HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni som tror att man kan ha en dvd som CD-drive !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/19 :  12:32:51  Show Profile Send matså a Private Message
Vad är det för dumt snack? Självklart kan det finnas skillnader på cdspelare. Märkte själv en skillnad i ljudkvalite mot min gamla Sony S -325 dvd mot min nya Pioner 565. Till PIoneerens fördel. Så varför skulle det inte finnas skillnader på cdspelare??

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/19 :  12:48:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag menade de som inte tror att en bättre byggd cdtransport skulle kunna ge bättre ljudkvalitet än tex en dvd som transport....
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:02:58  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag påpekar bara att ett drivverks förträfflighet går att verifiera mätmässigt efter som det rör sig om tal. Den som inte förstår sig på digital teknik behöver inte besvära sig med ett dumt svar. Till skillnad från när den analoga signalen kommer ut, då måste man lyssna. Det går inte att mäta vilken cd alt DA som låter bäst.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att ditt super duper drivverk ger utmärkta utdata till en DA.

Inlägget var skrivet med viss sarkasm mot ditt kaxiga val av ämnes rubrik. När man lägger 70000-80000 på ett drivverk och säger att DVD inte duger så får man tåla lite skämtsamma kommentarer.






Edited by - qsecofr on 2004/05/19 13:04:10
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:07:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men då borde du oxå veta att det inte bara är verket som spelar roll hur det blir i slutändan utan även alla andra delar i digitaldelen, utgången , konstruktion osv...

Men mitt rubrik var även den skriven med viss sarkasm, men det förstod nog de flesta... Och jag hadde väntat mig att det skulle bli en del kommentarer om det, men så är det, alltid retar det nån !!

Men jag skulle nog säga att den spöar allt vad dvdspelare heter idag... även om det nu finns en del dvdtransporter som skulle kunna mäta sig rätt bra med den oxå....
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:08:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Är det reklam för någon apparat som skall säljas genom Hifi-Art? Eller vad handlar denna tråd om?


Matson, du kanske ska hoppa på alla dessa trådar.....eller är det skillnad på folk o folk...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29301


// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:08:33  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
CC: Med ovan inlägg så skulle det innebära att det inte finns några ljudmässiga skillnader mellan transporter. Inte heller mellan brända kontra orginalskivor.... För det handlar ju "bara" om ettor o nollor då? O de kan ju inte vara skillnader i den digitala domänen utan att det går att mäta? SÅ bra, då kanske det är dags att mäta sig fram till den optimala avläsaren då så att vi missledda kan slippa kasta våra pengar i sjön?



Just precis! Ettor och Nollor det är vad digitalteknik innebär om du också lägger in tiden mellan varje puls och att signalen (pulståget) ska vara hyffsat lättavläst. För att åstadkomma detta krävs inte många kronor i dagsläget. Tja 2000:-

Hur skulle det se ut om alla digitala transporter läste olika??? Lägg ett datorprogram på cdskiva och läs in det med olika cdtransporter i olika datorer. Skulle denna överföring bli fel skulle det medföra att programmet överhuvudtaget ej fungera.

Skämt: Har ni hört att nya Microsoft skickar med cdtransporter för 80000:- för att läsa in nya Windows till din dator (Det är ju omöjligt annars).

Höra skillnad = Psykologi



- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:16:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men hur ofta fungerar ett Microsoft progra då ???
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:29:01  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Men hur ofta fungerar ett Microsoft progra då ???


HA HA! Jo det är sant men i det fallet handlar det om oeffektiv programmering (instruktioner som processorn får utföra i onödan och flera gånger vilket gör att den låser sig osv).

Tror tillockmed om Ni söker på gammla inlägg att det är någon som testat att skapa en binär nummerserie (med MatLab) på några miljoner siffror och bränt till cd och sedan kopplat sin cdtransport till datorn och läst in det igen och jämfört utan ett enda fel. Detta testet upprepades ett flertal gånger.

Hej och hå i vinylsvängen

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:31:53  Show Profile Send qsecofr a Private Message
När jag sade verk så menade jag hela din apparat så klart.


Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:33:56  Show Profile Send Soulman a Private Message
s60761 skrev:
quote:
Hur skulle det se ut om alla digitala transporter läste olika??? Lägg ett datorprogram på cdskiva och läs in det med olika cdtransporter i olika datorer. Skulle denna överföring bli fel skulle det medföra att programmet överhuvudtaget ej fungera.


Och det finns ingen skillnad mellan en cd-spelare som skall läsas av i "realtid" och en dator som kan läsa om ifall checksummorna inte stämmer?? Möjligheterna till felkorrigering bör vara rätt mycket större vid installation av datorprogram än vad de är vid uppspelning av en (ljud)cd... Så den jmförelsen haltar enligt min mening en smula.

Angående ämnet. Läcker transport! Men inte skulle jag lägga de summorna för en sådan... Men det är ju bara min åsikt.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:47:43  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Och det finns ingen skillnad mellan en cd-spelare som skall läsas av i "realtid" och en dator som kan läsa om ifall checksummorna inte stämmer?? Möjligheterna till felkorrigering bör vara rätt mycket större vid installation av datorprogram än vad de är vid uppspelning av en (ljud)cd... Så den jmförelsen haltar enligt min mening en smula.



En vanlig cdtransport läser ej av i realtid. Den läser in till ett minne från skivan där bitarna felkorrigeras och återinläses. Sedan klockas bitarna ut på pulståg till digitalutgången felkorrigerat och klart. Har Ni ej hört talas om skakminne på bärbara-cd á 500:-

Testet jag beskrev lästes in med en helt vanlig hificd från digitalutgången ingen kommunikation mellan dator och cd.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:20:05  Show Profile Send dali a Private Message
MartinH skrev:
quote:
Jag ville visa en intressant produkt som jag vet är bra, även fast jag inte lyssnat på den.


quote:
Men jag skulle nog säga att den spöar allt vad dvdspelare heter idag...


Stora ord, speciellt om man betänker att du bara har sett den på bild ...

Har du tips på några fler (dyra) prylar som du aldrig hört men vet är bäst?


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:26:21  Show Profile Send CC a Private Message
Så då e de 500 spänn som man ska lägga då? Va bra! Fantastiskt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:34:30  Show Profile Send CC a Private Message
Visste la att ja var helt psykotisk som hör tydliga skillnader mellan olika transporter! Speciellt mellan dvd o cd maskiner... Nog dags att ringa psyket Kanske de kan hjälpa mig?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:36:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Har du tips på några fler (dyra) prylar som du aldrig hört men vet är bäst?



Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:42:32  Show Profile Send s60761 a Private Message
500:- Nej!

Jag tror Ni behöver upp till 2000:- för att få en transport med en klocka som ligger på en felfrekvens på 1ppm. Fast det är klart DVDspelare från de stora jättarna har pressat priserna bra till närmare 1000:-.




- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:18:00  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jaha,
(lite trött) är det inte enklare att lyssna på dom eftersom det är så man kommer använda dom? Vill man då försöka höra om det finns en skillnad så kan då vissa säkert höra skillnad även i blindtest. Om man nu vill mäta på sina drivrar för att det är så man kommer använda dom så är väl det ett bra sätt att nå sitt nirvana då. Vill nån läsa broschyrer och titta i tester och därigenom veta och förkunna vad som är bäst så kanske några tror att det är en vederhäftig metod att nå sitt mål. Vilket det nu skulle vara. Förstår fortfarande inte tråden då ingen har som uttalar sig om produkten har hört den i en jämförelse. Dock så sa Philips redan då man tillverkat sin första CD att man gjort den perfekta CD-spelaren. Så jag tror att den är bäst och alltid kommer att vara det.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:21:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
s60761> Att det skulle blir bitfel är nog inte så vanligt men olika transporter ger olika tidsfel i avläsningen, jitter, som i sin tur kan ge distortion i cdspelarens utsignalen. Detta brukar mätas var eviga gång som Stereophile testar en cdspelare eller drive (kolla). Jag har faktiskt själv gjort ett litet test med min dvd som drive till min Audio Aero Capitole mkII (som har digitalingång) och jämför med den "interna" transporten, jag upplevde iallafall subjektivt klart märkbara skillnader. Eftersom jag gjorde detta test ensam kunde jag tyvärr inte BT testa, kan återkomma med det om intresse finns.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/19 :  17:26:34  Show Profile Send sker a Private Message
>Rydberg
Intresset för test mellan olika transporter verkar helt klart finnas. Själv har jag testat olika transporter till min dac och helt klart upplevd skillnad, trots att tillverkaren av dacen (Musical Fidelity) hävdar att man i stort sätt kan köra med vilken transport som helst och uppnå bra resultat.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/19 :  18:34:56  Show Profile Send sampix a Private Message
Matson>
Som jag tidigare skrev;
När det handlar om dyrare produkter så finns det alltid folk som väl påtalar att "-ha!, min xxx för en tiondel av priset klarar det bättre". Börjar bli lite tröttsamt.
Och NEJ, man kan inte säga att denna transport låter bra tack vare dess pris och specar. Däremot så låter generellt sätt "dyrare" cdspelare klart mycket bättre än simpla
Vad gällandes Cattylink, så förstår jag inte heller hur man kan köpa prylar helt ovetandes om prestandan.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/05/19 :  19:02:17  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Man måste våga för att vinna.
Och när det gäller kina-prylarna så verkar det vara svårt att bli besviken.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/19 :  20:28:06  Show Profile Send krippe a Private Message
Tja, den var väl ok, men jag har sett snyggare (jag antar att det är de estetiska kvalitéerna vi talar om?). Jadis gör ju fina t ex.



Som så många andra här förstod inte jag heller rubriken och delar av texten. Det är väl klart att en dvd duger som transport?? Självklart finns det bättre, och bättre ändå, men det är väl snarare en fråga om hur mycket pengar man vill lägga. Att ribban för high-end ljud skulle ligga just på 7980 USD kanske inte riktigt alla är överens om
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/05/19 :  23:15:03  Show Profile Send matson a Private Message
Sampix: Precis! Det hade ju varit bättre om man bedömde prestandan för sig. Att tjafsa om vad som är "bättre" är för mig lika intressant som att gå in på ett forum för GB-glass och gapa om att Nogger är "bättre" än 88:an. Däremot kan man med nogranna tester undersöka om en apparat färgar ljudet. Vägningen av olika färgningar kan man nog spendera en livstid med, men "I like it raw and wrigglin´" som Gollum sa(hörbart ofärgad alltså även om Gollum snackade om fisk). Det är ju något var och en får reda ut på egen hand, men en sak framstår som solklar.....handlaren kan inte hjälpa dig utan spär gärna på mytbildningen om att ju dyrare desto mindre färgningar. Den korrelationen har inte jag upptäckt och jag känner inte till någon annan som undersökt noga och nått den slutsatsen.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/05/20 :  09:32:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Matson> Bra inlägg, nogger eller 88:an,
Man får vad man betalar för, thats it, inte så tillvida att man alltid för högre prestanda för merpriset men att vill jag ha en krell så får jag helt enkelt betala för en krell, svårare än så är det inte.
En svindyr glass vid slussen(Göta kanal) i Söderköping (ca 100kr) är flashigare än piggelin, och garanterat god, men priset är inte relevant, vare sig det gäller glass eller hifi.

En fråga: Är BNC att föredra framför balancerad AES/EBU? Jag har möjlighet att köra bägge men har inte provat.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/05/20 :  10:32:15  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
GB-glass och gapa om att Nogger är "bättre" än 88:an.


Ja män Nogger är ju äcklig så den förlorar ju innan tävlingen ens börjat

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000