HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vart skall jag ha den bästa kabeln?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/09/23 :  12:02:00  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan.
Har en liten fundering som ni kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Låt oss säga att jag har en CD-spelare, ett försteg och ett slutsteg och 2 uppsätningar signalkablar av olika kvalitet.
Vart skall jag sätta den bästa kabeln? Mellan CD och försteg eller mellan försteg och slutsteg?

/Ola

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/23 :  12:12:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Så tidigt i kedjan som möjligt.
D.v.s. mellan CD och försteg.


Den som söker han letar
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/23 :  12:18:26  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Sten

Så tidigt i kedjan som möjligt.
D.v.s. mellan CD och försteg.


Den som söker han letar



Varför då? borde det inte egentligen bero på vilken ut och inimpedans mellan sakerna man kopplar ihop? (på den med högst utimpedans kopplar man den mest lågkapacitiva kabeln..)
Iof kan det ju vara jobbigt att mäta utimpedans m.m. om man inte har grejer till det...

mitt förslag blir alltså att testa vart kablarna passar bäst, om du nu hör skillnad...

(Bara min syn på saken..)

Edited by - norman on 2002/09/23 12:19:50
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  12:36:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Tifosi

Hejsan.
Har en liten fundering som ni kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Låt oss säga att jag har en CD-spelare, ett försteg och ett slutsteg och 2 uppsätningar signalkablar av olika kvalitet.
Vart skall jag sätta den bästa kabeln? Mellan CD och försteg eller mellan försteg och slutsteg?

/Ola





Det är precis som med däck och bilar!
Du skall ha de bästa kablarna fram!
Eller bak.

Mvh
:-)

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/23 :  13:22:15  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men bra svar strmbrg..

man kan ju säga såhär, en kedja är inte starkare än dess svagaste länk... jag tycker inte att du skall ha de sämmre kablarna alls om du inte har nåt annat val förståss..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  13:33:45  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

men bra svar strmbrg..

man kan ju säga såhär, en kedja är inte starkare än dess svagaste länk... jag tycker inte att du skall ha de sämmre kablarna alls om du inte har nåt annat val förståss..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*



Njae,
Jag kör även med de sämre kablarna. För jag tycker dom är lika bra som dom bättre.

:-)

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/23 :  13:35:22  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
han frågade inte om hur du kör eller tycker om olika kablar, han frågade om var han skulle ha sina... svara på det istället..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/23 :  13:43:05  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men öh ja, tja..

ha den bästa kablen sist å kolla om det händer nån skillnad?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/23 :  13:49:00  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Tifosi

Hejsan.
Har en liten fundering som ni kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Låt oss säga att jag har en CD-spelare, ett försteg och ett slutsteg och 2 uppsätningar signalkablar av olika kvalitet.
Vart skall jag sätta den bästa kabeln? Mellan CD och försteg eller mellan försteg och slutsteg?

/Ola




Vad har du för kablar?

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  13:52:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

ha den bästa kablen sist å kolla om det händer nån skillnad?




Ja, det var nog ungefär så jag tänkte, men inte skrev.
Yttermera: Om skillnaden är så ringa, att man måste fråga vad som är bäst för att klargöra det...
Då kanske man kan ignorera skillnaden.

I all välmening
Strmbrg

Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/09/23 :  14:04:27  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Just nu har jag bara en balanserad ClouCable Red Jaspis mellan min Thule CD150B och IA60B.
Jag bara satt och funderade över vad jag skall uppgradera härnäst. Jag är lite sugen på Thules surround försteg och 5-kanalssteg men skall spara lite mer pengar först. För att koppla ihop för-och slutsteg skulle det ju då behövas en bal. kabel till. Om man då till en början bara köper en kabel, kanske av en bättre modell, så funderade jag bara på vart man skulle sätta den bäätre kabeln.
Ni fattar nog vad jag menar.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/23 :  14:05:47  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Tifosi

Just nu har jag bara en balanserad ClouCable Red Jaspis mellan min Thule CD150B och IA60B.
Jag bara satt och funderade över vad jag skall uppgradera härnäst. Jag är lite sugen på Thules surround försteg och 5-kanalssteg men skall spara lite mer pengar först. För att koppla ihop för-och slutsteg skulle det ju då behövas en bal. kabel till. Om man då till en början bara köper en kabel, kanske av en bättre modell, så funderade jag bara på vart man skulle sätta den bäätre kabeln.
Ni fattar nog vad jag menar.




Mellan cd´n och försteget skulle jag rekomendera.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:43:23  Show Profile Send Neodynium a Private Message
[quote]Originally posted by Tifosi

Hejsan.
Har en liten fundering som ni kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Låt oss säga att jag har en CD-spelare, ett försteg och ett slutsteg och 2 uppsätningar signalkablar av olika kvalitet.
Vart skall jag sätta den bästa kabeln? Mellan CD och försteg eller mellan försteg och slutsteg?

/Ola


Pröva dig fram... testa och lyssna! Det är ju skoj att lyssna på musik med.. =)




Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:57:26  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Tifosi

Hejsan.
Har en liten fundering som ni kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Låt oss säga att jag har en CD-spelare, ett försteg och ett slutsteg och 2 uppsätningar signalkablar av olika kvalitet.
Vart skall jag sätta den bästa kabeln? Mellan CD och försteg eller mellan försteg och slutsteg?

/Ola





önskar att man kunde slippa den bästa kabeln men det går ju inte. de är tyvärr nödvändiga för att få ett disintegrerat system att funka. jag har min finaste mellan försteg och slutsteg. detta endast på grund av att jag har grammofon som signalkälla. hade jag en cd hade det kanske varit annorlunda. sisådär nu blev du ju inte ett dugg klokare. vad jag ville komma till var: skaffa likadana kablar överallt så slipper du fundera på detta viktiga problem. lyssna på musik.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/23 :  18:47:56  Show Profile Send AKA a Private Message
Passar på att fråga:

CD-förstärkare än ju viktigast men:
Hur viktigt är det att ha bra signalkabel mellan radio-förstärkare & video-förstärkare??
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/09/23 :  18:57:38  Show Profile Send HMartin a Private Message
Jag brukar använda den bästa kabeln mellan för- och slutsteget, p.g.a. då jag inte endast lyssnar på cd utan också vill ha så bra ljud som möjligt på andra källor (radio mm). Även om jag nu uppgraderat så att jag har en likadan kabel till cd´en, så jag slipper fundera mer på detta.

/H Martin
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:03:20  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Kapten avser nu komma med några synpunkter på fysikaliska grunder:

1. Om man har två kablar med olika dielektrisk absorbtion bör man ansluta den med lägst absorbiton där impedansen är som högst.

2. Om man har två kablar med olika skärmegenskaper bör man ansluta den kabel med BÄST skärm där signalnivån är lägst eller där förstärkningen är störst.

3. Om man avser biampa högtalarna med olika kablar bör man tillse att den kabel med lägst loop-resistans driver basen eftersom denna i huvudsak dämpas av back-EMK:n.

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:32:01  Show Profile Send lars a Private Message
När det gäller kablar så skall den bästa kabeln ligga först i signalkedjan. I slutet av kedjan är det svårt att rätta till fel som har skapats tidigare i kedjan.

När det gäller däck så skall man ha de bästa däcken bak, oavsett om det är framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Detta för att undvika att bakvagnen kommer i sladd (obs ej kabel).
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:44:30  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by lars

När det gäller kablar så skall den bästa kabeln ligga först i signalkedjan. I slutet av kedjan är det svårt att rätta till fel som har skapats tidigare i kedjan.




men det är ok att skapa fel i slutet av kedjan?

om en kabel förvränger ljudet (till det sämre) spelar det ju ingen roll om den gör det i början eller i slutet, totala resultatet kommer ju bli detsamma.

Håller fast vid att kabeln med lägst kapacitans skall sättas vid apparaten med högst utimpedans, vidare så passar det bäst att sätta den med bäst skärm där signalen är lägst.
(dock så spelar det troligen ingen roll om man inte har ett rörförsteg med hög utimpedans och lång kabel)
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:11:44  Show Profile Send lars a Private Message
Skitar man ner signalen tidigt i kedjan så blir detta förstärkt i efterföljande försteg och slutsteg.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:24:22  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by lars

Skitar man ner signalen tidigt i kedjan så blir detta förstärkt i efterföljande försteg och slutsteg.



hmm men det brukar ju vara lägre nivå på signalen efter ett försteg än från cd:n vid normal lyssningsnivå... då borde det alltså vara bäst att ha den sämsta från cd till försteg?..
(ok, är på mitt jobbiga humör...)

hmm2 man förstärker ju också musiken så felet borde förbli samma även efter förstärkning... dock är det sämre att ha en dåligt skärmad kabel vid låga nivåer, som kaptenen (och jag) nämnt tidigare.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:47:11  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Kapten avser nu komma med några synpunkter på fysikaliska grunder:

1. Om man har två kablar med olika dielektrisk absorbtion bör man ansluta den med lägst absorbiton där impedansen är som högst.

2. Om man har två kablar med olika skärmegenskaper bör man ansluta den kabel med BÄST skärm där signalnivån är lägst eller där förstärkningen är störst.

3. Om man avser biampa högtalarna med olika kablar bör man tillse att den kabel med lägst loop-resistans driver basen eftersom denna i huvudsak dämpas av back-EMK:n.

mvh\Kapten A.




Och var är det i vanliga fall om det nu finns några sånna

mvh

//Magnus
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:55:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Håller med Sten... bäst kabel först!

//X-ray



"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:17:00  Show Profile Send AKA a Private Message
Ok, men är det viktigt att ha en bra kabel mellan radio-förstärkare & video-förstärkare. Jag menar, kvaliten av radioljudet är ju inte att jämföra med CD-ljudet, så det kanske inte spelar så värst stor roll. Samma med ljudet från TV,video...

Eller?
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:45:01  Show Profile Send P.P a Private Message
Det kan man lätt klura ut genom lite evolutionärt tänkande:
Först behöver man en kabel och sedan så behöver man en bättre kabel - då ska ju den bästa sitta efter den första!


Men även om man använder sig av andra angreppssätt så bör nog den bästa sitta mellan för och slutsteg. Om du sätter den dåliga där så drabbas ju alla signalkällor av den dåliga men bara CDn gynnas. Har du inte fler signalkällor så försvinner naturligtvis det resonemanget men då kommer att annat in som berörts tidigare - bästa kabeln bör sitta där den gör störst nytta! Att säga att den ska sitta först för att annars så förstärks eventuella fel som ställs till och därmed bör de elimineras så tidigt som möjligt är rätt kvalificerat B-S! Om felen är relativa signalnivån så spelar det ingen roll var felet finns någonstans i signalvägen - slutsumman blir ändå densamma. Är felet absolut så bör man elimineras det där det uppkommer i störst utsräckning. Och i kabelsammanhang för signalnivåer så är det där signalen är svagast och det är den generellt mellan för- och slutsteg.


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/24 :  07:59:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Tifosi.

Om det finns en regel så är den "bäst kabel först i signalkedjan". Om det dessutom är så att du lyssnar till mycket CD och har högst kvalitetskrav där så är ju saken klar.

Det kan sedan alltid gå i diket om impedanser och annat elektriskt visar sig vara en missmatch, men så är det ju alltid.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000