HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite basinfo om absorbenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/05/25 :  10:14:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag föreslår allt som oftast att Ni skall fixa basabsorbenter och många gånger får jag följdfrågan där personer undrar om inte basen försvinner då. Själva ordet basabsorbent tyder ju på att basen skall absorberas och därmed försvinna.

Så är det dock inte trots att absorbenten onekligen "suger upp" bas. Hur hänger det ihop då? Jo,ljudet som din högtalare alstrar är vågor i rummet som liknar de vågor du ser på vattnet när du släpper en sten i. När vågen sedan når väggarna så studsar den tillbaka in i rummet och då möter den de vågor som på väg till väggen. Här "mixas" de med varandra och det får vissa konsekvenser som påverkar oss ljudentusiaster. Vissa inkommande frekevenser kommer att förstärkas kraftigt ( det blir liksom 1+1= dubbelt mot vad det ska vara) medans andra kommer att släckas ut helt (1-1=0) och alla nivåer däremellan. Vilka frekvenser beror helt på rumsdimensionerna och går att räkna ut på förhand.
Det här fenomenet är skälet till varför en högtalare kan låta mycket olikt i två skilda rum t.ex. ha massor eller svag bas. De flesta med systemt i vardagsrummet brottas med effekterna av mer eller mindre stora problem med detta.

Vad gör då en basabsorbent? Jo den tar bort energin i ljudvågen som studsar tillbaka in i rummet och gör därmed att du får en jämnare bas som hörs överallt i rummet. Du upplever MER bas.

Samma grundprincip gäller för alla absorbenter som tar hand om olika frekvenser.

Det finns absorbenter som verkar över ett relativt brett område, andra som kan avstämmas att bara ta hand om vissa som just du har problem med.

Nyttig läsning för de som vill veta mer:

http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm
http://www.realtraps.com/
http://www.diffusor.com/
http://www.customaudiodesigns.co.uk/help.htm
http://audioholics.com/techtips/setup/acoustics/BassTraps.html
http://www.totalsoundcontrol.com/roomanalysis/


Micke








When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/05/25 :  10:50:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra kommentar MickeY. Jag ska snart svänga ihop ett par egna absorbenter och man kan inte få nog med tips. Bra att du klargjorde att man faktiskt inte "tar bort bas" från ljudet utan att man tar bort reflektioner av basfrekenser. Tänkte göra två feta hörnabsorbenter. Vad tror ni är bäst - en i "live-end" och en i "dead-end" eller båda i dead-end?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:57:50  Show Profile Send pak a Private Message
tack för bra förklaring.
du skriver att det kan räknas ut.om nån kan så varsågod,hjälp mottages gladeligen.
mitt fall:
rummet,3.7*4,1m med öppning vänster bak.
högtalare Von schweikert vr5. -3 vid 22 hz.basport bak.ca 60cm från bakvägg,ca 50 från sidor,bäst resultat med tanke på vriden ljudbild mot höger annars om de står tätare ihop.
högtalarna spelar vid kortvägg,1 fönster mellan,2 på höger sida.
ganska bra djupbas,puckel vid ca 100 hz samt att jag skulle vilja lugna ner hela övre registret (dämpa) tänkt på ev. draperier bakom höktalarna.
väggarna är av gips,med bröstpanel.klinkersgolv och trätak.
stor hörnsoffa mot bakvägg.huvudet blir ca 50 cm från vägg där det sitter en stor matta för lite dämpning.tjock matta på golvet.
hoppas att nån kan räkna ut nåt av detta,så att jag snart kan börja åtgärda de rumsliga fenomenen så det kan bli bra nån gång.
jag gillar att spela högt,men inte "högt"högt-utan dynamiskt lugn med fysisk attack och bas.när jag vrider upp nu blir det så "gällt" ljud om nån förstår ordet-högt och skrikigt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/05/25 :  14:26:20  Show Profile Send markih a Private Message
Om Morgan, som har skrivit den första artikeln i länkarna ovan, inte hade tröttnat på HiFi, hade han antagligen gjort om en del i den artikeln. I varje fall antydde han det för något halvår sedan. Artikeln är fin och välskriven, men innehåller en del som kanske inte "stämmer helt" och egentligen borde korrigeras eller snarare nyanseras. I det stora hela är det dock en hel del matnyttigt i artikeln.

markih

Edited by - markih on 2004/05/25 14:28:31
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/05/25 :  14:32:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Markih

Jag håller med men det viktigaste är nog att fler lär sig lite mer och därmed förstår varför det händer hemma hos dom än att allt är så där 100% vetenskapligt rätt.

pak
Tyvärr har jag inga sådana beräkningsprogram men det används flitigt av flera under DIY delen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/25 :  14:38:55  Show Profile Send pak a Private Message
ska fråga där då kanske.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/05/25 :  15:29:39  Show Profile Send patrikf a Private Message
Here we go again...

Micke Y skrev:
quote:
Vad gör då en basabsorbent? Jo den tar bort energin i ljudvågen som studsar tillbaka in i rummet och gör därmed att du får en jämnare bas som hörs överallt i rummet. Du upplever MER bas.

Menar du att absorbenten absorberar reflekterad energi selektivt?
Jag rekomenderar återigen en tråd begreppen reds ut på ett marknadsmässigt obundet sätt.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=13651

"Vill man absorbera bas resisitivt (porös absorbent) så måste absorbenten vara tjockare än ca 1/8 våglängd för att ge hyfsad verkan."
Alltså, exempelvis ca 85 cm tjocklek vid 50 hz.

"I praktiken måste man ta i ordentligt, minst ett par kubikmeter för en reaktiv absorbent för att man skall få hygglig verkan i ett normalt lyssningsrum. Väggar, golv och tak av gips- eller trämaterial, liksom fönster och dörrar, fungerar nämligen som ganska effektiva basabsorbenter redan från början och därför behövs ordentliga doningar för att man skall märka någon skillnad."
Citat av "Isidor"

Edited by - patrikf on 2004/05/25 15:36:55
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/05/25 :  15:38:59  Show Profile Send markih a Private Message
Det är svårt med ord... Jag tror att Micke Y försöker förklara på ett enkelt sätt att ljudvågen som ANNARS skulle reflekteras istället absorberas. Då blir resultatet mindre stående vågor och en jämnare fördelning av bas i rummet. Jag tror också att Micke ville ta hål på myten att bas "försvinner" av absorbenter och därmed formulerade sig som han gjorde. Mycket "tror"...

markih
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/25 :  16:27:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Länkar till tubetrapsbyggen:

http://ic.net/~jtgale/diy2.htm

http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/05/25 :  16:32:38  Show Profile Send markih a Private Message
Jag vill också säga att länken som Patrik F länkade till är väl värd att läsa i mina ögon. Isidor och Knoppen nämner en del väsentliga saker angående Tubetraps. Jag citerar Isidor i tråden:

"Tube traps är huvudsakligen resistiva absorbenter med en viss reaktiv "bonusverkan" för låga frekvenser när väggarna bildar ett massa-fjädersystem med luftkaviteten innanför. Liksom alla reaktiva system är avstämningen viktig, men det reaktiva/resistiva verkningssättet gör det hela ännu mer komplicerat. En konstruktion med diametern 50 cm är i bästa fall effektiv ned till ca 80 Hz varefter absorptionsfaktorn faller som en sten för lägre frekvenser.

för att svara på den ursprunglia frågan så har en välkonstruerad 50 cm tube trap alltså en absorptionsfaktor omkring 1 ned till 80 Hz och kanske 0.2 vid 40 Hz. Om den också är 2 m hög så har den en area på ca 3 m^2 vilket ger ekvivalenta absorptionsarean ca 3 m^2 ned till 80 Hz och ca 0.6 m^2 vid 40 Hz. Detta skall jämföras med att ett normalt rum har kanske 10 m^2 ekvivlent absorptionsarea i det här frekvensområdet (väggar, golv, tak och fönster fungerar som panelabsorbenter). Man behöver alltså stora tube traps i rummets samtliga hörn för att få bra verkan från övre basen och uppåt. För mellanbasen och lågbasen blir tube traps tyvärr alltid ineffektiva så man kan glömma att t.ex. eliminera en hemsk 50 Hz-mod i rummet på detta sätt. Detta kräver en väl avstämd s.k. Helmholtzresonator istället som koncentrerar absorptionen till ett smalt frekvensområde."

markih
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/26 :  08:10:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Det Knoppen o. co skriver stämmer ganska bra med dessa kurvor.
Tubetraps ör ändå bra eftersom dom dämpar bra ned till 100 Hz vilket är svårt att få till på annat sätt. Man kan plocka in dom utan att vara rädd för att överdämpa rummet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/05/26 :  08:29:10  Show Profile Send markih a Private Message
Bra dämpning ner till 100 Hz, kan man åstadkomma med ett par dm glasull på väggen. Eller 1-2 dm glasull bakom hålmasonit. Om det sen är lämpligt i alla sammanhang är en annan fråga.

markih

Edited by - markih on 2004/05/26 08:29:58
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:03:30  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Tubetraps ör ändå bra eftersom dom dämpar bra ned till 100 Hz vilket är svårt att få till på annat sätt. Man kan plocka in dom utan att vara rädd för att överdämpa rummet.


Överdämpa? Vad menas med detta egentligen? Det enda som verkar rimligt rationellt att vara rädd för, måste väl vara att man dämpar ojämnt beroende på frekvens?

Mvh
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:17:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Markih

Tack, du förstod vad jag ville berätta.

Patrikf

Det jag rekommenderar är inte en tubetrap som du verkar tro utan 10-15 cm tjock 45graders avdelning i hörnen med en markskiva som består av hårt packad mineralull. Moteringen gör att det blir en tillräcklig luftpalt bakom skivan vilket ger kraftigt dämpning djupt ner i frekvens. Skivans betydande kompakthet och dess sammanlagda tjocklek gör att det fungerar.


Micke




When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:45:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Med överdämpning menade jag att man dämpar så mycket så att den ojämna dämpningen som man alltid brukar få i ett rum med mer dämpning i dom högre än dom lägre frekvenserna leder till att det blir ett dött ljud.
Det kan man undvika om man har en jämn dämpning ned till 100 Hz. Det finns olika lösningar på det.
Tubetraps är inte den enda lösningen.
Att bygga 45°-vinklar i hörnena med mineralullskivor verkar vara en bra idé.

Jag har också sett basdämpare från Svanå i form av membran-absorbenter som monteras som ett undertak.
Fördelen är att det blir lite större yta och effekt.
Jättebra i rum med betongväggar där man får väldigt lite basdämpning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/05/26 :  10:11:04  Show Profile Send matson a Private Message
Varför inte täcka från högtalarna och ända ut till sidoväggen? Det borde ju bli klart effektivare än att bara ställa något i hörnet.(åtminstonde om målet är att "döda" ljudet i den ändan högtalarna står, för att på så vis få sin lyssningsplats kopplad till rummet där musikerna är).

Att täcka hela bakväggen har jag förstått är en mindre bra ide när man har med stereosystemet att göra.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/26 :  12:50:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om man vill nu "leva" i samma rum, typ vardagsrum, skall man inte rynka på näsan åt en kombination av akustisk dämpning och för den lägsta basen elektronisk i form av en parametrisk eq. Dock så måste man mäta så man ser vad som händer. En eq går inte att lyssna in om man bara lever till 100 års ålder. Så mät innan ni börjar meka och mät efteråt. A-B blindtest är svårt att göra med absorbenter och man vill höra en förbättring. Basresonanser är otroligt smalbandiga ibland så att dämpa med tubetraps är väldigt väldigt svårt. Och kör inte med en signalgenerator och ljudtrycksmätare funkar inte helt då man bara mäter en ton i taget. Utan både rosa brus och pulser gäller också.
Och försök hyr grejorna om ni inte kan låna.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000