HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Gå till bibban !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/22 :  19:06:12  Show Profile Send hal a Private Message
Släntrade in på det lokala biblioteket då jag till min stora glädje hittade en musik-dvd-hylla!
Låna gratis i 14 dagar stod det.
Plockade till mig 4 titlar och gick till bibliotekarien lite förundrad (helt gratis, kan väl inte vara möjligt eller...)
Jojomen, helt gratis kan jag förfoga över dessa i 14 dagar.
(...som ni förstår är jag inte van att saker är kostnadsfria...)

Vad var det för titlar jag lånade ? Jo, dessa:



Kan efter en första genomgång ge följande korta/fragmentariska recension:

1. Miles Davis : Miles in Paris (1989)

Suverän konsert, gillar uppsättningen, härligt basspel. Miles är ett
geni inget snack om saken. Hans medmusiker är så tajta med hans spel och närvaro så det är sanslöst. T.o.m när han tappar glasögonen fångas dom i luften av hans basgitarrist.
Dock varvas konserten med onödiga intervjusnuttar med en hes Miles. Vilket är ganska ointressant.
Betyg: 4 av 5

2. The last Waltz - The band (1976)

Behöver egentligen inte kommenteras, de flesta har väl redan denna dvd. Har man samlat: The band, Bob Dylan, Eric Clapton, Neil Young, Joni Mitchell, Van morrison, Neil Diamond, Emmylou Harris, Muddy Waters, The Staples, Ringo Starr, Ron Wood, Dr John, Paul Butterfield, Ronnie Hawkins så är det inte en konsert utan en historisk händelse !
Man får se allt från en purung Emmylou Harris till en sprallig Van Morrison en intensiv Bob Dylan. Det märks också på musikerna att det är något enastående som händer.
Betyg: 5 av 5

3. Dixie Chicks - Live från the Kodak theatre (2002)

Bra ljud, bra tryck och härlig musik. Tycker dock att det hela blir för glättigt. När publiken verkar vara speciellt utvald och koreograferad tycker jag känslan försvinner till förmån för ytan.
Lite som när Bruce Springsteens videor/musik blev för utslätade.
Som sagt helt Okey men jag tycker känslan saknas. Alltför tillrättalagt.
Betyg: 3 av 5

4. Joni Mitchell - a life story

För mig som varit nyfiken på J.M var det en gyllene tillfälle att lära känna hennes storhet som artist. DVD:n följer hela hennes karriär från uppväxten till hennes senaste skiva. Förundrad följer man hennes fantastiska och ovanliga liv. Man inser vilken stor artist hon är och att musiken alltid varit hennes främsta val i livet. Hon har alltid följt sin egen övertygelse och vågat ta nya stigar i sin musikaliska karriär.
Bra bonusmtrl i form av 4 extra sånger som framförs:
Big yellow Taxi, Amelia, Hejira, Woodstock
En fullmatad dvd som jag kan rekommendera.
Betyg 5 av 5

Tack biblioteket, nu vet jag iallafall tre dvd som skall inhandlas.




Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/05/22 19:09:51

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:25:29  Show Profile Send JesseX a Private Message
En annan bra idé är ju att kopiera CD-skivor från biblioteket. Antalet skivor som måste inköpas blir ju mindre på det sättet. Att kopiera omslagen (dubbelsidigt och kanske i färg) är ju heller ingen dum idé.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/24 :  03:35:46  Show Profile Send Mattias a Private Message

Det finns många anledningar till att besöka bibliotek.
Dels som ni säger, CD/DVD. Själv går jag dit och läser lite musiktidningar och framförallt Gramophone, tidningen (från UK) med enbart klassisk musik. Gillar du sådant rekomenderar jag den starkt. Dessutom kan man via deras hemsida få tillgång till "Editors choise" mm och även en massa CD-recensioner > 20000st, den delen kallas Gramophile. Tycker den är så bra så jag borde vara prenumerant sedan länge...


Gramophone
http://www.gramophone.co.uk

Gramophile
För att besöka denna del, måste du registrera dig på sidan. Enkelt att göra och sen e det bara och läsa läsa och läsa
http://www.gramophone.co.uk/cdreviews.asp


Mvh Mattias

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/24 :  06:57:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Biblioteket, en ständig källa till glädje.

Grattis till att ha hittat ett nytt "vattenhål"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:08:06  Show Profile Send Roq a Private Message
OT: hal - jag gissar att du kommer från Norrköping? Bodde där 2 år och det är enda stället jag har hört biblioteket kallas "bibban" till skillnad från det vanligare "bibblan". Stämmer det?

Tack för tips för övrigt!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:20:34  Show Profile Send hal a Private Message
Kommer ej från Norrköping, var nu det ligger ?
Kommer från en annan del av Sverige, titta på bilden lite noggrannare så har du en ledtråd iallafall från vilken del av landet jag kommer.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/26 :  02:24:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Biblioteken har mycket smått och gått att erbjuda som man vanligtvis inte tänker på, bl.a. film och musik. Ofta finns även lite udda varianter som man då gratis, med enbart uppoffrande av lite tid, kan lyssna på.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000