HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hemma Sub av MDS element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/05/20 :  23:31:41  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Undrar om någon här på forumet prövat bygga subbasare med MDS element samt deras Subslutsteg?

Främst intresserad är jag av lådor samt ritningar och vilka element som används isf.

Eftersom att jag köpte till mej ett begagnat MDS ph-200 subbaslutsteg och en MDS Audiophile Limited 15" för en billgi slant häromdagen.
Undrar om det bara är att sälja vidare eller om det är värt att försöka knåpa ihop något av det?

Vill höra egna erfarenheter osv eventuella MDS produkter annars

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/05/21 :  13:45:29  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ph-200 stora nackdel är att det sitter ett subsonicfilter vid 30!!!!!!Hz sen är det bilbasar vi talar om och de är inte helt bra lämpade som SUB´ar då man oftast inte får de att gå djupt nog... Har själv lekt med samma tanke om ett par audiophile power 12´or... 40Liter låda och Linkwitz-transform gav ett f-3db på 28hz typ... Inte mycket till sub...

Skall väl tillägga att jag för övrigt gillar MDS Skarpt!!!!


mvh

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/05/21 :  13:47:15  Show Profile Send jonsson a Private Message
Men ska du prova så finns ritningar att hämta på både WWW.MDS.SE och WWW.BACKESLJUDBYGG.SE

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2004/05/22 :  17:41:40  Show Profile Send luminous a Private Message
Jag byggde en låda med en dynamic 10" (gamla modellen med alu-kon), tyvärr så visste jag inte hur man skulle beräkna en bra låda till den när jag byggde den, så jag tog rekommenderade värden (för hemmabruk) från MDS-katalogen. Nu i efterhand kan jag konstatera att lådan har helt fel volym och avstämning för att passa bra som subwoofer hemma. Så lita inte för mycket på MDS rekommendationer... Vänd dig till forumet om du inte har tillräcklig kunskap för att beräkna själv!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/22 :  19:10:20  Show Profile Send Ludde a Private Message
Om du får för dej att sälja MDS ph-200 steget vidare kan jag tänka mej att vara den nya ägaren :p

Maila i sånna fall mej på ludde_018@hotmail.com
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:29:41  Show Profile Send Andreas A a Private Message
SOm tur är finns det en återförsäljare här på Åland där jag bor nu och han har kontakt med någon som bygger subbar själv med sina egna ritningar då, han kunde ja få lite bättre ritningar än vad som fanns på deras hemsida så ska nog knåpa ihop något efter jag vart i USA och får tid
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000