HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt första DIY projekt. Monoblock! (BRUMPROBLEM)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/18 :  13:25:18  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Fick ett paket idag från Farnell. Rena julafton för mig då det är mitt första DIY projekt. Det blir ett par monoblock med bryggkopplade LM3886 och DC-servon. Har helt enkelt halverat BPA-200 designen.

Lägger till några bilder för er som har en tråkig dag. Nu ska jag dra igång kretskortsfräsen och dona lite. Mer bilder kommer inom snar framtid! Och jo, det är en rejäl elektronikverkstad jag håller till i




Edited by - nickekanon on 2004/05/26 14:16:35

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/18 :  13:30:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Va kul!!!
Jag tycker mig se en tendens att fler och fler förstärkarbyggen blir klara! För nått år sedan var det mycket bra (i liten verkstad?) men nu verkar det poppa upp lite färdigställda och seriöst påbörjade DIY-förstärkare!

Bara kul tycker jag!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/18 :  15:51:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Häftigt! Lycka till! Hoppas du blir nöjd!

mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/18 :  16:51:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lådorna var rätt snygga, det brukar ju annars vara svårt att hitta snygga lådor.
Har du av en händelse artikelnummret på dem?
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/18 :  17:20:33  Show Profile Send nickekanon a Private Message
f95toli: Jo det är fina lådor, gummifötter medföljer också så dem står rätt så stadigt på underlaget. Artikelnumret är 4272924. Tror att du måste gå in på kundvagnen och lägga till artikelnumret där för att få en länk, sökfunktionen på sidan är ruskigt dålig. (http://www.farnell.com)
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/05/18 :  17:30:29  Show Profile Send luften a Private Message
Jo, verkligen vackra lådor, har även själv funderat på att bygga bland annat hörlursförstärkare i dylika. Dom finns även på elfa --> http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6982.htm


//air
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/18 :  17:34:10  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Ja där ser man, billigare än Farnell också
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/20 :  00:05:38  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Tänkte uppdatera lite för er som är intresserade. Har efter lite revidering av kretskortslayouten fräst fram ett kort ikväll och testat nätdelen. Fina spänningar till ljudkretsarna samt JFET-förstärkarna. Då trafon bara har 2x18V på sekundärsidan så tar jag +-15V till JFET-förstärkarna ur ett par veka (100mA) regulatorer. Vet dock inte hur nätdelen beter sig under belastning, men det återstår att se! Imorrn väntar lödning av resterande komponenter.

Kretskortsfräsning:


Rymms allt?


Nätdel (utan glättning vid tidpunkten) på spegelblank koppar:


MVH Nicke
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:56:27  Show Profile Send wallraff a Private Message
Vad landar slutsumman (förhoppningsvis) på för dessa steg?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:41:14  Show Profile Send cofra a Private Message
Och vad blir den ungefärliga uteffekten...?
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/20 :  17:10:50  Show Profile Send nickekanon a Private Message
wallraff: Jag handlade för ungefär 650 SEK per kanal, bygger man stereoslutsteg så blir det betydligt billigare då den stora kostnaden var lådor och trafos.

cofra: Jag räknar med ungefär 80W i 8 ohm, har så låg drivspänning på kretsarna och uteffekten är beroende av den så... Har man en trafo med +-25V på sekundärsidan kommer man nog upp mot 100+W i 8 ohm.

Edited by - nickekanon on 2004/05/20 21:39:56
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/05/21 :  11:54:51  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Vad kostar en sådan där kretskortsfräs? Vad driver du den med för program? OrCad? Eagle? ;=)

En sådan är säkerligen dyr, men en våt dröm för oss andra.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/21 :  12:04:35  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Får jag komma och mörda dig och stjäla den där fräsen?

Snyggt jobb!

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/21 :  12:11:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Exakt. Var kan jag få tag i sån fräs?
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/21 :  12:53:55  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Kretskortsfräsen tillhör farsans företag, som har sin verkstad på gården där jag bor , och kostade runt 100k när den köptes, för 6-7 år sen kanske. Tillverkaren är iaf LPKF. (http://www.lpkf.com) Den har även vakuumsug för ytmontering och man kan fräsa aluminium om man så vill för fina front-/bakpaneler till förstärkarlådor . Programmet som medföljer är LPKF Circuit CAM och stöder Gerber, HPGL, Excellon, Sieb&Meyer och PostScript. Layout görs alltså i valfritt program som kan exportera till Gerber lämpligtvis, själv har jag använt EDWinXP.

Några bilder på bygget såhär långt:




MVH Nicke
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/21 :  15:06:16  Show Profile Send ludo a Private Message
är redan förälskad i din fräs.
hur tajt kan en sån fräsa (minsta iso-avstånd)?
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/21 :  15:26:22  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Stegmotorerna som styr fräsen har en upplösning på 0,0079375 mm enligt manualen. Ganska tajt med andra ord Jag tror dock att Gerber-formatets minsta stegstorlek är 0,01 mm.
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/21 :  15:29:19  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Tyvärr så funkar inte min konstruktion. Ena kretsen är stendöd Om den är defekt eller om ledningarna alternativt motstånden är den felande länken är ännu oklart. Jag får ta helgen till att undersöka. Ett bra sätt att testa kylförmågan på aluminiumlådan är det iallafall, blir rätt så varma kretsar

Ska bygga en liten testrigg nu för att kontrollera varje krets för sig.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/21 :  16:12:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du bör nog lägga en bit metall mellan lådan och kretsen. Så som det ser ut nu kommer du bränna dem rätt snabbt som det ser ut.
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/21 :  16:16:51  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Jo det blir nog en metallplatta mellan, blir ju inte så stor kontaktyta mot det räfflade materialet. Sen blire att fylla räfflorna med nåt värmeledande och sliskigt
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:33:58  Show Profile Send ludo a Private Message
tråkigt att höra att bygget inte fungerade på första försöket.
det positiva kan vara att man lär fr sina misstag (i alla fall för några dagar framöver).

har en fråga till ang fräsen: går det att fräsa smd komponenter? (hur små i så fall).
hur små frässtål kan man använda innan de lätt går sönder, hur pass dyra är frässtålen?

viahål - hur löser man detta, hur små kan dessa göras?
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/23 :  23:07:05  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Ah, har ritat ett nytt kretskort och fixat lite vinklad kylfläns modell tung. Bra med misslyckade försök som sagt, man lär sig väldigt mkt av sina misstag Får ta några bilder imorrn och illustrera min nya design.

ludo: Om du menar SMD-paddar så går det utmärkt. Det går att fräsa väldigt smått, med goda marginaler kan man använda ytmonterat i dess minsta storlek. Stålen går nog inte sönder allt för lätt, använder man känsligare stål så kan man justera hastigheten på motordriften. Vet inga priser på stålen tyvärr. Hålen blir ju inte genompläterade, så ett viahål begränsas ju av ledaren som får plats genom hålet, det är bara ett vanligt borrhål och sen löder man på varje sida.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/05/26 :  13:44:06  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
mer bilder och info nu

tack
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/26 :  14:12:51  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Uppdatering! Har lite problem med brum vilket jag inte riktigt har klurat ut vart det kommer ifrån. Ett alternativ kan vara självsvängning i den ena ljudkretsen, då störningen bara uppkommer på den ena utgången. Skulle kunna vara att signalkablaget in plockar upp det här från omgivningen, men 100 Hz kommer egentligen bara från helvågslikriktaren. Jordningsproblem är dock inte uteslutet. Har jordat allt i jordplanet på kortet. Tips och förslag mottages gärna från er med mer erfarenhet

Bild på monterad kylfläns. DC-servo och dylikt återfinns under denna.


Bild på oscilloskopmätning över högtalarutgången (som är kopplad till ett 7 ohms effektmotstånd på 240W)


MVH Nicke
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/26 :  14:48:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Imponerande! Härligt att se nån som bygger, testar, gör om och testar igen!

Är nya kylflänsen (bra) termiskt kopplad till lådan? Annars behövs väl luftning av lådan, tänker jag.

Bor du i närheten av Karlskrona/Blekinge kan lyssnignstester ordnas!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/05/26 :  15:26:08  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Angående mitt problem så testade jag nyss med två separata spänningsaggregat istället för min integrerade nätdel. Inget brum alls! Blir till att undersöka mer nu, ska testa med separata bryggor för varje rail, alternativt snabba switchdioder istället för bryggan.

EngelholmAudio: Kylflänsen har ingen kontakt med chassit nej, hade planerat att borra några hål i locket ovanför kylflänsen. Lär bli rätt så varmt om man spelar någon timma skulle jag tro Bor i Lycksele/Västerbotten så det är lite långt för lyssningstest i dina trakter

MVH Nicke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000