Jag har ett par ProAc-kloner som jag är mycket nöjd med men efter sommaren kommer jag att flytta och får då eventuelt ett rum över på ca 8 kmv där jag kommer ha min anläggning.
Jag har då funderat på om det är möjligt att bygga om mina kloner till stativare på typ 15-17 liter med samma befintliga filter? Detta är alltså mindre än halv internvolymen mot var den är idag.
Innervolymen på en högtalare måste ju anpassas efter bas/mellanregister-elementen. Sätter du ett baselement i "fel" volym så kommer det garanterat inte spela bra. Hur stor är innervolymen på dina kloner?
Samma filter går fint om du håller baffelbredden likadan (och elementplacering också såklart).
Gör stativarna slutna(vilket jag garanterat hade gjort under alla omständigheter med det baselementet) och öka djupet om det är möjligt för att nå ca 20 liter intern volym.
Har portarna igenpluggade ofta när det behövs, beror på vad jah lyssnar på. Fast slutet och igenpluggat borde väl inte låta likadant? Med slutet blir väl basen ännu mer återhållsam men ändå djup?