HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element till subwoofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:10:06  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har köpt in allting till min subwoofer nu. Förutom detaljen med just elementen. Jag har snöat in på en XLS 10" + slavbas och vill ändå vidga mina vyer lite så jag inte köper fel element. För visst är det så att det som låter bra till musik låter även bra till film, men inte alltid tvärtom??

Förutsättningarna är som sådana:

- Den kommer att byggas i 22 mm MDF med 44 mm baffel.

- Volymen bör hållas på ett minimun (alltid denna WAF...). XLS:en med slavbas kommer väl hamna på ca 27 liter, så därikring gärna.

- Den kommer att drivas med ett Zachry D-250 monoslutsteg.

- Budget: XLS 10" + slavbas hamnar på ca 3000:- , så därikring ungefär (men som alltid, gärna lite billigare...).

- Lådtyp känns som om att den gärna får vara sluten, men detta är absolut inget krav.

- Den bör kunna gräva ganska djupt ner i registren, men framför allt spela rent utan dist och dovt muller...

Subwoofern skall spela tillsammans med ett par JAMO 128:or, så det är gott och väl under 40 Hz tyngdpunkten skall ligga.

Frågan är alltså: Vad finns det för alternativ till XLS?

Mkt tacksam för era förslag!!!

mvh Stice...

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:17:59  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Om den ska gräva så djupt som jag tror att du menar så borde kanske en portad låda vara bättre, eller vad säger ni andra?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:18:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Mitt råd är att bygga 2st basmoduler istället för en.

Peerless SLS är billiga och passar dessutom i små slutna lådor!

EDIT
Eller kan man underavstämma lådan och på så vis få ut lite mer djupbas.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/05/24 15:21:21
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:20:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
Om du inte har något emot att beställa från utlandet så spana in dessa,

http://www.madisound.com/nht1259.pdf

fs=16Hz där snackar vi SUB-bas med tanke på $-kursen så blir det inte så dyrt.. fast lådan bör vara ~100-150 liter - sluten.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:31:01  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag antar att du har läst tråden om basmodul till HFLS-1? Den innehåller en hel del diskussioner och simuleringar av olika element i baslådor.
Söker du exempel på subbasar så spana in sidan http://www.diysubwoofers.org/ Där bör du hitta en del info. Jag fick min introduktion till egenbyggda subbasar där.
Själv har jag en Seas H1209 i en 60 liters basreflex. Den spelar rent! Så jag är helnöjd med elementet. Däremot funderar jag på att bygga om den till en mindre sluten låda med linkwitz-filter. Jag kommer att förlora ljudtryck men bor man i lägenhet så...
Med ditt pris så antar jag att du köper grejer i Sverige. Kan nog vara värt att undersöka Audiocomponents i Nedeländerna. (http://www.audiocomponents.nl/) Ta en extra titt i slutet på tråden om Basmodul till HFLS-1 oxå.

Lycka till med subben!

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/05/24 23:36:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000