HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 "Tillverkningen är rena hokus-pokus"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/09/22 :  21:55:58  Show Profile Send Jadde a Private Message
Intressant läsning om Bladelius! Bara att klicka.

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=2481

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=2480


JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/22 :  22:30:32  Show Profile Send JPL a Private Message
Intressant kille ..den där Bladelius

Patrik...

//Same Same....but Different.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/22 :  22:49:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

mkt intressant läsning

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/22 :  22:52:53  Show Profile Send dax a Private Message
Aha, S.A.T är bara en uppskrämd Luxorita!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:35:02  Show Profile Send ekman a Private Message
väldigt intressant det där doktor i förstärkarbygge alltså =)

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/09/23 :  18:55:46  Show Profile Send Patrik a Private Message
Intressant artikel. Tycker det är jättekul att vi har så många duktiga hifi-tillverkare/konstruktörer i vårt "lilla" land. QLN, QRS, Advantage, SAT, ino, Mårten Design, Harmony Design, m.m.

Sladd och Timbre; På vissa andra forum har man ibland "kändiskvällar". Dvs en känd person är med och svarar på lite frågor en stund på kvällen. Det gör sig kanske enklast om man har en tråd som är modererad. Dvs att ni manuellt godkänner varje inlagt inlägg. Detta för att inte få miljarder inlägg, sortera bort dubletter, idiotinlägg etc. (Mikael2, går det att göra en modererad tråd här?)

Vad sägs om en "kändiskväll" med herr Bladelius? Skulle vara hur kul som helst!

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  19:03:07  Show Profile Send ekman a Private Message
håller med helt det vore hur kul som helst =)

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/09/23 :  19:29:18  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Bra förslag! Mycket bra förslag!! Alldeles utmärkt bra förslag!!!

Vad tycks Sladd........?

-Just Another Foolish Stringbender-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:45:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
"Det räcker inte att utgå från mätningar när man konstruerar förstärkare och cd-spelare. En komponent eller en förstärkare kan ha hur bra mätvärden som helst. Men det betyder inte att det låter bra."

Nåt för nmätnissarna att bita i. Alla framstående Audiokonstruktörer använder öronen till det dom inte lyckas mäta

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:57:04  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

"Det räcker inte att utgå från mätningar när man konstruerar förstärkare och cd-spelare. En komponent eller en förstärkare kan ha hur bra mätvärden som helst. Men det betyder inte att det låter bra."

Nåt för nmätnissarna att bita i. Alla framstående Audiokonstruktörer använder öronen till det dom inte lyckas mäta

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Om en förstärkare låter illa, dvs inför en färgning, går det att mäta! Det gäller dock att mäta rätt kvantitet under rätta last och signalvillkor. Att fylla dessa villkor är inte trivialt, men fullt möjligt med tillräckligt bra mätapparatur samt adekvata kunskaper.

mvh\Kapten A.

PS. Har du funderat på hur man utvärderar tex militär elektronik där man inte kan lyssna på utsginalen DS.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:11:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Läs artiklarna i Jaddes inlägg. Militär elektronik är nog inte avsedd för Audio/hifibruk. Kan du inte tipsa Doktor Bladelius om dina kunskaper i detta ämne. Han kanske har missat nåt

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:20:18  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Han kanske har missat nåt



Alla missar nått till och med stålmannen

Att mäta räcker nog dock inte för att få till det och det är nog nästan ingen som gör får man hoppas.

//Magnus
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:38:38  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Vilka mätningar utför Herr Kapten med musiksignaler som referens?

DrMabuse

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  22:48:50  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Läs artiklarna i Jaddes inlägg. Militär elektronik är nog inte avsedd för Audio/hifibruk. Kan du inte tipsa Doktor Bladelius om dina kunskaper i detta ämne. Han kanske har missat nåt

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Kapten har läst artiklarna och fann dom intresanta på så sätt att de bjöd på lite bakgrund om Bladelius samt hans verksamhet.

I militära sammanhang ställer man helt andra krav än i hifisammanhang.
Inte minst vad avser driftsäkerhet samt robusthet. Man inser lätt vilka enorma påkänningar en apparat i en stridsvagn utsätts för vad avser både temperatur och vibration.

Det skulle vara kul om någon kunde be Bladelius att förklara vad han menar med sitt uttalande. Kapten är en aning trött på den mystifiering av verkligheten som hifibranchen bidrar till.
Man kan ju tänka sig att tidningen (Ny Teknik som är CF:s organ) har lyft ut citatet ur sitt sammanhang.

Till Bladelius:

Kapten skulle uppskatta om Ni kunde dyka upp här på forumet för en motivering till citatet i artikeln.

mvh\Kapten A.



Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:24:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mikke är inte med här på forumet och läser det inte heller, Nelsson Pass som han startade sin karriär hos i USA och en del andra stora tillverkare av hifielektronik ger sin syn på saken i den här artikeln. Mycket intressant läsning.
Och den handlar inte om militärelektronik utan om just detsamma som det här forumet handlar om.

http://www.cardas.com/insights/measurements.pdf

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:44:11  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Mikke är inte med här på forumet och läser det inte heller, Nelsson Pass som han startade sin karriär hos i USA och en del andra stora tillverkare av hifielektronik ger sin syn på saken i den här artikeln. Mycket intressant läsning.
Och den handlar inte om militärelektronik utan om just detsamma som det här forumet handlar om.

http://www.cardas.com/insights/measurements.pdf

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Hej Jorma!

Kapten tackar för tipset om artikeln. Skall skriva ut den på papper för att sedan sätta mig i soffan i sällskap av trevlig musik läsa igenom den. Återkommer när det är verkställt.

mvh\Kapten A.

PS: Anledningen till att jag drog in militär elektronik i sammanhanget är att den följer samma fysikaliska lagar som hifi-elektronik, ehuru uppgiften kan vara helt annorlunda.

DS

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:47:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
"PS: Anledningen till att jag drog in militär elektronik i sammanhanget är att den följer samma fysikaliska lagar som hifi-elektronik, ehuru uppgiften kan vara helt annorlunda."

Uppgiften såväl som målet, poängterar jag.

Att vi alla lever i universon med samma fysikaliska lagar "inses lätt". Enda motbeviset so far, är Di Leva, Gandhi och några till...

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:57:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Samma artikel i annan form. Kanske lättare att läsa på skärmen:

http://www.cardas.com/cgi-bin/main_content.cgi?area=Insights&content_id=11&pagestring=Do+Measurements+Matter_

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:59:53  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

"PS: Anledningen till att jag drog in militär elektronik i sammanhanget är att den följer samma fysikaliska lagar som hifi-elektronik, ehuru uppgiften kan vara helt annorlunda."

Uppgiften såväl som målet, poängterar jag.

Att vi alla lever i universon med samma fysikaliska lagar "inses lätt". Enda motbeviset so far, är Di Leva, Gandhi och några till...

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel





Är inte Di Leva en kommunist

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/24 :  01:49:21  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Jorma,

Nu har Kapten läst igenom artikeln i sällskap av musik. tacj för tipset; jag önskar att det presenterades fler sådana artiklar för att få en bättre kommunikation mellan konsumenter och branchen.

Jag väljer att kommentera Jeff Rowland och Nelssn Pass.

Pass Nelsson:

Nelsson är i kaptens ögon en så kallad "upplevelse-ingenjör", som inte arbetar med ett objektivt förhållningssätt, utan bedriver snarare en jakt på subjektivt trevliga upplevelser. Kapten har genom åren studerat ett antalk av herr Nelsson konstruktioner och är inte imponerad. En del är rimligt sunt implementerade, en del andra är en ligt Kapten rena rama tramskonstruktionerna.

Pass: "it is nevertheless possible to have a product that measures well but doesn't sound so goos. It is still a mystery....."

Sådant imponerar inte på mig. Han gör en brutal logisk tankevurpa när han skriver att en produkt låter dåligt, men mäter bra. Produkten har, eftersom den låter dåligt, per efinition MINST en dålig egenskap, vilken/vilka herr Nelsson har missat i sina mätningar. Som jag skrev tidigare:
Man måste mäta rätt kvantitet under rätt signal coh lastvillkor.
Det är alltså inte fråga om något "mystiskt". Fysiken bakom ett slutsteg är känd sedan länge.

Jeff Rowland

Jeff Rowland har Kapten under en längre tid ansett vara en oas i hifi-branchen. Alla mätningar Kapten har sett på Jeff Rowland har varit allt från mycket fina till enastående. Jeff måste vara en sann objektivist med sällsynt goda kunskaper inom elektronik. Dessutom gör han i kaptens ögon otroligt vackra inkarnationer.

Jeff Skriver:
"There id definitely a close relationship between measurement and subjective sound quality."
Kapten håller med.

Jeff skriver:
"However, current testing procedures commonly used in audio development, manufacturing and the audio press are inadequate to properly correlate and relate measurements with subjective experience. "

Precis vad Kapten skrev; man måste mäta rätt.........!
Man kan absolut inte kartlägga ett slutsteg med 5-10 mätningar. Det krävs mycket mer än så.


Jeff skriver:
". The result is confusion and a distrustful attitude towards technical tests altogether. Our hope is that more designers and reviewers will explore many of the test and measurement possibilities that are now possible. "

Kloka ord. Kapten hoppas på samma sak samt att voodoo-vågen avtar kraftigt.

med vänliga hälsningar\Kapten A.



Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/09/24 :  07:12:21  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Häpp!!!, det är väl snarare regel än undantag att elektronikkonstruktörer använder div. kretslösningar på sitt eget lilla sätt, inget konstigt i det och absolut ingen vodoo.

mvh

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/24 :  07:34:12  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Häpp!!!, det är väl snarare regel än undantag att elektronikkonstruktörer använder div. kretslösningar på sitt eget lilla sätt, inget konstigt i det och absolut ingen vodoo.


Det är inte dom egna konstruktionsideérna som åsyftas när vodoo kommer på tal. Det är missuppfattningen att bara för att en konstuktör inte klarar av att mäta en eller flera parametrar som ger upphov till hörbara ljudligheter går det inte att mäta.

John
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/24 :  09:43:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vilket i denna ganska oändliga häxkittel av nyanser, misstankar, fakta och självklarheter ger grogrund för tanken att det finns de som är bättre än andra konstruktörer, (de vilka inte "klarar av" att mäta).

På detta forumet är dessa som "kan" alltid samma personer.

Tröttsamt om ni frågar mig.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:04:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Enligt forskare på bla. Chalmers som jag har talat med, så finns det en hel del som man inte kan mäta och presentera i siffror idag.
Teorier bakom varför det fungerar si eller så finns, men dom ändras när nya bevis kommer fram. Och så småningom kommer mätmetoderna, men allt går alltså inte att mäta idag. Och allt känner man inte till idag.
Det är därför det fortfaranda bedrivs grundforskning inom olika områden. Om vi hade kännt till allt så kunde man lägga ned denna grundforskning och koncentrera sig på att ta fram mätmetoder till världsalltet. Men det kan man ju inte då inte allt är känt.


-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/09/24 10:57:34
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:38:26  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Vilket i denna ganska oändliga häxkittel av nyanser, misstankar, fakta och självklarheter ger grogrund för tanken att det finns de som är bättre än andra konstruktörer, (de vilka inte "klarar av" att mäta).

På detta forumet är dessa som "kan" alltid samma personer.

Tröttsamt om ni frågar mig.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -



Men håll med om att Jeffs hållning, som den presenterades av Gyllenkrok är sund - att om något mäter dåligt men låter bra, eller tvärtom, så ska man vare sig misstänka fysiken eller sina öron, utan helt enkelt bara fortsätta sitt sökande efter hur saker och ting hänger ihop?

Jag tycker nämligen det är precis lika irriterande att höra att mätningar är meningslösa. Världen är inte svartvit! Ska man konstruera en god apparat måste man både mäta och lyssna! Massor med mätningar! Massor med lyssningstest!

Svårare än så är det inte, tycker jag...

Huruvida samma personer på forumet alltid anser sig kunna - ja du, det intrycket får inte jag.



mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:56:26  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Kapten A. von Gyllenkrok

quote:
Originally posted by epkpeng

"PS: Anledningen till att jag drog in militär elektronik i sammanhanget är att den följer samma fysikaliska lagar som hifi-elektronik, ehuru uppgiften kan vara helt annorlunda."

Uppgiften såväl som målet, poängterar jag.

Att vi alla lever i universon med samma fysikaliska lagar "inses lätt". Enda motbeviset so far, är Di Leva, Gandhi och några till...

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel





Är inte Di Leva en kommunist




vad har det med nånting att göra egentligen?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000