HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fan man kanske skulle köpa sej ett par 901:or
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:39:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tänk er själva:
Nio bredbandare, inget delningsfilter (förvisso en eq, men va fan...), enorm effekttålighet och ett sjysst 70-talsstuk! Man kunde blåsa ut marschaller med hjälp av basportarna...

Jag ägde ett par på 80-talet, men då spisade jag mest pop och det var dom lite vissna på. Det skulle säkert vara en höjdare att lysna på en Mahlersymfoni på dessa "världens bästa högtalare"...

Ja, jisses Eulalia...

(Ursäkta tramset, har bara slaggat två timmar i natt.)

Strmbrg,

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:04:17  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
...och ett par 901:or är...??

/P
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:12:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

...och ett par 901:or är...??

/P




Högtalaren som fick en sjysst recension i "Daily Telegraph" eller vilken dagstidning det nu var.
Professor Amalgam Boses ultimata skapelse! (Han byggde förvisso en ännu ultimatare sak: Ett åttondels klot med myriader av bredbandare på. Avsett att placeras i ett rumshörn...)

Strmbrg,

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:26:34  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jasååå, dom!

[rollator-mode on]
Ja, dom är häftiga! PA-varianten alltså, har bara hört "domestic"-varianten en gång för "hundra år" sedan, läte inte så kul... Men PA-lådorna har man skakat loss till en och annan gång i ungdomen...
[rollator-mode off]

/P

PS "Senior Member"... jojo...

Edited by - Per Berger on 2002/09/24 14:27:21
Go to Top of Page

Stigge
Member

102 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:34:36  Show Profile Send Stigge a Private Message
Farsan sitter med ett par 901:or från början av 70-talet!
I mina öron så låter de väldigt bra!
Kanske lite dåliga på diskantfronten men annars väldigt trevliga

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:38:29  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Jasååå, dom!

[rollator-mode on]
Ja, dom är häftiga! PA-varianten alltså, har bara hört "domestic"-varianten en gång för "hundra år" sedan, läte inte så kul... Men PA-lådorna har man skakat loss till en och annan gång i ungdomen...
[rollator-mode off]

/P

PS "Senior Member"... jojo...



Nåja,
hursomhelst den enda Bose-produkten som det är lite klass på, är det i alla fall. Kolla Boses hemsida och de fruktansvärda skapelserna 701 och 601 till exempel.
Bose är nog förresten ett bra exempel på att man kan manipulera med konsumenterna. "Better sound thru research" är bara en av de otaliga trade-marke:ade slogans man kör med. En våldsam massa techno-babble och ändå envisas man bland annat med papperskondiskanter och pappkartongsmässiga lådor.
Det finns till och med hemsidor för Bose-hatare! Det ni!

Inte ens bin Laden kan konkurrera när det gäller att framkalla grava aversioner! Sök på "Bose sucks" exempelvis.

Strmbrg,

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:53:54  Show Profile Send yalpa a Private Message
det roliga är att en del folk verkligen tycker att de låter bra...och det kanske de gör för att vara så små?

Jag tappade hakan i nån butik här i Umeå för nåt år sen då några små BOSE lådor lirade med en jäkla pondus för att vara så små...och inte såg jag några basenheter heller...det var förresten nån glas-porslinsbutik där det kanske inte skulle passat med vanliga högtalare.

Förmodligen kommer jag själv sitta med nån jäkla BOSE eller liknande för att köra 5-kanals ljud till hemmabio/dataspel i samma rum som jag har min vanliga stereo.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/25 :  12:37:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

det roliga är att en del folk verkligen tycker att de låter bra...och det kanske de gör för att vara så små?

Jag tappade hakan i nån butik här i Umeå för nåt år sen då några små BOSE lådor lirade med en jäkla pondus för att vara så små...och inte såg jag några basenheter heller...det var förresten nån glas-porslinsbutik där det kanske inte skulle passat med vanliga högtalare.

Förmodligen kommer jag själv sitta med nån jäkla BOSE eller liknande för att köra 5-kanals ljud till hemmabio/dataspel i samma rum som jag har min vanliga stereo.





Ja, de små satellitsystemen kanske kan ha ett berättigande i och för sig. Det är ju dessa otaliga varianter som vi normalt ser från Bose.
Bose pruducerar emellertid en räcka större lådhögtalare förutom dessa småttingar. Modellerna 601 och 701 är golvvarianter och sannolikt lika rackliga till sin uppbyggnad som vissa tidigare modeller med samma beteckningar.
På sjutti/åttitalet, däremot, då kunde man åtminstone uppskatta ett visst mått av hantverksarbete hos Bose. På den tiden hade man i mitt tycke ganska läcker desuígn och finish på prylarna. Sjysst valnötsfanér och sådant. På den tiden kunde jag ganska lätt lura mina ögon att det lät bra, eftersom dom var balla att titta på!

Nu skall jag kolla om Allison lever... Tror aldrig dessa fanns i Sverige.

Strmbrg,

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000