HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudfälts program ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/27 :  01:27:41  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan !

har en Yamaha RX-V650 och alltså man kan välja massa olika ljudfälts program ! varför kan man inte köra med ett custome eller vad man kan kalla det som funkar till alla filmer för jag gillar inte att fippla med en massa saker så fort jag ska byta film ! hur gör ni med era förstärkare håller ni på och bläddrar fram och tillbaka bland alla dessa olika ?

MvH Richard Hughes

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/27 :  03:15:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Äsch... Sånt där är ENBART nåt som Reklammakarna/försäljningschefen vill ha...
En billig DSP försämrar säkert mer än den förbättrar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/05/27 :  10:34:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag använder ALDRIG något av dessa "program"
Man får väl förutsätta att skivan är korrekt inspelad så att man inte ska konstra till det med extra "kyrko"- eller "jazz-club"-akustik.


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/27 :  11:26:32  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
okej hur gör man flr att slippa ? jag kör en som heter general det måste väll vara en neutral ?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/05/28 :  06:48:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Vet inte hur det är med Yamaha - men nog borde det väl stå Dolby Digital eller dts i displayen? Möjligtvis har Yamaha lägen som Movie/Music/Enhanced för DD, men det är ju inte som ett ljudfält riktigt.

Kolla i bruxen eller hör med butiken.


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/28 :  16:07:48  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
står så luddigt i bruxen bara ! jaja jag kör på general ! den verkar ju ställa om sig automatiskt efter vad som matas in ?
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/12 :  17:39:44  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Den modellen du har så har ju självkalibrering till lyssnings possitionen:

YPAO är Yamahas automatiska ljudkalibreringssystem som förenklar installationen och förbättrar ljudet. Placera den medföljande mikrofonen där lyssnarens huvud brukar vara placerad och tryck sedan på en knapp så fixar förstärkaren alla inställningar.

Undrar om dom menar det både film och musik mässigt då? Eller e det bara för att få rätt placering på sakerna..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/12 :  19:30:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag struntar helt i sådana program eftersom dom ändå låter apa. I slutet av 50 och början av 60-talet kunde man köpa radioapparater med inbyggd reverb som bestod av ett hammondspiraleko. De va grejer de!
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/06/13 :  16:38:41  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
nu menade inte jag kyrko ecco och sånt utan jag kan välja om jag vill ha enhanced eller general eller extended o mass skit står det men jag kör med general då tar den direkt från filmen och det funkar bäst !
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/06/20 :  13:05:50  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Då Yamaha är de ENDA på maknaden som har ljudfält till film som fungerar så rekomenderar jag att du använder det som DU tycker låter bäst!!

Hade själv en Yamaha DSP-A1 när det begav sig och jag använde alltid ljudfält till film när det gick. Upplevelsen blir ju så mycket bättre då...
Dock så kunde det bli konstiga ekon på vissa filmer så då körde man helt utan ljudfält.

De som säger att det bara är båg med ljudfält har aldrig ägt en Yamaha!!
(Men inte ens Yamaha låter bra med ljudfält i musik!!)

Så lyssna dig fram till det du tycker låter bäst..

/TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/06/20 :  13:14:32  Show Profile Send Machine a Private Message
Vet inte hur det är på Yamahas nya men på min 730 så står det Normal/DTS ES eller DD Enhanced.
Har testat med General Sci-Fi, Adventure m.fl. och kan bara hålla med Tiggr att skumma ekon då kan förekomma och man får väl hoppas att de som mixar Dolby Digital eller DTS vet vad de gör och att det funkar bäst så!
Men som sagt testa dig fram så lär du upptäcka den gyllende vägen du oxå! Alltså inga tonkontroller, DSP tjafs eller Tonårsknappar! (Läs loudness)

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2004/06/20 14:27:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000