HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio funderingar. (nya modeller snart?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:00:24  Show Profile Send ReKo a Private Message
Lånade för ett tag sedan hem Dynaudio 52se.. Tycker de lät otroligt bra till det mesta, men saknade en del i basen för lite tyngre musik. Rammstein t.ex. lät inte särskilt kul.
Har även kollat på Contour S3.4 .. Hel läcker, men tyvärr alldeles för stor. Går inte att möblera med dem tycker jag. Och de kräver nog ett ganska stort rum ljudmässigt också.

Föredrar golvare före stativare och undrar nu om ni tror att dynaudio kommer göra en SE variant av golvaren 72.. Tror det skulle kunna bli en kanon högtalare på samma sätt som 52se.
Eller är det så att hela Audience serien börjar bli till åren och snart får en efterföljare? Det har ju nyligen kommit ut nya baslådor så det kanske är ett tecken?

MVH / Ante

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:03:01  Show Profile Send Gebex a Private Message
Dynaudios högtalare fick nya modeller för ungefär ett år sedan. Därför så är det inte troligt att det snart kommer nya modeller snart.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:33:20  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Tycker du Dynaudio stativare har dålig bas ska du nog satsa på golvhögtalare. Det är mitt råd, så slipper du kolla på massa stativare i onödan.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/11 :  07:42:33  Show Profile Send s60761 a Private Message
Har själv Dynaudio Contour S3.4 i ett ganska litet rum typ 20m² och det fungerar utmärkt. De tar inte mer plats än ett par stativare heller imed att all volym är byggd på höjden.

Ett hett tips är annars Dynaudio 52se och en kvalitativ sub typ Velodynde DD10. Då pratar vi välljud i hela registret!!!!

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Zerblatt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/05/11 :  20:37:59  Show Profile Send Zerblatt a Private Message
Instämmer med Björn, har själv S3.4 i 25 m2 vardagsrum fungerar utmärkt.
72:orna är väl för övrigt ganska stora?
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/15 :  12:57:34  Show Profile Send ReKo a Private Message
Gebex: Kom en ny Contour serie för inte så länge sedan ja.. Men Audience serien har några år på nacken.. Vet inte exakt när serien släptes men 72:orna testades t.ex. i början av 2001 i Hifichoice.. Tror sedan att 72,52,42 är en vidare utveckling på 70,50.... serien.. Som alltså kom något år innan dess... Serien är alltså minst 3 år gammal.. kanske det dubbla?

s60761 och Zerblatt: Intressant att ni spelar S3.4 i så pass små rum ändå.. Jag har själv endast 17m2. Har trott att S3.4 behöver bra mycket större utrymme än så för att spela ut ordentligt. Men jag kanske har fel? Angående storleken på 72:orna så är de 96cm höga och ungefär 25 cm djupa.. alltså klart minde än S3.4

MVH / Ante
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/16 :  11:48:08  Show Profile Send bebop a Private Message
Varför inte ställa frågan till Tonkraft? jan.ardstal@tonkraft.se det kan undvara onödiga spekulationer.

Beträffande subwoofers, kolla in Dynaduios nya serie av desamma. Bör stämma bra till sina egna högtalare.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:08:26  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tackar för mail addressen.. Har tittat på Tonkrafts hemsida tidigare.. men den verkar nästan nedlagt.. inget som fungerar. Därav har jag inte hört av mig dit. Men får vell dra iväg ett mail iaf.

MVH / Ante
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:18:56  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej ReKo,
fortfarande beslutsvåndor?
Kontakta Quadcenter (Tomas) ute i Tungelsta 08/ 504 704 40 och åk ut och provlyssna "Kvaddarna". Säger inte att de är bättre än Dynorna men de är bra, mycket bra, och framförallt mycket prisvärda, lyssna och avgör själv. Jag har själv krypångest; eftersom 11L var så bra så undrar jag om jag skulle klivit upp till 12L direkt...
Kanske? Vem vet... Sitter och spelar i mitt lilla rum (samma storlek som ditt) och det låter fylligt och bra. Dynaudio 52SE ska ju vara BRA drag i - får du inte kläm ur dem så misstänker jag någon annan länk i kedjan.
/ Henrik Dynaudio/Quad ägare

Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:34:04  Show Profile Send ReKo a Private Message
Hej Kosmoskatten:
Skall självklart lyssna på quadarna sen.. Vill dock ha golvare och quads golvare verkar inte lika populära som stativarna.. Men skall självklart ge dem en chans.
Då jag lånade hem 52SE spelade jag dem med Myryad elektronik (Mi120 och Mcd 200/MDV300). Tror därav inte att det var elektroniken. Lät inte ansträngt eller så.. Fattades bara en del i basen (främst mellan basen) till lite tyngre musik. Annars lät de kanon!

MVH /Ante
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/16 :  18:36:00  Show Profile Send bebop a Private Message
Tonkrafts hemsida är inte aktiv för närvarande, men den kommer att bli så snart Jan fått ordning på sina agenturer. Under kort tid kom och gick agenturerna (Wadia, Classé, Elctrocompaniet, Bow, Cayin ... förutom Dynaudio). Nu ser det ut som om det kommer att stabilisera sig med Dynaudio (sedan 18 år), McIntosh och Siltech. Detta sa Jan till mig för en dryg månad sedan.

Men när det gäller Dynaudio, så skall Du kika på www.dynaudio.com

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/16 :  18:59:58  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tackar bebop för infon.. Jo dynaudio.com har jag kollat på.. Verkar dock inte vara så bra uppdatering där.. Nya subbarna var t.ex. bara med på tyska delen.

MVH / Ante
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/16 :  19:25:05  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
OK ReKo, missade att du var ute efter golvare, har noll koll på den avdelningen - men "John" på vårt forum ska ju sälja ett par rejäla golvare; Castle S2, som har fått riktigt fin kritik... ...du hittar honom på min tråd om quad11L, hårdvara/recensioner. Jag kollade in audioreview.com på Castle S2 och det var nästan idel lovord... ...kan ju vara kul med något "eget"...
Kolla in dem, han har länkat upp någon bild på dem och kan säkert PM:a över en bild.
/ Henrik
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/16 :  19:26:37  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
PS
Han säljer dem för att "designavdelningen" hemma inte är nöjd och vill ha mindre, diskretare.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:58:35  Show Profile Send ReKo a Private Message
kosmoskatten: tackar för tipset men jag köper helst nytt.. Vet att många heldre köper begagnat .. och förstår helt klart fördelen.. Men tycker att känslan att packa upp helt nya högtalare.. spela in dem.. och veta att ingen har missköt dem är värd merkostnaden.

MVH / Ante
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/17 :  19:08:15  Show Profile Send MosFet a Private Message
Tyvärr ReKo, det du vill ha går inte att få i dom högtalarna du nämner, inte heller i Contour S3.4. I Contour S5.4 finns möjligheten, men för att få hela registret måste det till 12&15 tums element och större låda. Lyssna på t.ex. B&W 801 och jämför. Tyvärr finns det inte många av den sorten längre. Blanda inte in någon sub, då får du ett huvudbry för flera år framåt.

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:19:17  Show Profile Send ReKo a Private Message
Mosfet: vet inte riktigt vad du pratar om? Jag är inte ute efter några extrema ljudtryck eller liknande.. Skulle aldrig ställa in t.ex. ett par 801:or i ett så litet rum som jag har. Jag gillade ljudet skarpt från 52 se men saknade en del i basen.. Tycker den basen finns i många normalstora golvhögtalare. Sedan är en sub ett utmärkt komplement till anläggningen.. Men den skall bara ta hand om de aldra lägsta frekvenserna..

MVH / Ante
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/17 :  23:08:34  Show Profile Send MosFet a Private Message
ReKo: Stämmer bra. Det är storleken på lådan kontra ljudupplevelse. Det finns en anledning att alla golvhögtalare ser likadana ut nu...
Har man en god portion tur och en riktigt bra sub kan det vara en lösning. Men på samma sätt som att högtalaren inte kan se ut hur som helst kan inte alltid sub'en placeras där den låter bäst.


Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/17 :  23:52:23  Show Profile Send drkim a Private Message
Köp mina - bättre högtalare hittar du inte för 19.000 Kr

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27674

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/18 :  08:37:21  Show Profile Send s60761 a Private Message
Dynaudio Contour S3.4 levererar bas ner till de lägst regioner vill ja lova!!

Frifältsrespons: -6dB vid 25Hz och -12dB vid 20Hz.

Stoppar vi sedan in högtalaren i ett rum så får man nästan lite väl bra drag i basen

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  08:15:18  Show Profile Send s60761 a Private Message
drkim det blir väll inte ett par Dynaudio Contour S3.4 efter avsäljningen av dina Dyn 3.0 månne???

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/19 :  12:16:50  Show Profile Send drkim a Private Message
s60761!
Jag vet faktiskt inte vad det blir, men jag tror att även de nya modellerna av Dynaudio är lite för okänsliga för mina rörblock. Men vi får se - ska ju få dom sålda först och det kunde ju varit enklare

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000