HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ytterligare en aspekt på MP3...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/06/29 :  21:28:09  Show Profile Send coldcut a Private Message
Det skulle vara intressant att höra vad forummedlemmarna har för åsikter kring MP3 (och även hemmabiotågets) inverkan på ambitionsnivån att bygga bra hifi till rimligt pris! Med undantag av de tyngre hifi aktörerna kan man ibland fråga sig hur prioriteringsordningen idag ser ut - tillgänglighet (MP3) och upplevelse (hemmabio) vs. traditionell, kvalitativ musikåtergivning.

Som exempel kan jag nämna att jag lyssnade en del på en arcam avr-200 häromveckan i 2-kanalsläge, blev riktigt besviken faktiskt, ändå kostar eländet 14.000:-.. Frågan är då vad man får för 5-6000 som många hemmabiorecievers av "kvalite" kostar, och som man även får hosta upp för en mp3 spelare av rang...

Skulle även vilja ta fram en nackdel med mp3 som inte har med ljudkvalite att göra. Ibland känns det som att musikvärdet har sjunkit med mp3.. förr kunde en beställd vinyl eller cd som anlänt kännas som en skattkista av förväntningar man småsprang hem med under armen. Nu blir man lätt lite blasé, och det krävs betydligt mer för att man ens skall höja lite på ögonbrynet. Eller är det utbudet som gör att det känns så..??

Öppen för idéer!!

-

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/29 :  21:36:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Skulle även vilja ta fram en nackdel med mp3 som inte har med ljudkvalite att göra. Ibland känns det som att musikvärdet har sjunkit med mp3.. förr kunde en beställd vinyl eller cd som anlänt kännas som en skattkista av förväntningar man småsprang hem med under armen. Nu blir man lätt lite blasé, och det krävs betydligt mer för att man ens skall höja lite på ögonbrynet. Eller är det utbudet som gör att det känns så..??


Jag tror absolut att en mp3 aldrig kan värdesättas lika högt som en skiva man har betalat för. För de allra flesta är mp3 "gratis" och finns i nästan obegränsad kvantitet. Då blir ju självklart risken mycket större att man tar hem mp3 bara för att provlyssna eller för att tillfredsställa samlarmanin... kicken att ha sparat och gnetat ihop, sedan beställt/sprungit och handlat på skivan uteblir då också.

När mp3-rippen dessutom har lite "blipp" och andra störnigar, samt att ursprungsmaterialet håller knappt godkänd konstnärlig kvalité så uteblir nog kicken helt säkert.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/06/30 :  00:21:23  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Tänk vad härligt att kunna upptäcka ny musik som man garanterat inte skulle kunna ha gjort utan MP3ns intåg. Kommer ihåg när man på Napstertiden tog med sig datorn till kompisen som hade bredband för att tanka när han var på jobbet o jag ledig. När man sökte nått man tyckte om och hittade det hos någon. Då kollade man ju alltid vad han hade mer för utdelning.

Det man lyssnar på det köper man ju.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/30 :  07:39:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jo, det är ju helt sant att mp3 gör provlyssning mycket lättare. Jag har själv köpt flera album som jag inte skulle gjort om jag inte hittat dem på mp3 först och sedan tyckt om musiken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000