HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta opampar i cd6?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/05/25 :  21:35:19  Show Profile Send Peter A a Private Message
Håller på och moddar en Cambridge cd6 och turen har kommit till opamparna. Det sitter för tillfället en NE5534 och en AD712 per kanal. Jag lurar på att byta ut dessa mot AD8065 som LC-Audio säljer men tänkte först fråga denna eminenta panel om det finns fullgoda alternativ som kanske både är bättre och billigare. Kanske någon har andra förslag på vad mer som kan göras med denna spelare. Klockan är redan bytt (Audiocom Superclock).

Peter Afzelius

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/26 :  00:25:54  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag har bytt från ad825 till 8066 (dubbel 8065) i min cd vilket gav en viss förbättring av framförallt upplösning. Jag har även bytt ut 5534:orna i en Cambridge d500se till ad8065, här var skillnaden betydligt större, ljudet blev mer lättflytande och behagligt samtidigt som ett extra register av detaljer kunde anas.
Jag köpte inte LC-audios färdiga adapter utan förlängde benen på kretsarna så att de passade i kretskortets hål. Ser man till ljudförbättring per krona så är LC-audios kort fortfarande prisvärda men orkar man fippla mer och kan stå ut med ett inte fullt så snyggt kretskort i spelaren kan man spara ett par hundra och löda själv. Jag betalade ungefär 50 kr/ krets, jag återkommer med (stockholms)firman som distribuerar AD-kretsarna, jag kommer inte ihåg namnet för tillfället.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/26 :  00:54:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rytket säger att Vår egen (DIY)Bernt håller på och moddar sin Cambrigde CD. Inte så lite heller!

Han kanske har några ideér...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  08:09:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Många idéer har jag. I D500SE sitter elektrolytkondingar i signalvägen, kanske gör det det på CD6 också? Byt ut dom till polypropen i så fall.
I HiFi-choice´s recension av CD6 står det att dacen är Crystal CS4327 men på LC-Audio står det att det är Philipsdacar i den. Vilket är rätt?
I Cambridge D500SE sitter en balanserad dac, Crystal CS4391, då kan man koppla in sig direkt på dacens utgångar och göra ett nytt, balanserat utgångssteg med rör och minimal filtrering. Då hamnar man plötsligt på HELT andra prestanda...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/26 :  08:53:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
När jag får tid så ska jag sätta tänderna i min Cambridge discmagic samt dac3. Har fixat två AD8066 som sampels från Analog Devices. O så lite nya klockor från Guido Tent så blir det nog bra
Men nu har man ju lyssnat på Bernts moddade cd så ett utgångssteg med rör är också lockande..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/05/26 :  14:13:24  Show Profile Send Peter A a Private Message
Konstigt detta. Jag har faktiskt lite svårt att hitta vilket som är dacen?! Det sitter en Philipskrets bredvid klockan med beteckningen 74hc74n och sedan cnn9531 under det om nu detta är rätt. Bredvid denna sitter det en som det står gs9419 på(ej Philips). Spelaren har balanserade utgångar men jag känner inte igen någon av dessa beteckningar. Är visserligen novis men jag tycker man borde känna igen den ändå. Utgångstegen med opamparna sitter på var sin sida om klockan och dessa kretsar så det borde vara rätt men, som sagt, konstiga kretsar...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  14:20:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
På min spelare sitter dacen på undersidan kortet. Ytmonterad, stor som lillfingernageln. Jag vet inte hur det ser ut på CD6.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/26 :  14:26:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
Gott råd: skaffa ett schema eller servicemanual



Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/26 :  23:43:42  Show Profile Send nelsson a Private Message
Följ helt enkelt kretskortbanorna från ingångarna på en av op-amparna och se till vilken krets de leder. Det är ganska troligt att den är ytmonterad och sitter på undersidan.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:22:40  Show Profile Send Peter A a Private Message
Bernt och Nelson har rätt, kretsarna sitter på undersidan. De är av märket Philips och heter TDA 1305T. Som jag skrev så har spelaren balanserade utgångar så Bernts förslag om rör i utgångssteget låter verkligen intressant om det fungerar med dessa dacar också...?

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/27 :  01:18:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat/datasheets/TDA1305T_2.pdf
Dacen är inte balanserad såvitt jag kan förstå. Men det finns det väl två stycken så
inverterar man utgången på ena för att få balanserat antar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/27 01:19:14
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/05/27 :  08:48:17  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Synd att IV konverteringen är inbyggd i DACen.

Hjelm
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/05/27 :  14:34:10  Show Profile Send Peter A a Private Message
Bernt; Som jag har förstått det så är det så man gör för att få balanserat med den här dacen men innebär detta att man kan eller inte kan bygga utgångssteget med rör som du skrev om...?
Här diskuteras det just runt denna dac (TDA 1305):
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=e8acc936c5ca04ce67532660f86070c1&threadid=5481&highlight=

Och här är lite annat om ett utgångssteg med rör:
http://www.ultranalog.com/cdenhancer/cdenhancer2.html

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/27 :  16:25:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kasra som skriver i tråden på din översta länk finns ju här på forumet. Kanske han har lösningen? PMa honom vet jag.
Bra länkar!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/05/27 :  17:43:36  Show Profile Send kasra a Private Message
Bernt
kan tyvärr inte pastea nåt på forumet då d inte är mitt material. men pm:a så kan ja skicka. det är likt hans cd enhancer 2.
designen är baserad kring 1st 5687 dubbeltriod per kanal, rörlikriktade mha 6x5. på utgången sitter en trafo. man justerar utgångsskillnaden via en pot, så matchning av rör behövs inte.

vet att remco kan ordna fram superduper nät+utgångstrafo. för överkommligt pris.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/05/27 :  17:49:28  Show Profile Send kasra a Private Message
såhär kan det exempelvis se ut:


saknar 975:an... väldigt bra spelare

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/27 :  21:39:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe! Det var fint!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/28 :  22:43:29  Show Profile Send esl a Private Message
Peter N

Kretsen 74hc74 är en TTL krets... dubbla vippor som är flanktriggade. cnn 9531 står för att kretsen tillverkades vecka 31 1995. Nästa krets som du nämner är tillverkad vecka 19 1994.

Se till att inte förstöra DACarna med statisk elektricitet bara!!!!!!!
Jorda en plåt eller aluminiumfolie som du jobbar på, men koppla ett MOTSTÅND till jord på ca 100k ohm. Detta för att du inte skall få en skadlig stöt om du är jordad och samtidigt kommer åt nätspänning någonstans.

Lycka till med moddningarna!
/esl



Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000