HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bygga egen förstärkare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/26 :  21:33:41  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Har hittat en sida: http://www.diyhifisupply.com
Det påstås att även nybörjare kan fixa att montera ihop en sådan försgtärkare! Frågan är om någon har testat och byggt en sådan på den sidan? Är dom bra tro?

Finns det mer diyförstärkarbyggen för nybörjare som ska vara enkla att förstå och bygga?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/26 :  22:21:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Huruvida förstärkarna är bra eller inte vet jag inte men de verkar ganska enkla att bygga. Dock är begreppet "nybörjare" relativt.

Minumum när man ska ge sig på något som går på nätspänning ör att man har grunderna i elläran klara för sig (typ Ohms lag) och förstår vad ström och spänning är, särskilt bör man ha en känsla för när det bli farligt (ex att 1 V är lågspänning och ofarligt medan 1 A är hög ström och livsfarligt, inte självklart). Spänningen i rörförstärkare är ju också ofast väldigt hög så detta är extremt viktigt.

Vidare måste man kunna använda enkla mätinstrument (multimeter) på rätt sätt (hur man mäter spänning och ström, särskilt det senare brukar många göra fel på).

Inte för att allt detta har något med själva förstärkaren att göra men det är bokstavligen livsfarligt att ge sig på ett sådant projekt annars.

Jag vet ju inte hur mycket du kan så jag hoppas du inte tar illa upp för att jag "föreläser"
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/05/26 :  23:46:19  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Sidan innehåller ju bara rörförstärkare, och det är kanske inte det lättaste att ge sig på som förstabygge. Har själv, som så många andra, knåpat ihop en Gainclone. För egen del kändes det som ett lagom svårt förstabygge då jag tidigare var helt grön på DIY inom elektronik. Finns ju dessutom hur mycket info som helst att tillgå om diverse GC-bygge.

Vill du bygga rörförstärkare kan det nog vara en ide att vänta och se hur det går med forumförstärkaren HFTA's fortsatta utveckling.

Edited by - Mullansson on 2004/05/26 23:47:54
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/27 :  11:45:26  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
ohms lag kan jag:
U=I*R
R=U/I
I=U/R

Eller?
Sen om man nu skulle få för sig att bygga lite kan man ju alltid fråga alla duktiga människor här på forumet?

Vet någon någon annan sida man kan besöka där man kan bygga egna diy förstärkare? Det ska bli intressant att se hur hififorum förstärkaren ska bli.

mvh Johan!

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/05/27 :  12:52:03  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Här finns det för- och slutsteg i varierande svårighetsgrader:

www.passdiy.com
www.diyaudio.com

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/05/27 :  12:55:45  Show Profile Send Hjelm a Private Message
http://www.aksaonline.com/
Har öppnat något i Köpenhamn men vet inte om det bara är demo av produkter.

Hjelm
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/05/27 :  13:55:20  Show Profile Send Mullansson a Private Message
http://www.schuro.de/
http://www.decdun.fsnet.co.uk/index.html
http://www.sound.westhost.com/
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/index.html
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/27 :  15:28:05  Show Profile Send pix a Private Message
Hej Johan
Jag stod inför samma frågeställning nyligen
Efter att ha gått igenom de flesta DIY-alternativ valde jag att beställa Sonny Andersens Mirand A1 på www.mirand.dk
Den kan köpas dels färdigbyggda moduler (vilket kan vara tillräckligt avancerat) , dels kort+komponenter samt lösa kort.
ljudmässigt kan jag ej svara än.
jag kommer åter till forumet med en rappport när allt funkar.
Prismässigt tror jag att det är svårt att matcha sonny´s priser även om man etsar kort mm själv

Obs på gå in på den danska versionen av sidan.
Den innehåller mer info.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/27 :  15:30:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sonny's kort är 4-lagers! Inget man pular med själv....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/28 :  15:25:36  Show Profile Send pix a Private Message
Det går att köpa enbart korten för 188 Danska kronor/st (inkl allt utom frakt)av Sonny.
Dock tror jag att slutsumman blir dyrare om man skall köpa komponenterna från annat håll.
Dock bör man vara stadig på hand och ha bra lödstation + lod för att löda ytmonterat.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/28 :  15:40:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vilken storlek är det på det ytmonterade på Sonnys kort?!
0805? 0603?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/28 :  19:32:07  Show Profile Send pix a Private Message
Motst. är 1206 dvs (3,1x1,56) så vi pratar ändå inte "fine pitch"
Lada ner komponentlistan från den danska vesionen av www.mirand.dk så kan man se vilka komponenter som används.
Eller så får du väll titta förbi om ett par veckor och kolla
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/05/28 :  20:19:04  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
995 (danska) för ett färdigmonterat kort!!!

Bara komponenterna går på många hundringar, så det lönar sig knappt att bestycka kortet själv. Och med 48!! transistorer är risken stor för att något smäller när man spänningssätter det.

pix, köpte du bara korten?

Var hittar man komponenterna isåfall?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/29 :  11:12:25  Show Profile Send pix a Private Message
Nej jag bestälde färdiga och testade kort med SK102 Flänsar (0,4 Grader /W).
Dessa är lite dyrare.
Dock skall jag köra med +/- 49 VDC så det kändes motiverat
Jag insåg efter att ha läst komponentlistan att det troligen skulle kosta med att leta komponenter själv.
Återkommer med bilder när dessa kommer hem.
Det som tillkommer vid beställning av två moduler med SK102 flänsar är 150 DKR i frakt från danmark (inte mycket dyrare än att köpa innom sverige).
Vid intresse kontakta Sonny via mail. Han är lätt att ha att görea med och svarar snabbt på mail. Eller skicka mig ett PM så kanske jag kan hjälpa någon om det finns frågor av inte allt för djup karaktär.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2004/05/29 11:15:56
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/29 :  21:50:39  Show Profile Send pix a Private Message
Jag ville bara tippsa om att Lars Clausen på www.LCAUDIO.DK har en komplett förstärkarsats dvs Zappulse moduler,trafo,låda,kondensatorer,kablar.. ja allt för 5000 Danska Kr dvs ca 6000 Svenska kr.
Dessa kan köpas mot postförkott i sverige.'
Jag har ej hört dessa själv men enligt tester skall de låta bra.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:29:46  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ok, tack pix.

Jag håller med dig angående monterade kort. Dock behövde jag inte kylflänsarna. Jag har betydligt större sådana själv.
(är de som de på bilden är de knappast 0,4 C/W, kanske 0,6-0,8 men strunt samma)

jag avvaktar med spänning ditt reportage...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/30 :  14:11:36  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
De som är på blderna ä SK100 och är på 1.0 grader/watt.
Dock finns korten med SK102 eller SK56 Flänsar att köpa.
Dessa är på 0,4 grader/watt.
Se mer i prislistan på www.mirand.dk (danska versionen).
Jag har hittat ritningar på de flänsar som Sonny använder om det är någon som är intresserad.
(SK102 som jag beställt är 215x100x40 (bxhxd) med flänsarna vertikalt(=riktigt rejäl bit))

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Sonny
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:14:58  Show Profile  Visit Sonny's Homepage Send Sonny a Private Message
Hej jeg tænkte lige jeg ville kigge forbi

Målene på SK102 er 216 * 83 * 100 mm.

Se dette link.

http://www.fischerelektronik.de/_2002/PDF/Einzel_PDF/A_40.pdf

Jeg er meget spændt på hvad pix synes om den, én af mine venner vil sælge sin GAMUT D200 og købe den A1'eren i stedet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:41:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kul att du tittar in Sonny... Info från källan är alltid trevligt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sonny
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/06/15 :  12:32:15  Show Profile  Visit Sonny's Homepage Send Sonny a Private Message
En lille nyhed, jeg har fået en del spørgsmål om A1 kunne levere op til 200Watt@8Ohm.

Jeg er ved at lave et ADDON modul, som erstatter de 2 udgangstransistorer med et PCB som har plads til 6 udgangstransistorer.

Med +/-60V vil det gøre det muligt at få omkring 190Watt@8R.

Med SK102 vil det være muligt 3 sæt MJL1302A/MJL3281A at kunne levere omkring 350Watt@4R kontinuerligt.

Og kortvarigt op til 600Watt@2R.

Det vil også gøre det muligt at køre med en effekt transformator og en signal transformator.

=O)
Go to Top of Page

Sonny
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/06/15 :  12:35:22  Show Profile  Visit Sonny's Homepage Send Sonny a Private Message
Ups det er 8 udgangstransistorer. der er tale om.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000