Letar efter lack som inte gulnar eller syns så mycket. Vad skall man välja? Man kanske skulle använda sig av lack till bil och sedan slipa den med stålull eller liknade för att få den att framträda så lite som möjligt.
Hehe, jag gör en fuling och saxar mitt egna inlägg från kjb:s Orion-tråd:
Fick mig en uppläxning hos färghandlaren när jag skulle ha lack till mina HFLS-1:or. De menade på att lacknaftebaserad lack gulnar med tiden. Som bevis hade de lite provbitar med olika lacker på furu. Träet lackat med de lacknaftebaserade lackerna hade som sagt en mycket ful gul ton. Detta skulle inte de vattenbaserade lida av.
Gick därifrån med en vattenbaserad halvblank klarlack. Tog inte blank dels för att den var jäkligt blank, dels för att färghandlaren menade på att hen högblanka inte ännu var helt vattenbeständig. Resultatet blev i mina ögon extremt bra, nog mycket pga att den vattenbaserade lacken var extremt lättarbetad! Som extra bonus torkar den fort och luktar inte apa =)
Tänk på att använda en bra (läs dyr) pensel, nesligt att misslyckas för att man varit snål...
Får man föreslå Alcro Trälack Aqua Halvmatt. Den funkade fantastiskt till mitt björkfaner och har hållt färgen på högtalaren hyfsat ljus nu i snart ett år...