HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Transformatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/20 :  11:41:28  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Bernt, det kanske inte är omöjligt, jag vet inte vad 13E1 vill ha för last men är det inte en pentod? tänkte du köra den som triodkopplad eller UL eller som pentod. Jag skall räkna lite på hur många varv och så man behöver på de kärnor jag har för att se om det är möjligt att göra en traf eller inte. SE trafar är betydligt svårare än push-pull men eftersom impedansen inte behöver vara så hög borde det gå att göra något godtagbart, det skulle vara roligt att jämföra prestanda mot mina Tangotrafar men man kanske blir väldigt besviken...

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:00:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jax:
Jag kan tipsa om att Lundahl har en passande trafo, 1688, på 9,2k och trettio watt. Lite större än deras andra trafos alltså, avsedd för 845:or. Kan fås med "luftgapad" för 70,80, 90, 120 och 160mA om jag minns rätt. Jag väntar på ett par 80mA som borde dyka upp vilken dag som helst.

Kolla i listan över datablad, för den finns inte med bland de övriga utgångstrafona.

Det stora mätproblemet kan jag tänka mig är att mäta upp primärinduktansen vid den aktuella likströmmen.
Jag har för mig att Steve Bench har instruktioner på hur man gör en sådan uppkoppling men jag har för mig att det krävs en hel del prylar.
Resten kan man nog mäta med en vanlig LC-meter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:18:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
tubetvr: 13E1 är en beamtetrod om jag förstått det hela rätt. Jag har inte bestämt hur jag ska
koppla och så. Jag har åtta stycken som jag kom över billigt, tänkte man kan göra något kul med
dom en vacker dag. Morgan Jones har använt dom i en förstärkare i sin bok "Valve amplifiers",
tredje utgåvan. Verkar häftigt, ett par 13E1 ger lika mycket effekt som fyra par EL34.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:46:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
"ett par 13E1 ger lika mycket effekt som fyra par EL34"

Bortåt 200W alltså om jag förstått rätt.
Skulle kunna bli ett mäktigt basslutsteg om du tröttnar på OTL-köret

Att linda utgångstrafos som bara ska spela bas vore knappast nåt större problem.
Jag har för övrigt haft funderingar på rörsteg specialbyggda för biamping med skräddarsydda utgångstrafos. Det skulle nog finnas både pengar att spara och välljud att vinna på det faktiskt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/20 :  22:27:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag vet en kille som specialbeställt såna trafos för biamping. Från Sowter har jag för mig. Diskanttrafona blir nog väldigt små och behändiga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:53:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag pratade med en kille på diyaudio.com förrut som också hade gjort det, kan det vara samma kille måntro?

Till diskanten skulle man kanske kunna använda luftlindade trafos.
Vid tillfälle ska jag gräva fram en länk till en italiens sida som sysslar med dylikt

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:19:15  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det är nog ganska svårt att få ner läckinduktansen i luftlindade transformatorer kan jag tänka mig. Däremot kan jag tänka mig järnpulvertoroider för högre frekvenser.

Amidon tillverkar sådana, läge för experiment om man kan bygga en toroidlindare (man har en delbar ring som man sticker genom kärnan, sen rullar man på tråd på ringen, därefter kan man linda toroiden.)

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2004/05/25 :  15:55:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, det finns nog gott om anledningar till att luftlindade utgångstrafos är sällsynta som hönständer.
Hur blir det med järnpulvertoroider och DC?

Mina Lundahltrafos ligger förresten på posten och väntar nu om allt är som det ska, jag fick lappen i brevlådan idag.
Precis under 5000:- för ett par, jag hoppas verkligen att de lever upp till priset...

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/25 :  16:31:22  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Järnpulvertoroiderna tål inte mycket DC-magnetisering så det får bli push-pull eller parafeed. Eventuellt kanske det går att såga isär en toroid och limma ihop med lite distans i gapen, ungefär som man gör med C-kärnor (fast där drar man ihop med spännband).

Du får väl rapportera hur dina 813 låter med de lundahlska järnen, min egen ligger lite på is till förmån för HFTA-jobbet.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2004/05/25 :  19:34:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Till parafeedkopplingar kan man använda vanliga ringkärnetrafos med resultat varierande från dugligt till mycket bra (enligt egna och andras upplevelser)
Push-pull ska visst funka också om man hittar trafos med dubbla primärlindningar (och får till DC-balanseringen)

Det dröjer nog ett tag innan jag kan rapportera om ljudet, jag är fortfarande på samlarstadiet så att säga.

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/06/18 :  17:06:09  Show Profile Send Fostex a Private Message
Kan man paralellkoppla två st utgångstrafos på en kanal?

// David
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:48:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det här inlägget handlar inte om signaltrafos utan om nättrafos.

För en tid sedan köpte jag hem ett par 300VA trafobyggsatser från Svebry i syfte att tillverka nättrafos till min kommande 813-förstärkare. Efter flera dagars mördande tråkigt arbete hade jag fått till ett par trafos med två högspänningslindningar (750 och 350V) plus otaliga glödlindningar på varje.

Som isolering använde jag papper + lindningstejp och varje lindningslager penslades med shellac för att stannat på plats och inte brumma. Lacken torkade jag med hårtork för varje lager, sen "bakade" jag de färdiga bobinerna i ugnen ganska många timmar.
Sedan dess har de legat påhyllan i väntan på att monteras ihop och sättas i arbete.

Under den tid som gått har tvivlet kommit krypande om huruvida mina hemlindade klumpar vekligen kommer att klara den höga spänningen, i synnerhet som jag inte varit säker på om all lack verkligen torkat därinne.
Shellacen är löst i T-sprit så den brinner nog ganska bra...
Dessutom har jag i efterhand kommit på att de glödlindningar jag lagt dit inte passar riktigt bra ihop med rörbestyckningen, så tanken på att riva upp och linda om smög sig på.

Sagt och gjort, igår kväll började jag linda av en av dem och se på f*n, på ganska många ställen var shellacken fortfarande kladdig och utsöndrade en tydlig spritarom när den kom fram i luften!
Hade jag kopplat in spänning på den trafon så hade jag förmodligen fått en ganska imponerande ljusshow i min lilla lägenhet.

För att förenkla hela nätdelshistorien så har jag beslutat att bygga förstärkaren som en stereoenhet istället för som monoblock.
Istället för att linda två identiska trafos med flera olika lindningar blir det nu en klump som bara innehåller en 750V lindning för högspänningen till båda kanalerna samt några mindre trafos för drivsteg och glöd.

Att linda en (1) lindning med 0,45mm tråd känns lite mer överstigligt än att få på fem-sex lindningar med tråddimensioner mellan 0,25 och 1mm i samma lindningsutrymme.
Det finns alltid en risk att tråden på ett eller annat sätt tar sig igenom eller förbi isoleringen och kommer i kontakt med en annan linding och följderna kan bli katastrofala.
Lek med tanken på att glödmatningen till ingångsröret plötsligt skulle hamna ca. 1000V över jord, då blir det överslag ganska fort!

Den här gången ska jag passa mig konsekvent för att blanda in brandfarliga geggor i lindningarna och istället bara använda för ändamålet avsedd plasttejp.
Nya rullar med koppartråd lämnar förhoppningsvis Elfa i morgon (trots mina tidigare utlägg om kvalitén på deras tråd...) så kommande helg ser ut att bli nykter och stillsam för min del

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/05 :  09:53:24  Show Profile Send Resonans a Private Message
Fuling: vad använder du för tejp när du lindar?

...music is the best...
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/05 :  11:14:50  Show Profile Send TQWT a Private Message
Hej

Resonans: Ledsen att jag inte svarat men jag har varit och bränt näsan (och inga internet cafe´i närheten, dagens välfärds problem :-) Tyvärr har jag inte boken som jag använde mest, den tillhörde företaget och jag var dum nog att inte skriva ner titeln när jag slutade där. Jag har långt senare försökt hitta den, men den finns nog inte att få tag i längre. Det som var speciellt bra med den boken var en mängd empiriska formler. De var baserad på vedertagen teori men med korrigerings faktorer instoppade lite här och var. Därför stämde det ofta ganska bra mellan 'teori' och praktik.

Dock! om det är en kärna inblandad ( alltså inte luftlindad)så uppstår direkt ett (av flera) osäkerhets moment, spridning i magentiska parametrar. Till och med för en så enkel konstruktion som en nättransformator måste man korrigera för aktuellt kärnmaterial (per batch). Det gällde i alla fall för EI kärnor som jag höll på med mest.

Alltså än en gång: teori + erfarenhet är det som gäller.
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/05 :  11:35:16  Show Profile Send TQWT a Private Message
Fuling, om du skall hålla på med högspännings trafar tycker jag absolut att du skall överslagstesta innan du sätter dem i bruk ( med god marginal!). Det finns speciell mätutrustning för detta ändamål. De flesta transformator tillverkare hade sådana förr.
Jag vet inte hur många som finns kvar i dagsläget, en hitta jag på nätet, TRAMO/ETV i Eslöv.
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2004/07/05 :  12:47:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Resonans: Jag köpte tejpen av en polare som i sin tur köpt den på Elfa. Jag vet inte så mycket mer än att den är tunn, gul och tål massor av spänning. Elfa har en PTFE-tejp också med den kostar många hundralappar för en rulle, tejpen jag har kostar runt en hundring.

TQWT: Det vore en god idé under förutsättning att jag kan få tag på någonting att testa med. Vi hade en sån apparat på skolan men den har jag inte tillgång till längre, det var några år sen jag gick ut.

Man kanske kan arrangera nånting med en högspänningsnätdel och ett seriemotstånd? Jag har nämligen en trafo från en neonskylt liggande som kan pytsa ut 3500VAC, alltså bortåt 5kV efter likriktning. Det är kanske lite väl mycket marginal...

Å andra sidan tror jag att risken för överslag är ganska liten. Bobinen är av tvåkammartyp med tjockt plastgods så det finns inte just någonstans för spänningen att ta vägen. God isolering både mellan lindningarna och mellan lindningar och kärna alltså.

En polare (han jag köpte tejpen av)har använt samma sorts trafobyggsats för att linda en trafo på 1300VAC och den fungerar bra.

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/16 :  11:50:55  Show Profile Send Resonans a Private Message
Över till nättrafos..

Jag håller just nu på att bygga en variant av Transcendent´s T8 och har lite funderingar kring nättrafos.

Bakgrund:
För att förse drivsteget med 550V använder man en 200V/100mA EI-trafo kopplad till en spänningsdubblare.
Problem:
..att det är svårt att få tag på en 230/200 trafo till rimligt pris.

Jag har lekt lite med tanken att istället använda en 400/230 trafo genom att ansluta nätspänning till sekundären och plocka ut 400V på primären... Då behövs inte spänningsdubblaren och jag kommer billigare undan.

Min fråga är alltså: kan köra en trafo "baklänges"??

MVH Marcus

...music is the best...
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/07/16 :  14:07:17  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Min fråga är alltså: kan köra en trafo "baklänges"??

Det går alldeles utmärkt, jag har själv använt trafar som omvandlar 100V, (nätspänning i Japan) till 220V som anodspänningstraf och även 100V/6.3V trafar kopplade till 6.3V för att få 100V.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/16 :  22:20:21  Show Profile Send Resonans a Private Message
Finemang - det kommer att underlätta för mig!

...music is the best...
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2004/07/17 :  14:00:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Att köra med "bakvända" trafos är ett ganska klassiskt knep när man bygger små rörförstärkare. Med lite finurlighet kan man tappa av för glödströmmen mellan transformatorerna. Lämpligt om man kör med TV-rör som brukar ha lite udda glödspänningar.

Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/07/27 :  08:44:26  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag blev intresserad på nytt av utgångstransformatorer och började för en tid sedan att samla ihop gammalt material jag hade liggande. Det verkar som de flesta tillverkare är mycket sparsamma med data och speciellt hur data är uppmätt så det kan kanske vara till någon hjälp om man förstår hur olika parametrar hänger ihop ihop och påverkas av varandra. Jag har samlat den information jag har i ett dokument och har lagt upp det på min hemsida tillsammans med lite annat under http://www2.gol.com/users/tube/papersindex.html

Jag hoppas det kan vara till någon nytta, synpunkter mottages tacksamt.

MVH Hans

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/27 :  08:50:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj! Det där var återigen något intressant att studera. Tack Hans för att du tar dig tid!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000