HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpmaterials (Sub) erfarenheter ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/05/17 :  20:56:44  Show Profile Send belle a Private Message
FRÅGA 1: Vilka material har fungerat för dig?

1. Glasfiber.
2. Stenull(?).
3. Täckjacksfoder.
4. Fårull.
5. Kombination av ovan.

FRÅGA 2: Vart i lådan?
FRÅGA 3: Hur mycket material?
FRÅGA 4: Varför?

FAKTA: Det som skall dämpas är en 15" i en 120 liters basreflex(experiment låda).
Röret är 10 cm i diam och 25 cm långt.

PÅSTÅENDE:Tycker att jag har en del skräp i lådan som pyser ut, de mesta tycker jag kommer ifrån membranet (140gr pappkon), jag får även en kännsla av att dessa "övertoner" inte riktigt hänger på resten av ljudet (delay)
H-lådan kommer att bli ca 95 liter i sitt slutgilltiga utförande.Fb 24Hz.


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........


Edited by - belle on 2004/05/17 22:04:07

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2004/05/17 :  23:20:52  Show Profile Send luminous a Private Message
Det enda du behöver dämpmaterialet till är att dämpa stående vågor i lådan, och då uppstår frågan om det är ett problem överhuvudtaget. Lådan är visserligen ganska stor, vilken är den längsta dimensionen? Frekvensen för första stående vågen blir 345/(2*(längsta dimension)) Hz. Om längsta dimension t.ex. är 60cm blir det ungefär 280Hz. Om du använder ett filter som delar tillräckligt brant så behöver du förmodligen inte dämpa något alls, minst 20dB filterdämpning vid 280Hz borde göra susen.

Dämpmaterial kan annars användas för att justera frekvensgången, men det är onödigt om man konstruerar lådan för rätt frekvensgång från början (en helt annan sak är lådor som återger högre frekvenser). För att dämpmaterialet ska vara effektivt bör det placeras där lufthastigheten är som högst, alltså mot mitten av lådan. Vid väggarna har alla stående vågor noder varför det är ganska verkningslöst att ha dämpmaterial där, åtminstonde om det är ganska tunt!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/05/18 :  11:52:41  Show Profile Send belle a Private Message
luminous:
Det just det som är problemet just nu. lådan är nu rektangulär med den 48 cm åt alla sidor (Sämsta tänkbara jag vet). Jag använder behringers DCX2496 ställt till 62Hz och 18dB i branthet.
Kom att tänka på en annan sak kan det bero på att slutsteget håller på att "dumma" sig?


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........


Edited by - belle on 2004/05/18 12:07:30
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/05/18 :  13:06:30  Show Profile Send elohim a Private Message
Dämpmaterial kan annars användas för att justera frekvensgången, men det är onödigt om man konstruerar lådan för rätt frekvensgång från början

Hur fungerar det? Mer dämpning = lägre frekvensgång? Hur ska man tänka till när man vill göra en subwoofer, vad beträffar dämpning?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/18 :  17:48:54  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det gäller mest slutna lådor. Man kan minska Qtc om man fyller lådan helt. 10 - 20 % ska man kunna minska Qtc jämfört med ofylld låda. För att få en uppfattning om hur Qtc påverkar frekvensgången är det bäst att labba lite med en enkel lådsimulator. Ett annat sätt att minska Qtc är att öka lådans volym. Med mycket fyllning kan man altså komma undan med lite mindre låda.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2004/05/20 :  01:16:38  Show Profile Send luminous a Private Message
belle, 48 cm åt alla sidor ska inte vara några problem. Att alla sidor är lika innebär visserligen en stark första stående våg, mod, i lådan, men den hamnar ju på drygt 380Hz och med 18dB/oktav vid 62Hz är nivån vid den första moden dämpad ca 47dB, det förhindrar att moden exciteras och att du får några problem.

Vad beträffar elohim's fråga så rekommenderar jag att söka på "isoterm" på faktiskt.se så får du en genomgång av det hela.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000