HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Knepig fas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/05/22 :  01:36:16  Show Profile Send aolite a Private Message
Tjipp!(Som alla säger i Värmland)
Försöker kolla fasen med hjälp av en "elstörpenna". Har en förgreningsdosa(ej jordad) kopplat till väggutaget(ej jordat) där stereon är inkopplad. Cd:n sitter först i "kedjan", därefter förstärkaren. På förstärkaren fungerar "pennan" utmärkt, lyser i ena läget men inte i det andra.
Problemet är att cd:n lyser vid samma avstånd med förstärkaren kopplad "fel", samt inte alls med förstärkaren rätt.
Jag kommer med andra ord inte fram till vilket läge som är rätt för cd:n.

Grejerna jag "mäter" på är Marantz cd63 samt PM14.

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/22 :  08:54:10  Show Profile Send krippe a Private Message
Om du inte kan höra skillnaden kanske det heller inte spelar någon roll ?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/22 :  09:13:14  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mät dom en och en.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/22 :  09:19:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Signalkablarna skall ur också tror jag. Jag har dock aldrig testat, även om det för en gångs skull finns tekniska förklaringar på varför detta funkar. Någon gång ska man väl få tummen ur...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/22 :  09:22:07  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Koppla ur signalkablarna, brumspänningen på en apparat sprider sig till andra via signalskärmarna.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/05/22 :  13:33:22  Show Profile Send aolite a Private Message
Mkay, skall testa att ta bort signalkablarna.
Tack.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/05/22 :  13:43:00  Show Profile Send aolite a Private Message
Det funkade. Återstår bara att se om man hör någon skillnad
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:54:51  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Kan bara säga att på min anläggning märks det stor skillnad mellan rätt fas och fel.
Eller som min tjej sade när hon satte i kontakten åt fel håll: Har jag förstört något nu eller, det låter inte bra längre
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/09 :  16:04:53  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
behöver jag ha en sån där penna för att kolla fasen? eller vadå .. har det nån betydelse överhuvudtaget?
Go to Top of Page

Jörgen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/02 :  12:55:18  Show Profile Send Jörgen a Private Message
Hej på er alla medlemmar , jag är ganska ny här och det här är mitt första inlägg.. Jag har suttit och vänt nät kablar i helgen, de e helt otroligt vilken skillnad det blev Vände kabeln på min H/K avr 8500 och jag fick mycket öppnare ljud plus att det blev mycket tajtare å snärtigare bas ur subben(Yamaha yst-sw1500) vill även tillägga att det var två kanal jag provade först sen stoppade jag i en dvd film å herrejösses de va inte långt borta att tavlorna for i golvet. Jag kan säga att man får en helt ny anläggning
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/02 :  13:12:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var som fasen! En fasligt stor skillnad blev det!

Ärligt talat så är det en av dom saker som till slut bildar en stor å.
Allting har faktiskt betydelse, hur apparaterna står, hur stickpropparna är vända, vilka kontakter man använder på elkablarna, elkablarnas kvalitet, avstånd till andra kablar, hur väl man lycka vibrationsdämpa allting m.m.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/08/02 :  14:02:36  Show Profile Send Rebo a Private Message
Då jag testade mäta så lyste pennan på ungefär samma avstånd, oavsett hur jag vända kablarna på både cd, för- och slutsteg. Signalkablarna var så klart urkopplade.

Jag gjorde då så att jag öppnade på försteget och kollade vilken pinne som var vilken i nätbrunnen, sen mätte jag fasen på uttagen i skarvdosan. Tror det blev det en mindre förbättring, men eftersom jag inte hade lyssnat på ett tag innan jag gjorde detta, var det svårt att avgöra.
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/02 :  14:51:30  Show Profile Send mantra a Private Message
Var hittar man en sådan penna?

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/08/02 :  15:00:41  Show Profile Send Rebo a Private Message
T.ex. Biltema och Clas Ohlson har spänningsdetektorpennor. Jag köpte min på Clas Ohlson. 69 kr tror jag den gick lös på.
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:30:52  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Nisse83,
Man måste inte ha en faspenna. En vanlig multimeter funkar utmärkt.
Mät växelspänning mellan apparatchassiet och jord (kan vara element ed också). Vänd på kontakten, upprepa mätningen.
Där du mäter den lägsta spänning har du fasen rätt kopplad. Glöm inte att koppla isär alla apparater, dvs inga signalkablar inkopplade.
Glöm inte att även koppla ur centralantennen, om du har någon inkopplad.
Ibland skiljer det mycket, ibland knappt något.
Mvh Stephan
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:04:33  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag provade att mäta med multimeter enligt ovan. När apparaterna var ojordade mätta jag 130V på förstärkarens chassi med kontakten åt ena hållet och ca 82V när jag vänt kontakten. Det låter som ganska hög spänning tycker jag... På CD:n som är kopplade till en skiljetrafo mätta jag ca 79V hur jag än vände.
Jag har inga jordade kontakter i vardagsrummet så jag drog en jordkabel från ett jordat uttag i en annan del av lägenheten. Med jordade apparater mätte jag 0V resp 82V på stärkaren. På CD:n mätta jag 0V hur jag än vände.
Är det någon som kan tolka detta med att det inte spelade någon roll hur jag vände fasen till CD:n?

Edited by - Frost on 2004/08/05 22:24:21
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:15:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hade du skiljetrafon inkopplad när du körde med jord ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:21:03  Show Profile Send Frost a Private Message
Skiljetrafon var inkopplad när jag körde med jord. Men skiljetrafon har ju ingen kontakt med jorden i vägguttaget, den skapar ju egen "virtuell" jord. Kanske beror fenomenet på att jag hade signalkablarna inkopplade när jag mätte...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000