HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lite kabel...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:30:27  Show Profile Send Wizard a Private Message
Får väl ta och lägga upp en bild på en "riktig" kabel.. Dock endast prototyp.


Wizard

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:32:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Är det trädgårdsslangen som offrats?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:37:40  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ser ut som en tank från en stoor vattenpistol.
Berätta lite om projektet !
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:51:30  Show Profile Send Wizard a Private Message
Nja, det är väl snarare Biltema som har sponsrat PVC-slangen...

Det är en kombinerad koppar och silverkabel på 12.5 kvmm, med speciell geometri som har simulerats fram. Tyvärr kan jag inte säga för mycket för det är hemligt, men vill du köpa kan jag berätta mer

Wizard
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:52:33  Show Profile Send Wizard a Private Message
Och, ja, "vattenpistolen" har en funktion

Wizard
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/05/13 :  23:14:36  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Berätta mer om vattenpistolen, är det något slags lp-filter eller en rc-länk?

Kan vi inte få lite ledtrådar till den dära geometrin du pratade om?? snälla!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/05/14 :  03:01:33  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ser ut som vanligt korssnurrat som i tnt-audios x-kabel fast till högnivå istället för lågnivå.

Ungefär hur hög induktans och kapacitans får ni per meter? utan något filter? Eller är det oxå för hemligt för att svara på? :)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/14 :  07:08:03  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Får mig att tänka på ljusslingor
det blir dyrt de där tror jag =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:00:59  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det är lurigt....

Wizard
Go to Top of Page

ollefiskare
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/06/02 :  19:50:45  Show Profile Send ollefiskare a Private Message
Mycket intressant. Kan du berätta lite om lyssningsintryck samt för- och nackdelar med din nya kabel? Lite uppmätta värde kanske
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/17 :  12:37:17  Show Profile Send Wizard a Private Message
ollefiskare: Hitills har ingen enskild komponent gjort så stor skillnad som när jag bytte till dessa kablar. Samtliga parametrar förbättrades avsevärt. Uppmätta värden kommer förhoppningsvis så småningom. (Inte ens då jag bytte från en skruttig PD-703 till AudioNet VIP märkte jag en sådan skillnad ).

Fördelarna med kabel är att brusgolvet är rejält mycket lägre än andra kablar och saknar nästan helt reflektionsproblem. Den ända nackdelen som jag kan se det just nu är att den är lite osmidig, men sånt får man ta

Wizard
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/17 :  14:17:32  Show Profile Send ludo a Private Message
"- Det är en kombinerad koppar och silverkabel på 12.5 kvmm, med speciell geometri som har simulerats fram."

- Finns det några kabelsimuleringsprogram?

- Varför blanda Ag o Cu?

- PVC som hölje?

- spricker av nyfikenhet på vad du döljer i silvertanken!

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/17 :  17:10:27  Show Profile Send Wizard a Private Message
Nja, inte några kabelsimuleringsprogram. Men det är ju vanlig fysik så Ansoft Maxwell har används för att analysera E-fält och B-fält.

Det suger i plånboken med silver rakt igenom Skämt osido har jag använt tunn silvertråd som är tänkt för de högsta frekvenserna.

Dielektrium är luft/teflon. Och så har jag ett egenutvecklat medieum runt kabeln, RDF, Ytterslangen är av PVC som Biltema sponsrat

I silvertanken sitter komponenter ungefär som Transparent. Kan inte avslöja för mycket förutom att det är Top-Of-The-Line komponenter.

Wizard
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/06/17 :  17:14:59  Show Profile Send UrSv a Private Message
Varför är det hemligt?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/17 :  17:22:20  Show Profile Send Wizard a Private Message
Man vet ju aldrig om det blir någon produkt man kan sälja. Om det inte blir kan jag avslöja det.

Wizard
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/06/17 :  17:52:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nä, det finns nog ingen som vill köpa konceptet,
så det är bara att börja berätta om hemligheterna

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/06/17 :  18:16:15  Show Profile Send luften a Private Message
Det tror jag oxo, eftersom ingen verkar intresserad av den

//air
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/17 :  20:48:07  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jasså, jag har redan folk som är intresserade

Wizard
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/17 :  21:44:21  Show Profile Send ludo a Private Message
det ser ut som om det finns nån sorts dämpvätska i kabeln?...
Go to Top of Page

ollefiskare
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/06/17 :  22:18:28  Show Profile Send ollefiskare a Private Message
Det låter mycket intressant. Skall bli roligt och se om det kommer några mätvärde på dessa monsterkablar snart
Vad är dina tankar om skärm eller inte skärm på högtalarekablar??
Om man skulle vilja köpa en 3m uppsättning av dessa, skulle det vara möjligt??
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/17 :  22:31:54  Show Profile Send Wizard a Private Message
ludo: Det är en speciell vätska som jag tagit fram som tar bort reflektioner samt högfrekvensbrus.

ollefiskare: En skärm "förstör" kabelns E och B-fält vilket gör att strömmen blir annorlunda i ledaren mot utan skärm. Strömmen hänger ju såklart ihop med genererat B-fält, sådeles får man en återkoppling åt andra hållet när B-fältet påverkas, vilket ger olika faslägen och impulssvar för strömmen.

Det går alltid att höra av sig om man är seriöst intresserad och vill köpa en uppsättning kablar.

Wizard
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/17 :  23:09:12  Show Profile Send ludo a Private Message
gratulerar till ett lyckat bygge!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/06/17 :  23:47:53  Show Profile Send UrSv a Private Message
Skulle du kunna utveckla lite om hur ditt egenutvecklade medium kan ta bort reflektioner och minska högfrekvensbrus? Såvitt jag förstod så var dielektrikum luft med isolering av teflon dvs vätskan kommer inte i kontakt med ledaren/ledarna. Låter ju intressant att man kan ta bort reflektioner, vilket rimligtvis inte borde finnas i speciellt stor utsträckning vid audiofrekvenser, med hjälp av en extern vätska. Strider en smula mot de transmissionskunskaper jag vill minnas man tutades i från skolan där anpassning av sändarimpedans och terminering med rätt impedans var det enda medlet mot reflektioner. Menar du HF-reflektioner? På vilket sätt minskar vätskan högfrekvensbrus?

Edited by - UrSv on 2004/06/17 23:49:14
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:28:02  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det stämmer att vätskan inte kommer i kontakt med ledarna. Jag kan förstå om det låter konstigt men det är faktiskt inget "flum". Ingen kabel är ideal i avseende som transmissionsledning. Det som händer är att om man får en reflektion vid HF som gör att den kommer att reflekteras ett antal gånger innan den "dör" ut. Har man då flera reflektioner samtidigt i kabel på olika frekvenser uppstår inteferens mellan dessa och en ny lägre frekvens uppstår, i närheten av audiobandet om man har otur.

Jag kan inte än förklara till 100% exakt hur min kabel fungerar men jag har gjort mätningar på en nätverksanalysator som konfermerar min teori. Kabeln har förövrigt en LP-karakteristik med 12 dB/oktav som börjar vid ett antal MHz. Detta gör att man dämpar högfrekvensbrus med bra verkan.

Wizard
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:33:47  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
High tech shizzle.. låter hur intressant som helst, kul att nån gör lite framsteg inom det här området! Önskar att jag var så påläst att jag kunde börja göra innovationer!

Om du började sälja dem skulle du nog bli rik!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:36:54  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det är bara att tänka utan livlina som jag brukar säga

Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000