HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni som köper beg. LP....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:28:53  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
...hur gör ni ren dom?

(om man nu inte vill investera i en VPI)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:42:38  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
En Nitty Gritty - inte så dyr som en VPI, men funker bra.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:49:52  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
nån länk till detta?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:50:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
tvål och vatten

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:50:06  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Var får man tag i en sådan? (inte tvål då..)
Pris?
Länk?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/09/22 23:50:57
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:51:06  Show Profile Send markku a Private Message
Kan du tänka dig en vakuumtvättare utan motor? Jag har själv KAB EV-1, vars test jag ursprungligen hittade på TNT-Audios sajt:

http://www.tnt-audio.com/accessories/kabev1_e.html



http://www.kabusa.com/ev1.htm

KAB var mycket hjälpsom då jag var ute efter drivrem till min custommade skivpelare; jag fick tips att ta kontakt med Pyramid Belts. Snacka om service, hjälpsomhet utan makan! Sen var det soleklart, att beställa EV1 därifrån....

Ser ut att kosta idag 139 USD +P&P, lagom hyfsad pris för ersättning till en äkta Nitty Gritty, som jag hyrade ett par gånger i Oslo, i 1984.



mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld

Edited by - markku on 2002/09/22 23:57:44
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:53:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Destillerat vatten och mild tvål.

För många Citroener är inte nog
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  23:54:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mitt potentiellt farliga sätt (rekommenderas bara till den våghalsige, jag tar inga ansvar för ev. olyckor):

En blandning med isopropanol och dest. vatten (ca 30% är lagom) + några droppar Kodak "PhotoFlo".

Hemmagjort munstycke till dammsugaren. Jag tog möbelmunstycket och slipade ner detta så det blev jämt. Limmade sedan på lammeller med superlim (obs inget lim på sammeten!!). Sammet är väl idealet, jag tog något annat. "Reservhål" finns på sidan av munstycket så det inte suger fast för hårt mot skivan.

Skivan dammas först av ordentligt. Lägg skivan på ett torrt mjukt underlag (typ diskduk). Sedan sprider jag tvättlösning som jag fördelar med en äldre kolfiberborste runt skivan. Obs hela skivan måste vara täckt. Sedan placerar jag munstycket (med dammsugaren på) mot skivan så att hela munstycket täcker alla spåren. Sedan vrider jag skivan runt på bordet tills hela skivan ser torr ut. Efter det gör jag ytterligare två till tre varv, för att få den helt torr. Det är viktigt att få den helt torr! Sedan upprepar jag proceduren en gång.


Och det var bara en sida. Byt till en annan diskduk när du vänder på skivan (den kan vara fuktig fortfarande) och upprepa proceduren.

Jag har aldrig fått det bra utan att använda vakuum. Med vakuumtvätt blir skivorna faktikt överraskande bättre.

Det potentiellt farliga är ju att det kommer vatten + isopropanol in i slangen (brand och explosionsrisk). Det mesta dunstar fort, med för säkerhets skull ska man väl ha en vakuumfälla. Kanske kan man bygga något med slangen som finns som "Datordammsugare" i Biltemakatalogen?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/23 :  00:01:58  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A



Det potentiellt farliga är ju att det kommer vatten + isopropanol in i slangen (brand och explosionsrisk). Det mesta dunstar fort, med för säkerhets skull ska man väl ha en vakuumfälla. Kanske kan man bygga något med slangen som finns som "Datordammsugare" i Biltemakatalogen?



Detta problem är eliminerad i KAB EV1, tacket för smart konstruktion inne i boxen. Jag använder vanlig Electrolux damsugare utan fara. Lite luxus måste man ju ha i livet (förutom hifi)



mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/23 :  00:10:08  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jo,

jag funderade på skivtvätt (VPI) för något år sedan. Men jag ångrade mig och lade pengar på aktiv drift i högtalarna istället.

Jag kanske bygger en vakuumfälla så småningom. Billigt och säkert. Har dock inte tvättat skivor på länge nu. Blivit lat.


Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/23 :  00:24:51  Show Profile Send nin a Private Message
Av allt jag läst så ska man INTE använda tvål/såpa eller sånt p g a att själva vinylen torkar upp lite och blir mer spröd och när man spelar den så kan den gå sönder lite och man hör mer knaster. Har själv testat tvål/såpa och isopropanol och inget funkar så bra som jag hoppades.
Ett tips som jag själv ska testa nu från analog guru'n Michael Fremer finns på denna sidan:
http://www.sundazed.com/scene/framer_body.html

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/23 :  00:42:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Min erfarenhet är att utan vakuum så faller smutsen faller tillbaka och orsakar mer knaster. För att rengöra måste smutsen bort när den lösts upp. Och det snabbt. Om vätskan lufttorkar så blir det "katastrof" i min mening. Massor av knaster.

Och jag skulle nog inte rekommendera tvål eller diskmedel. De är för orena och kan vara laddade detergenter. Då skulle jag hellre prova nonjoniska detergenter (0.1% eller lägre) som Triton X-100 eller ett ämne som går under namnet Igepal CA-630 (eller NP-40). Viktigt är att dessa löses upp ordentligt i vattnet innan de används. Fast igen, dessa medel skulle jag enbart använda om skivorna är mycket skitiga. Aldrig annars.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

Edited by - Thomas A on 2002/09/23 00:47:31
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2002/09/23 :  02:06:29  Show Profile Send jajo a Private Message
Jag har lagt ett bud på en Keith Monk, nu ska det bara gå vägen....*hoppas*
Nåväl, jag har ett annat problem, knäppningar och knaster från relativt ny vinyl.
Jag köpte en ospelad box - Turandot, från 1956 med Jussi Björling, Birgit Nilsson
och Renata Tebaldi - toppskick såg det ut som. Remastrad RCA nån gång på 80-talet
på halvfart. Det låter fantastiskt, när det inte sprakar naturligtvis. Statisk elektricitet?
Inte vad jag kan se med hjälp av hårstrån eller liknande. Vad gör man? Tvättar en ny platta?
/Jan


Edited by - jajo on 2002/09/23 02:08:10
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/23 :  07:16:36  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Ja man tvättar en ny platta också.
Jag brukar använda damsugaren på samma sätt som Tomas A.
i väntan på att jag köper in en skivtvätt.

Mikael

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/23 :  09:04:36  Show Profile Send markku a Private Message
I gamla dagar, dvs i 1984 hadde Nitty Gritty handlaren i Oslo två typer av originalväska. Det ena var för vanlig rengjöring, den andra för allra första tvätt av den nya skivan. Jag minns hur tung väskan var. Vid uthyrning av Nitty Gritty fick kunden tvättväska i små plastflaskor och betalede för det han användte. Super service, måste man säja.

Det var inte så länge sedan jag hittade på nättet någon historia, hurdan Nitty Gritty måste stoppa produktion av Primer-vätskan pga miljöproblem (eller fara för dom, eller så där, minns inte helt hurdan det var).

Enda tillsvarande produkt är av LAST. Har någon provat dom? Jag har nänligen fortfarande något kvar av vätska, som följde med KAB EV1. Så känner jag till att i Sveits produceras rengjörinsvätska också - inte allt behövs vara amerikansk för att funka, icke?



mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/23 :  09:59:27  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det finns dom som provat med aceton också hörde jag på hifiklubben det gjorde dom inte om.
om det stämmer vet jag inte men det låter ju inte allt för otroligt.




Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/23 :  10:03:05  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

quote:
Originally posted by Per

jag gnider in mina skivor med aceton. detta får verka över natten. rent blir det.

sayo

i program my homecomputer
beam myself into the future



Ta bort detta Per, innan någon provar!
Det finns dom som prövat att smörja gnisslande bromsskivor !

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



det är borta nu. ville bara se om nån av er andra sömngångare reagerade. det gjorde ni.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:05:45  Show Profile Send lars a Private Message
Köp en Nitty Gritty enklaste varianten.
Det kommer att bli ert bästa köp någonsin.

Som tvättvätska skall ni använda destillerat vatten och något vätmedel, några droppar till en liter, som tar bort ytspänningen. Jag använder Iford Ilfotol (vätmedel för fotopapper). Vätmedlet har även fördelen att den gör skivan mindre elektrostatisk. Det man inte kan se på foton kan man inte heller höra på skivan? Om skivan är väldigt smutsig kan man lägga till isopropanol max 25%.

Två och vatten provade jag i min ungdom och det var ett helvete att få ording på. Så det gör jag inte om.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:07:28  Show Profile Send lars a Private Message
PS Tvätta även nya skivor.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:41:28  Show Profile Send markku a Private Message
Beträffande Nitty Grittys vakuumtvättmaskin: Skall erkänna lite pinsam historia, som ägde rum i 1985? Jag hadde hyrat maskinen över weekend och tänkte jobba effektivt. Som resultat av effektivitet blev maskinen så varm, att topplattan, som var av plastik, förlorade sin platthet, dvs sugspalten hadde inte längre jämt tätt kontakt med vinylen, och innersta rillarna blev inte sugd torra, mao rester av tvättvätska och smutts blev kvar!

Därmed varning: om man skall använda sådan plastikdings, som Nitty Gritty, var försiktig, ta långa pauser mellom skivtvätt, så att motoren och tvättaren inte blir varm och deformerad!!! KAN bli dyrt att få reparerad.

Vad tur att stackars handlare inte kollade maskinen vid retur!

Nu, efter att jag avslöjade sådan historia, vore naturligt att förstå, att jag heller rekommenderar model, som anslutes till damsugare?



mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld

Edited by - markku on 2002/09/23 21:45:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000