Som jag påpekat förr: Huvudelen av den "extra" resistansen i en lödning uppstår pga kontaktresistansen som inte har något att göra med hur bra ämnet man löder med leder. Vanligt 60/40 ger en låg kontaktresistans om man gör på rätt sätt. Om man istället löder med lod med hög silverhalt så leder det visserligen bättre men det är lätt hänt att kontaktresistansen blir hög istället, den totala resistansen blir alltså högre än med vanligt 60/40.
Jag har för mig att en del kabeltillverkare TIG-svetsar sina kontakter, vet dock inte om någon har använt det i något DIY-projekt.
quote:Som jag påpekat förr: Huvudelen av den "extra" resistansen i en lödning uppstår pga kontaktresistansen som inte har något att göra med hur bra ämnet man löder med leder.
... till exempel i en strömbrytare eller en reläkontakt. Denna kontaktresistans kan också variera med den ström som flyter genom kontakten. I regel är den någon eller några millohm, ganska mycket faktiskt om man jämför kabelresistansen hos en grov tross.
en grej som kan vara kul att veta är hug det gick till när ASEA gjorde sina stora allströmsmotorer. då är det grov kopparledning som utgör lindningen i ankaret (brukar vara typ 2*8mm eller så) denna trycks sen ner i spåren på kollektorn efter det släpper de på en aktningsvärd massa ampere på just kontakten i kasnke en tiondels sekund, då smälter kopparen brån lindningen ihop med kopparen från kollektorn utan att värmen hinner spridas och förstöra isolering eller liknande. dessutom är matrealet homogent efter det! så ska ni göra era kontakter om det ska vara ordentligt behöver jag nämna att det är ett h-vete att laga lindningen i en sån motor utan att ha sönder kollektorn? :)
Do never underestimate the power of a large number of morons!