias a Private Message
RKL, jag röstar också på Bryston. Du kan ju börja med att köpa ett 4B-SST och testa. Behöver du mer effekt kan du köpa ett till och brygga stegen. Då får du drygt 1000 W per kanal i 8 ohm.

Rydberg, ni är välkomna, jag PM:ar dig.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:22:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ett par slutsteg i 80 000 kr-klassen.
Då skulle jag vilja förseslå ett par EAR 509 som ligger en 10tusing under detta. Det är ett par rörförstärkare, men dom spelar inte bort sig i basregistret. En recension finns i senste numret av norska Fidelity och jag har haft några par av dessa slutsteg.
Om det inte hade varit för Vitusblocken som kostar 5x dessa EAr så hade jag fortfarande haft EAR,ena kvar här.
Dom hängde inte med Vitus monoblocken, men dom behöver inte skämmas.
För 70 000 hänger dom med bra.
Vitusarna kostar dock 350 000 och i en jämförelse ska dom inte hänga med även om jag hade en känsla av att dom kanske hade en liten chans innan jag tog hem Vitusarna.
Och att jag lånade hem Vitusblocken var enbart från början pga. ett "Hemma hos reportage" av High Fidelity som är i tryck i senaste numret.
Prova ett par EAR 509 som jag tycker är bland det bästa som finns i den prisklass du letar förstärkare i.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000