HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Strömswitch till receiver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/17 :  19:14:57  Show Profile Send MosFet a Private Message
Söker efter någon form av brytare som aktiveras av den extra strömutgången på receivern. Något som kan driva ett slutsteg.
Alltså switchat 230V (max 100W) ut från receivern till brytare som släpper fram spänningen till t.ex. slutsteg(utan 12v trigg), cd etc.
Jag vill inte snickra ihop något med reläer o.dyl utan helst någon färdig lösning...
Tips någon?

Doh! Bara en ändring till...

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/18 :  14:00:29  Show Profile Send Parasite a Private Message
Som inbiten DIY:are så skulle jag nog rekomendera att fixa det hela med reläer, ta reda på hur många volt den extra strömutgången ger (kanske trög, men är det 230v eller 12 v eller vad?) och sen traska ner till någn elfirma så fixar de det säkert åt dig mycket billigare än det skulle kosta o köpa nått färdigt. Annars låter det som det vore nåt busenkelt att göra, inte mycket värre än att göra en ege förlägningssladd =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/05/18 :  16:16:40  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Det finns grenuttag som styrs av en master som ger signal då det går ström genom denna.
Kolla in artikel 32-6446 hos ClasOhlson.
Kanske ett alternativ....?

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/18 :  19:20:52  Show Profile Send Parasite a Private Message
Devilfish, iofs det enkaste =) Clas i sjön brukar ha redigt bar priser på sånt också =)

Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/19 :  08:04:06  Show Profile Send MosFet a Private Message
Tack för tipset! Det enda jag lurar på är: "Belastning masteruttag 30-500W. Max. effekt totalt 3680W". Det innebär att reveivern inte kan driva masterutaget (för mycket effekt) och inte heller cd'n (för lite effekt). Den passar nog datorer bättre som har ett relativt konstant effektuttag.

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/19 :  18:59:58  Show Profile Send Parasite a Private Message
Mosfet, drar din reciever mer än 500w? då måste du dra på ganska duktigt, på hififorums diy del så roade folk sig med att räkna ut ungefär hur m¨nga rena watt de brukar spela normalt med 10-15/kanal va det vanligaste. Bara för att spåna lite vi utgår att din reciever ligger på 5* 120 watt rms om det är en kraftig pjäs. För att höja ljudvolymen alltså inte trycket , utan upplevelsen så ska det behövas cirkus 10 db vilket kräver en ungefärlig fördubblig av effekten. Så spelar du hälften så högt mot vad den kan prestera så bara för att räkna högt så bör det då ligga runt 60 watt rms vilket vilket då inte bör ligga mycket över 100 w peak, dvs 500 w, nu får man tänka på att trandormatorer inte är några supraledare så vi kan kanskle räkna med att recievern skulle dra 650 watt, men jag betvivlar verkligen att du spelar så högt =). Så 500 watt bör du väl klara dig med?
Vill du dock va på den säkra sidan så be en elfirma göra en lösning med reläer så kan du få den effekttålighet du önskar, förmodligen långt över husets huvudsäkringar ifall det skulle vara så =D

Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/19 :  22:50:55  Show Profile Send MosFet a Private Message
Parasite:
Du har säkert rätt. Även om receivern skall lämna 7x170w kontinuerligt glömde jag att slutsteget skall driva frontarna. Så 500w bör väl räcka även om det inte känns så bra att låta strömmatningen genom en "clas-ohlson-pryl"
Men det lutar nog åt att sätta ett kraftigt relä i en låda och låta receivern's switchade 230V uttag driva det.
Konstigt att ingen har tillverkat detta (affärsidé!). Alla som använder ett slutsteg för stereo och inte har 12V trigger borde ha behov av detta?

Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2004/05/20 :  17:39:06  Show Profile Send joeflo a Private Message
http://www.xlfidelity.se/rotel/rlc1050r.htm

Om du bygger en egen, tänk på att ha konstant jord!
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/05/21 :  10:29:05  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
MosFet> Jo det känns inte som om CO-prylen skulle ha någon positiv inverkan på ljudet.
Själv har jag byggt in reläer i mina slutsteg (Gainclone) och satt en switchbox vid min förstärkare,
så slipper jag iallafall springa runt och slå på allt.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000