HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inga fler Reference CDs med High Fidelity...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/05/22 :  06:58:34  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jättesynd!
Jag tycker att all musik på skivorna har varit bra på ett eller annat sätt...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/05/22 :  10:57:40  Show Profile Send bliss a Private Message
Trist, mycket trist. Då har jag nog köpt det sista numret av HF. Precis som för andra har det varit en högtidsstund att slänga i skivan i spelaren och bläddra i tidningen. Påminner lite om de där star wars kassetterna med medföljande bok :D Visst finns mycket man inte gillat, men ochså en del man gillat fast inte vetat om det innan. Nä, då får Stereophile prenumerationen räcka i läsväg tillsammans med HiFi-forum. Förövrigt kändes senaste numret av HF som gammal skåpmat eftersom man redan läst reportagen och sett bilderna en månad innan på HiFi-forum.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/05/22 :  11:24:03  Show Profile Send juha a Private Message
Det är verkligen synd att de slutar med skivorna, man har fått fina tips genom åren. Då och då går jag genom äldre skivor och alla stycken för där finns fina låtar...även klassiska och det har varit bra för att man kommer inte kontakt med dessa annars. Verkligen synd, då får Stereophile räcka för mig med.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/22 :  11:30:05  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Oj! Det var inte meningen att trampa på någon öm jazz-tå! Jag får be om ursäkt för det och jo, igentligen är jag väl kanske lite gynnad av musikvalet i övrigt då jag är mycket intresserad av klassisk också. Begreppet klassisk musik tycker jag är minst lika brett som jazz och spanska 1500-talssånger är helt väsensskilda mot 1800-tals symfonier eller kammarmusik lixom även jazzen har många stora och små grenar på sitt musikaliska träd.


Det som ofta är mest kul med skivan är just när man hör för mig lite "annan" musik som man blir intresserad av. Eric Bibb eller Skunk Anansie är ett sådana exempel även om båda säkert kan beskyllas för att ligga lite åt main-stream-hållet i respektive kategori.

Det är ju kul att få höra musik som man normalt aldrig skulle komma i kontakt med och ofta leder det till en breddning av musiksmaken!


Ytterligare en positiv sida är att välinspelade skivor får lite extra reklam och förhoppningsvis högre försäljningssiffror, och kanske det kan leda till att kunniga studioarbetare kommer ha fortsatt inflytande över produktion och välljud.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/05/22 11:33:59
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/05/22 :  11:50:50  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Måste instämma med övriga och säga att jag tycker det är tråkigt...
Jag har också hittat många artister som annars skulle varit helt okända för mig. Sedan har jag köpte hela skivan som just den låten är på och då fått en massa andra bra låtar på köpet :)

High Fidelity är den enda svenska tidning som jag köper, och det är pga skivorna...

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/05/22 :  11:58:13  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Margaux: Du menar väl Black Sabbath låt hoppas jag
Paranoid är det trummisen försöker återge!


Döm mig inte för hårt. Hjärnsläppet var våldsamt och brutalt. Jag har haft denna låt i huvudet de senaste dagarna konstant och även spelat originalet som mkt riktigt är BS.

BTW:Skivan är bra men skulle kunna utvecklas ännu mer till en slags "independant" kanal för all bra men inte så kommersiell musik. Det finns ju tusentals sådana band. Håller med att det var lite för mycket klassiskt på skivorna.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/05/22 :  19:13:10  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Trist att de slutar med den skivan. Jag brukade köpa tidningen för att få den. Bland tidningar utan CD anser jag att Stereophile regererar totalt. Dessutom är den tidningen oerhört billig att prenumerera på. $27/år, jag betalar $65/år för Widescreen Review.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/23 :  01:30:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mest irriterande är väl att de tokhöjde priset när de började med eländet en gång i tiden om jag inte minns fel.
Skivorna är skäligen ointressanta i mitt tycke, men skulle de ge ut en skiva 1 till 2 ggr. om året med intressant musik som de samtidigt använder när de testar nya prylar skulle det vara intressant.

Bravo
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/05/23 :  09:51:47  Show Profile Send Poe a Private Message
Köpte senaste numret av norska Fidelity och måste säga att jag blev glatt överraskad. Testerna kändes ärliga och intressanta även om sråket i texterna var lite fånigt ibland.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:07:06  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jaha. Då var alltså den enda anledningen att köpa HF borta. Inte för att jag heller tycker att skivorna har varit perfekta, men det blir ju så av nödvändighet när man försöker tilltala så många som möjligt. Det roliga har ju varit att man hittat ny bra musik som man kanske aldrig skulle ha hört annars.

"Nu är det ju inte så säkert att dom skivbolag som ger ut mer "mainstream rock" av mer populära/kända artister, vilket tycks efterlysas mellan raderna, är så lätta att få loss musik från till "HF CDn"."

Dessutom vore det dumt. Det sköna är ju att slippa all eländig mainstreammusik och få höra t.ex. lite dansk jazz istället.

Edit: Sedan är ju 74:- ett helt sjukt pris för en tidning med så mycket annonser, med eller utan CD.

Edited by - Magnuz on 2004/05/23 13:08:20
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:07:19  Show Profile Send perob a Private Message
Jag ställer mig brevid bl a bebop och är nyfiken på hur musiktipsen kommer att presenteras framöver! Tänk positivt gott folk!

Patrik B skrev:
"I tidningen så stod det att det som kompensation skulle bli fler artiklar samt att vi skulle få ta del av musiktips på annat sätt."

Kanske får vi ladda ner den själva från nätet? Kanske får vi andra skivor, singlar etc? Är det ingen som känner till hur HF tänker sig???

/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:53:57  Show Profile Send edison a Private Message
Magnuz:
Jag antydde att en del här i tråden verkade vilja ha mer av "normalare" artister, typ mer kända, inte att jag skulle önska det.
Tycker skivorna i allmänhet varit rätt ok, ibland lysande, och ibland för mycket tråkig dansk rock...
Roligast har det varit med diverse lite udda artister och klassiska musikstycken som man varken skulle hittat eller brytt sej om utan att ha fått dom serverade på HF CDn...


Skivorna började komma för ca (dryga?) 10 år sedan, och priset har varit nästan samma hela tiden, tror det var runt 60 kr den första tiden efter CDn började komma med.
På 10 år har inflationen gjort dåtidens 60 kr till motsvarande ca 120 kr idag, då är 74 kr inte så dyrt!
Vi får väl hoppas dom kan sänka lite, men jag antar att man tagit bort CDn istället för att höja priset, även om jag inte vet detta (har inte läst detta senste nr ännu)
Sen har väl annonser alltid varit det tidningar levt på; det du betalar är till MKT stor del kostnaden för att få tidningen distribuerad.

--------------------------------------------------------------------------

I slutändan är det väl så att gillar man HF är den värd pengen, annars inte, CD eller ej.Som med bensin eller mjölk, (Öl, eller vad man vill...) behövs det så köper man , trots att priset känns åt skogen...
Samma gäller för övriga blaskor.
I likhet med andra finner jag norska Fidelity mkt bra (även om en del av deras skribenter verkar se sej själva som vetandes allt mellan himmel och jord...lite kul ibland att läsa vissa artiklar där alla möjliga "sanningar" serveras, och ofta, mkt ofta, kan dom varken skriva/stava rätt namn på folk eller prylar dom skriver om.. ;-)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/05/24 :  07:10:24  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Det kommer ju med stor sannolikhet att bli något internet-tjosan istället för skivan. =(

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/24 :  11:22:59  Show Profile Send Larsho a Private Message
Typ World Wide Webb med Nick Borgen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/24 :  11:41:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det blir om jag förstått rätt ett 10-tal sidor till med artiklar som kompensation.
Ett bra byte tycker jag.
Prisvärdheten kan man ju alltid diskutera.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:23:46  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Tanken med att kunna ladda ned ny/kul/annorlunda musik ifrån nätet är väl inte så dum om det vore så att alla hade bredband...

Sen finns det ytterliggare ett problemet och det är att att det stora flertaket utav prenumeranterna blir tvungna till att offra ytterliggare pengar på att bränna musiken på en CD-R så att man kan lyssna på den i stereon.

Jag ser med spänning fram emot nästa nummer utav High Fidelity så att man kan få klarhet i detta!

Deras hemsida avslöjar för övrigt ingenting om vad som komma skall.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:00:43  Show Profile Send chrixter a Private Message
Inte en dag för tidigt att den ebarmeligt meningslösa skivan försvinner!

Har full förståelse att det kan finnas de som uppskattar den - men dit hör inte jag. Vill man höra smakprov så är nätet en ypperlig källa.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:01:02  Show Profile Send Kaleid a Private Message
"Det blir om jag förstått rätt ett 10-tal sidor till med artiklar som kompensation."

Så ingen prissänkning att vänta? Synd, hade nog köpt tidningen oftare i så fall.

Edited by - Kaleid on 2004/05/24 13:02:10
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:05:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Lite tråkigt när man ganska nyligt startat en ny prenumeration. Hursomhelst en fördel att man slipper mycket av den danska musiken som ofta är urkass (förutom Randi Laubek om hon nu är danska!?). Jag är dock evigt tacksam för att Reference skivor funnits till. Det var nämligen där jag upptäckte Dave Matthews Band, ett helt underbart band som saknar motstycke i musikhistorien enligt min mening.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:43:35  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag tycker skivorna håller mycket hög klass och har en bra blandning. Skivan är främsta anledningen till att jag köper tidningen. Ljud är viktigare i sin riktiga form än återgiven i text... Tråkigt att dom slutar med skivan - upplagan kommer nog att sjunka. Men man kan ju byta till Hifi&Musik då.

...music is the best...
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2004/06/24 :  17:07:41  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Tycker det är tråkigt att de slutar med skivan.

FY

Har alltid med glädje lyssnat till varje skiva. Har fått höra många bra artister/låtar som jag kanske inte hade annars. Oftast har även inspelningskvaliteten varit bra.

Tänk om High Fidelity !! Det tror jag att de vinner på i längden.

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/24 :  19:06:30  Show Profile Send esl a Private Message
Jag kommer definitivt att sluta att prenumerera.
Sista prenumerationsavtalet jag skrev på stod det dessutom att "du får också en CD med "varierande musik...." vilket jag nu inte får ?
Kontraktsbrott?..
Well... skivan var egentligen den enda anledningen, tillsammans med SKIVRECENTIONERNA och Mikael Madsens artiklar (och nån mer dansk)som jag behöll tidningen.

Nu får det bara bli Stereophile, HiFi World, och nätet.

/ESL

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/06/24 :  20:29:06  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjenixen, jag har slutat min prenumeration efter ca 11 år. Tråkigt att de slutade med skivan, det var ju själva grejen med den tidningen.
Fick mitt sista nummer och tyckter absolut inte den är väörd sitt pris! Tack för ordet, mvh Krelle
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2004/06/24 :  20:49:37  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Tycker också att HF skött detta dåligt. Borde ha frågat läsarkretsen först. Då detta har varit ganska unikt för tidningen att skicka med en CD. Förstår de inte detta? Var fanns marknadsavdelningen vid beslutet?

Det är ju ändå musiken som det hela handlar om, eller hur HF!!??

Ett svar vore trevligt!

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/24 :  21:02:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dom lär ju upptäcka om det är så att de tappar MÅNGA läsare.

Marknadsavdelningens förslag brukar röstas ner av ekonomidelen,,, :p

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000