Author |
Topic |
|
emil
Member
586 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 13:56:38
|
Jag har fått ett erbjudande om att köpa ett par Linn Kan nya modellen till bra pris. Har precis sålt mina NHT 2.5i pga platsbrist och placeringssvårigheter och tänker satsa på något mindre, jag har läst mycket positivt om Linn Kan men är ändå lite skeptisk eftersom de är så pass små. Tanken är att kombinera dem på sikt med en vettig sub men till en början köra dem helt standalone utan sub till pengarna tillåter en uppgradering.
Finns det någon här på forumet som har några erfarenheter om dessa högtalarna och kan skriva ner lite personliga intryck så skulle jag bli jätte glad.
Kringelektroniken består av Marantz CD5400, PM7000 ihopsnörat med monster och Tara Labs kablar. |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 15:25:19
|
Off Topic, men jag rekomenderar om du har möjlighet att provlyssna på Quad 11L och 12L Pris 3900 och 4900kr. Enligt många med mig så tillhör de bland det absolut bästa man kan hitta i stativ väg under 9000kr Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 15:51:26
|
Jag skulle väl kunna betraktas som lite av en Linn-fåne, men vill påstå att Kan IV (som den 'nya' modellen betecknas) inte är särskilt roliga högtalare. Allt beror iofs på vad man jämför med, men som jag uppfattar det 'släpper' inte ljudet från högtalarna riktigt, och de låter lite luddigt eller vad man ska säga. Å andra sidan vet jag inget annat i den storleken och prisklassen som skulle passa...men det kanske andra kan hjälpa till med. Det är ju helt klart högtalare som är bättre än mycket annat skräp som finns, men förvänta dig inga underverk |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
emil
Member
586 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 16:31:22
|
Läser man på nätet så ska dessa högtalare vara något utöver det vanliga var kanske de gamla versionerna bättre? jag har samma problem med quad som med Linn att det inte finns någon återförsäljare där jag bor så jag har ingen möjlighet att provlyssna.
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 17:03:30
|
Ja, Kan II var smått legendariska. Har inte haft möjligheten att lyssna på dem själv, men av vad jag hört var det toktrevliga högtalare.
Rekommenderar verkligen att du försöker dra dig iväg till någon handlare som kan dema Kan för dig. Även om det kan bli lite klurigt om man bor en bit bort |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 18:09:50
|
quote: Rekommenderar verkligen att du försöker dra dig iväg till någon handlare som kan dema Kan för dig. Även om det kan bli lite klurigt om man bor en bit bort
Säger samma när det gäller Quad Har du tänkt leva med högtalarna en längre tid så kan det vara värt att betala en tåg biljett faktiskt Nu har jag fördelen att bo i Stockholm, men jag håller på och provlyssnar "allt" i de prisklasser som är aktuella, bara för att det ska bli rätt köp. Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 00:54:20
|
Linn Kan såldes i mängder eftersom du inte fick köpa något annat innan du hade en fullt utrustad Sondek och bättre förstärkare än Nait. Ändera så köpte du konceptet och fick tillåtelse att handla eller också så blev det inga Kan heller. Linn Sara var en helt överlägsen högtalare som tyvärr försvann i och med "stampa takten" stuket där skivspelaren var a och o.. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 09:10:44
|
Jag har lyssnat på ett par Linn Kan tvåor i en gammal Naimanläggning. Jag kommer ihåg att jag blev riktigt förvånad över att de där små burkarna kunde presetera så mycket som de ändå gjorde. Det lät helt ok även om det inte var det bästa ljudet jag hört. Jag själv hade nog kollat vidare efter andra alternativ, men det är svårt att veta vad du söker.
bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
|
Topic |
|