HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarbryderier
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thing-Fish
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:09:03  Show Profile Send Thing-Fish a Private Message
Tjabba,

Jag spelar på en anläggning bestående av en Quad 99 CD-P CD-spelare/försteg, två Quad 99 monosteg och Dynaudios Audience 50 på ett par 60 cm höga stativ från Hifi-Klubben (Black...nånting). Mjuka dämpkuddar (SoundCare?) mellan högtalare och stativ och Supras Ply 3.4 som högtalarkabel.

Mitt problem är att det hela låter rätt uselt såvida inte högtalarna kommer ut närmare metern från bakväggen (den magiska gränsen verkar gå kring 97 cm räknat från bakstycket). Det låter då väldigt bra, med en helt ok upplösning i samtliga register, bra balans och skön dynamik. Någon decimeter närmare bakväggen och allt faller; rumligt, lågupplöst och skrikigt. Detta vore inte så farligt om lyssningsrummet inte också ska användas till annat, men tyvärr ska det det. Högtalarna tar estetiskt över i rummet och jag tycker dessutom att jag hamnar för nära högtalarna när de står uppställda i dess i och för sig bästa placering. Har förstås provat med dämpade basportar närmare väggen men det låter snarare ännu surare än utan. Helt livlöst. Tilläggas ska att högtalarna är väl inkörda (de krävde f.ö. en ENORM inspelningstid för att börja låta ens drägligt...)

Min fråga; vet någon här av praktisk erfarenhet om det är ett generellt problem med DA:s A50 att de hatar bakväggar eller är det troligt att det är mitt rum (c:a 15-20 kvm) som ställer till det? Jag har inte haft några andra högtalare i det aktuella rummet och inte heller högtalarna i något annat rum så jag har inget att jämföra med. Funkar de senare modellerna bättre (Audience 52 och eller 52SE) i detta avseende? Jag såg på bilder i en post nere bland recensionerna att en kille kör sina 52SE väldigt nära väggen, därav frågan. Har någon annars något förslag på stativare som möjligen trivs bättre nära bakvägg? Kanske Quads rätt nya stativare skulle vara värda att kolla?

Tacksam för tips/synpunkter

Edited by - Thing-Fish on 2004/05/24 16:18:25

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/05/25 :  22:45:37  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Egentligen är det omöjligt att veta svaret på din gåta utan att ha varit på plats och testat lite grann. Men min gissning är att du exciterar rumsresonanser när högtalarna står nära väggen.
Isåfall spelar det ingen större roll vad du gör med din utrustning, rum/möblering och högtalarplacering är problemet.
Experimentera!
Själv har jag högtalarna i två olika lägen:
- Placerade för normalt liv (TV-tittande mm möjligt)
- Placerade för aktiv lyssning.
Det skiljer dryga halvmetern mellan dessa två lägen.
/ Kjell

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:31:34  Show Profile Send Olsson a Private Message
Jag har ett par DA 52 och känner igen mig i det du skriver.
Upplever att de inte alls trivs bra nära väggen, men flyttas de ut 80-100 cm låter det riktigt bra. Jag är skeptisk till att 52SE låter optimalt nära vägg, men har ingen erfarenhet av dem.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/26 :  03:43:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Generellt sett brukar väl inga högtalare låta bra om de står för nära bak- eller sido- vägg, om de nu inte är tillverkade med detta i åtanke.

Bravo
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/26 :  08:11:54  Show Profile Send mapem a Private Message
Livet är svårt, och högtalarplacering är en del av det svåra...Mina Rega Ela påstås vara konstruerade för att stå intill vägg och låta bra då, men det gör dom inte, dom låter platt, bumligt, skrikigt, ofokuserat. Men bara 30 cm ut ändras allt, högtalarna försvinner och man hör musik i en bred ljudbild. De kanske låter bra ställda mot en ren vägg helt utan möbler, men vem har det så? I praktiken finns det ju alltid andra möbler i ett rum, och man får nog leva med att det är som det är. Kajsas lösning är väl bra om dom står på hjul, men mina står på spikar, så det blir väl djupa spår i parketten så småningom om jag skulle dra dem fram och tillbaka... Det får bli en kompromiss. Sådär 20 cm ut och lite invinklat låter det bra och ser någorlunda vettigt ut heminredningsmässigt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:56:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle gissa att ditt problem finns för väldigt många högtalarmodeller och rum.

Kanske kan dämpning av reflexer som uppstår göra livet lite bättre. Testa med att hänga upp tyger på väggar, madrasser i hörnen etc för att se vad som blir bättre. När du sedan vet vad som ger effekt kan du skapa en mer permanent lösning.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Thing-Fish
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/05/26 :  10:27:46  Show Profile Send Thing-Fish a Private Message
Tack för er input!

Jo, det är nog framförallt rummet som spökar och det finns helt klart ganska mycket kvar att göra där dämpningsmässigt för att komma till rätta med en del reflexer m.m. Och visst har det även med tidigare högtalare och rum varit så att det låtit klart bäst om högtalarna placerats en bra bit från bakvägg. Det verkar dock som om Audience 50/52 är rätt extrema i detta avseende, särskilt för att vara stativare. Jag skulle inte alls ha något emot att ha dem 60 - 70 cm ut i rummet, men en meter blir för mycket (även om jag förstås har dem uppställda så nu...). Naturligtvis stod demoparet i butiken en bra bit över metern ut från väggen i ett väldämpat rum och jag lät mig nöja med att säljaren svarade "närå" på frågan om högtalarna skulle tjockna alltför mycket i klangen om de placerades närmare bakvägg i ett normalt rum... Live and learn.

Blir nog till att, förutom att jobba med rummet, kolla upp framförallt Quadhögtalarna. Är det någon som har några erfarenheter kring placeringen av deras stativmodeller? Bara att kunna ha högtalarna några decimeter längre in mot vägg vore en stor vinst.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000