HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Känsligheten på en mätmick
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:43:09  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej alla!

Är det någon här som är bevandrad i ämnet mikrofoner?

Jag är påväg att skaffa en UltraCurve och jag tänkte bygga en egen mätmick, med hjälp av en Panasonic mikrofonkapsel WM61-A, som lär ska vara en alldeles fantastisk kapsel, som dessutom bara kostar en femtilapp.

Min fråga är nu om den kan fungera ihop med Ultracurven, som vill ha en mikrofon med relativt hög känslighet (10mV/Pa och >-60dB)
Panasonic kapseln har en känslighet på: -35 +- 4dB (0db=1V/pa, 1 kHz)

Själv kan jag inte tillräckligt, för att veta om värdena på kapseln är OK, eller inte.

Tacksam för lite hjälp på vägen.

Mvh
Roland

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:22:17  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jag tycker den raka vägen till framgång med mätningarna är att skaffa en mätmik från början och inte chansa på en headsetkapsel. Det räcker ju inte bara med en kapsel (vanliga dynamiska mikrofonkapslar är dessutom ganska värdelösa i mätsammanhang). Ett tips är att köpa Behringers egen mätmik ECM8000 som bara kostar en 500-lapp, kan ju inte anses som dyrt? Så blir du garanterad ett bra mätresultat du kan arbeta vidare med.

Du vill väl ha en mikrofon som mäter noggrannt och över ett brett frekvensspektra, inte bara runt 1000Hz?

Edited by - Marcus_editor on 2004/05/17 22:23:44
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/18 :  08:13:24  Show Profile Send s60761 a Private Message
Mikrofonkapsel ska ha så hög känslighet som möjligt för att undertrycka brus. Kontrollera också att första förstärkarsteget har en mycket högre inimpedans än kapselns impedans för att ej sänka signal/brus förhållandet. Och givetvis ska den vara linjär i det hörbara området helst hålla kraven enligt IEC651 typ1...

Vad sägs om B&K 4190 den har en känslighet på ca 50mV/Pa fast det är klart denna kapsel ligger på en 7000:-.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/18 :  12:57:23  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej Marcus och Björn!

Tack för er respons, men jag förstår inte varför ni utgår från att Panasonickapseln måste vara värdelös? Är det för att den bara kostar 50 spänn?

Panasonickapseln är omtalad som en mycket kompetent mikrofon som används i många professionella sammanhang med mycket gott resultat.

Den är omnidirectional och har en spikrak frekvensgång från 20 - 20kHz.

Läs t ex vad Mr. Linkwitz säger om den:
http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm

Produktbladet finns på:
http://www.panasonic.com/industrial/components/pdf/em06_wm61_a_b_dne.pdf

Det är OK, att klanka ner på något man väl känner till och har en kvalificerad uppfattning om, men annars hade jag uppskattat om du/ni hade kunnat tala om för mig om kapselns känslighet är tillräcklig för att användas med en UltraCurve.

Panasonickapselns ljudliga egenskaper är jag inte särskilt orolig över.

Mvh
Roland Mollbrandt
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/18 :  13:10:31  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej paradigm!

Jag klankar inte ner utan försöker bara hjälpa till. Jag tittade på länken och även Linkwitz hade noterat att miken var olämplig för mätningar såvida man inte byggde om den. Tack ock lov fanns dessa modifikationer publicerade så med det som hjälp kan du säkert få ihop något som fungerar.


Edited by - Marcus_editor on 2004/05/18 13:11:14
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/18 :  15:16:05  Show Profile Send s60761 a Private Message
-35 +- 4dB (0db=1V/pa, 1 kHz) skulle väll motsvara mellan 11mV/Pa och 28mV/Pa vilket skulle vara ok med Ultracurven. Fast du behöver kolla upp impedansen på kapsel och mikförsteget. (Mikförstegets inimpedans ska vara > än kapsel impedans).

Klanka ner?????????

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/18 :  15:44:03  Show Profile Send Uniper a Private Message
Panasonic-kapseln är säkert alldeles utmärkt. Men samtidigt tycker jag nog också att 500:- för en komplett Behringer-mick är väldigt prisvärt. Då får du ett stabilt hölje, och inbyggd balanserad förförstärkare. Men det är ju inte DIY, så visst känns det lite fel för en inbiten DIY:are
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/18 :  18:09:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej alla!

Ska det verkligen behövas att man moddar kapseln och behövs det verkligen en mikrofonförstärkare över huvud taget, om jag enbart ska använda den som mätmick till RTA'n på en Behringer UltraCurve?
Den ska ju bara fånga upp skärt brus och vad spelar det då för roll om kapseln i omoddat skick, har lite förhöjd THD vid höga SPL?

Jag trodde dels inte att man behöver mäta "bruset" vid så höga nivåer och dels inte att den eventuellt förhöjda THD'n skulle inverka menligt på mätresultatet, eller på UltraCurvens förmåga att ställa in en rak frekvensgång på EQ'n.

Det enda jag trodde skulle bli ett "problem", var att kalibrera den för korrekt SPL mätning.

När det gäller impedansen, så ligger kapselns impedans på <2,2 kOhm och UltraCurvens ingångsimpedans på 2 kOhm. I övrigt anges den nominella operationsnivån på UltraCurvens mic ingång från -60 dBu till 0 dBu och max ingångsnivå till + 1 dBu, samt fantommatning på 15 V.

För att sänka fantommatningsspänningen, hade jag tänkt lägga in en liten spänningsdelare med hjälp av två motstånd och kan man då inte samtidigt höja kapselns impedans något för att undvika de problem som kan uppstå med signal/brus förhållandet, om det skulle behövas?

Jag tänkte bygga in kapseln i bakkanten på en xlr kontakt och köra den balanserat, enl. fig. 1 på sidan:
http://www.prosoundweb.com/recording/tapeop/buildmic/buildmic_16_1.shtml

500 spänn, är förvisso ingen förmögenhet, men jag är inte fullskiten med pengar och tycker dessutom om att försöka på egen hand.

Mvh
Roland
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  07:49:36  Show Profile Send s60761 a Private Message
Klart du kan höja impedansen på kapseln men då sänker du samtidigt känsligheten på den så du får samma s/n-ratio och lägre känslighet inte bra. Lite olykligt att UltraCurven har så låg inimpedans.

Ska du bara ha den till att mäta rosa brus med spelar det inte så stor roll. Se till att du håller dig på lite högre SPL för att inte hamna i brusmattan (dock ej där THD ökar). Det borde bli ett klart fönster på lagom SPL nivå där det är både brus och distortions fritt.

P.S. Det är väl knappast Norah Jones som ska sjunga i den..

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/19 :  09:28:24  Show Profile Send paradigm a Private Message
Lite moment 22, eller!?

Kanske bäst att börja med den enklaste vägen, bara koppla in den som den är och se hur det går, fast med spänningsdelare förstås.
Å andra sidan, har jag redan två kapslar och jag skulle kunna göra en av varje, en omoddad och en moddad och sen jämföra resultatet.

Vad gäller Norah Jones, skulle det aldrig falla mig in att neka henna att sjunga i den, om det nu var så att hon skulle vilja.

/Roland
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/19 :  09:45:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför har alla mätmikrofoner fantommatningen 15 volt när andra mikrofoner drivs med 48-50 volt.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  10:03:55  Show Profile Send s60761 a Private Message
Det finns ingen standard vad gäller matning på mikrofoner. B&K har 200V.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/19 :  10:25:20  Show Profile Send paradigm a Private Message
- s60761

Föresten slog det mig att kapselns impedans skulle behöva sänkas, om något och hur gör man det isf?
Då ökas väl känsligheten, eller!?

Visst är det jobbigt med alla olika standarder. Det verkar nästan som om dom jävlas med flit, på samma sätt som jag på senare har noterat att alla tidningar använder små och suddiga typsnitt nu för tiden, så att man tvingas använda förstoringsglas och korrigeringsglasögon! Och fan vet om det inte döljer sig en konspiration bakom detta. Jag misstänker starkt att dom har nån deal ihop med alla optiker.

Mvh
Roland
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/19 :  11:15:25  Show Profile Send gcs a Private Message
s60761 frågar: "Det finns ingen standard vad gäller matning på mikrofoner. B&K har 200V."

Jo det finns en standard som säger nominellt 48 volt. B&K som i dag endast tillverkar mätinstrument sålde för flera år sedan mikrofontillverkningen till DPA. B&K tillverkar endast kapslarna till DPA´s mikrofoner. DPA tillverkar mikrofoner både för 48 volt och 200 volt. De mikrofoner som kräver 200 volt behöver en separat spänningsförsörjning och är extremt bra rörmikrofoner som kostar därefter. Tidigare för 20-30 år sedan så fanns det mikrofoner från t.ex Sennheiser som hade en s.k. T-matning och det fanns både + och - 12 volt...men det var då det och idag är det bara 48 volt som gäller utom när det gäller mätmickar som då behöver 15 volt?

Edited by - gcs on 2004/05/19 11:21:52
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  11:27:31  Show Profile Send s60761 a Private Message
paradigm: Sänka impedansen hmmm det vet jag inte om det går nej.

gcs: Ok där ser man DPA tillverkar alltså B&K mikrofoner idag. För utprovning ljud i biltillverkning (svenskt märke) används till största del B&K 4190 med 200V matning. Har även sett att Dynaudio använder B&K utrustning för utveckling av högtalare. Danskarna är duktiga på ljud.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/19 :  11:59:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Danskjävlarna har alltid varit duktiga på ljud faktiskt sedan förra sekelskiftet. Det finns många kända namn inom den ljudtekniska utvecklingen som kommer från Danmark. Den bästa stereograverdosan som någonsin tillverkats gjordes av Ortofon. Sveriges första stereoinspelning gjordes med en ombyggd Lyrecbandspelare.(10/1954)Danskarna har också varit föregångare när det gäller filmljud.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000