HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fördelar/nackdelar med aktiv delning ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:59:09  Show Profile Send Guru a Private Message
Hej !

Som rubriken säger..vad är för och nackdelar med aktiv delning ? Kommer att dela bas/mellan runt 250-300Hz och mellan/diskant runt 2500Hz.

Ska man kombinera passivt och aktiv och dela basen aktivt och resten passivt ?

Finns det några bra byggen på nätet som kan passa ?


Mvh

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/05/24 :  14:17:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej

Kul tråd, detta är intressant ämne även för mig.

Fördelen är väl främst en god kontroll på hur delningen sker rent elektriskt samt att du slipper förluster...gäller särskilt i LP-fallet....Det går ju även att korrigera uppåt dvs. förstärka delar.

Nackdelar är att du behöver slutsteg för varje element ( eller kan man summera efter aktiva delningen??) Sedan kan den kanske vara fördel med att köra tri-ampat som i ditt fall.

Kanske trivialt svar men ändå något ?

/MI

edit: Min mest ogenomtänkta parentes på länge

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2004/05/24 21:52:14
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/24 :  14:59:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hade ett system förr där jag körde först biamping och senare triamping. Att dela av basen aktivt gjorde väldigt stor positiv skillnad medan det blev betydligt mindre skillnad att dela mellan diskant och mellanregister. Tror därför att det är bäst att dela mellan bas och mellan. Sen kör du passivt med riktigt bra filterkomponenter i övre delningsfrekvensen.
Nackdelen med aktiv delning och biamping är att det blir komplicerat och många variabler. Systemet blir å andra sidan väldigt flexibelt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/24 15:04:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:00:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sök förresten på biamping på forumet, detta har varit uppe ett otal gånger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/25 :  07:04:29  Show Profile Send Goffe a Private Message
Vad tror ni om LC-Audio´s aktiva delnigsfilter?
verka himla intressant!!!
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/05/25 :  08:41:47  Show Profile Send Martin N a Private Message
Som skrivet ovan, största skillnaden är kontrollen på basen.
Ett enkelt tydligt exempel är om man sätter en vanlig spole i serie med baselementet, delning säg 200 Hz. Vid 100 Hz kommer det att vara 4 Ohm i serie med basen, vid 50 Hz 2 Ohm och så vidare.
Vi HiFifanatiker har större benägenhet att skaffa halvtumstjocka kablar till basen för att få ner drivimpedansen än att koppla seriemotstånd till den...
Till på köpet är lådkonstruktioner oftast beräknade på noll Ohms utimpedans från förstärkaren.
Vill man sedan börja finlira har man möjlighet, för det är olika krav på en basförstärkare och en för högre register.
/Martin
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/05/25 :  11:36:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur kommer då kopplingen bli? Hög + lågnivå ut till högatalaren eller bi-wirat?

Konstruktionen ovan känns som en basdel till en fullregister eller har jag fattat fel?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:00:40  Show Profile Send Martin N a Private Message

Ja, första exemplet är en vanlig passiv basdelning, och dess nackdelar genom att delningsfiltret ger en icke försumbar serieresistans långt under delningsfrekvensen, kanske tillochmed ner till lådans avstämningsfrekvens.
Detta exempel kan du använda dig av för att motivera dig till att investera i en extra förstärkare till basen....
/Martin
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/05/26 :  19:08:13  Show Profile Send JM a Private Message
En nackdel med aktivt är att det inte finns ngt som skyddar exvis ett diskantelement om slutsteget som driver diskanten klipper och skickar ut en massa "skit" i form av likström, fyrkantvåg och övertoner osv osv... Annars ser jag inga direkta nackdelar med aktiv delning/drivning ! Jo, det blir oftast lite dyrare också....

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  20:17:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om man kör på vanligt sätt och förstärkaren klipper så hamnar ju den övertonsskiten i diskanten då också... Likström finns ju inget skydd mot med aktiv delning dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/26 :  20:43:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och varför finns inget skydd mot DC vid aktiv delning? Det är väl bara att sätta en konding som är tillräckligt stor, att inte ge någon påverkan nära delningsfrekvensen, framför diskanten. Bara för att det är aktiv behöver man ju inte låta bli sånt...

Edited by - UrSv on 2004/05/26 20:44:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/26 :  23:58:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Självklart har du rätt!
Visst går fint att göra så, men då är det väl ingen sport! Förresten kan man ju köra
ett trafokopplat rörsteg i diskanten, då kan ju ingen DC komma fram heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/27 :  09:34:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tänkte väl det. Man kan ju också köra det steg som Audio & Video hade en gång med SE baserat på en FET och Tango utgångstrafo så slipper man ju rören. Fast det är klart, det kan ju vara så att man vill ha rör.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/27 :  13:23:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Men hallå pojkar, om filtret inte klipper (> 10 V rms ut) så spottar ett högpassfilter inte ur sig någon DC. Filtret silar ju under en viss frekvens inklusive DC.

Om det skulle vara så illa att slutsteget för diskanten klipper, ja då har diskantelementet brunnit upp för länge sedan. Tänk på att ett diskantelement i regel tål cirka 5 W elektriskt!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/27 :  14:00:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är klart men syftet var nog mest att inte ha nån DC alls till diskanten. Xmax är ju inte så stort...
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/27 :  23:51:54  Show Profile Send Rapid a Private Message
peranders - Du menar att det aktiva filtret skyddar mot DC? Det kan finnas en DC offset på förstärkarens utgång, även om filtret har filtrerat bort eventuell DC offset från signalen (från CD...). Jag vet inte om små DC-offseter är skadliga, men elementet är väl mest linjärt vid sin jämvikt? (rätta mig om jag har fel)

MVH Mattias
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/23 :  18:58:11  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Hmmm, diskussionen väcker gamla minnen till liv. I 20-årsåldern lekte jag med disco-dunk i bilen och redan då spelade jag i lågbudgetdivisionen. Med det underdimmensionerade slutsteget jag hade körde basen lätt ner hela steget så att mellanregister och diskant lät outhärdligt.
Med ett billigt aktivt 3-vägs delningsfilter kunde jag köra det stora slutsteget lika hårt som tidigare så det dunkade i ryggen, men fortfarande med rent ljud i de högre registren. Hade ett "riktigt" slutsteg med switchad spänningsomvandlare till basen, en transformatorkopplad pryl till mellanregister och ett tredje litet hembyggt slutsteg på bara 2x10w för diskanten. De högre frekvensera blåser ur hjärnan ganska effektivt med förhållandevis små effekter.
Inget i bygget var varken i HiFi- eller tävlingsklass men i förhållande till spenderade pengar lät det bättre än något annat.

Nu när jag nyss hittat ett Sansui AY-9500 på sopstationen som spelar mycket djup och fin bas, men ligger snäppet efter min Dynaco SCA-35 i de högre registren,
är det aktuellt igen med bi-amping.
Tänkte koppla förbi Dynacons tonkontroller och ta ut signalen till Sansuin och basen efter volymkontrollen. Trots att Sansuin har fin EQ tror jag det kan behövas något enkelt LP-filter före Sansuin. Hoppas på att slippa bygga med aktiva komponenter.
-Räcker enkelt LC-filter? Är det för- elller nackdel med ett brant filter? Allt för branta LP-filter antar jag kan ge olustiga fenomen med vandrande ljud.
Tror det kan vara lämpligt att skära vid 150-200Hz.
Någon som har recept?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/06/24 :  14:18:21  Show Profile Send big-olle a Private Message
Ni som vet,
kan man med ett tex LCaudio filter eller annat aktivt få en reglerbar fas, eller är det något man måste tänka på när man beställer filtret?
Även en reglerbar signalnivå, liknande de på inbyggningsbara sub-steg hade gjort livet lättare. Finns det, eller måste man själv skrua?

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000