HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 effekt och ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/13 :  20:48:32  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, nu har jag bestämt mig för en stereoanläggning som kommer att inköpas på hifiklubben i Göteborg. Men jag har en fundering kring effekt och drivning av högtalarna. Systemet består utav NAD C320BEE Förstärkare, NAD C521BEE CD-spelare, NAD C422 Tuner, DALI Blue 5005 Högtalare, TARA LABS Nexa Kabel, TARA LABS PRISM200i Kabel, TARA LABS PRISM500i Kabel. Nu undrar jag hur förstärkaren ger för effekt till dessa högtalare, hur den förstärkaren fungerar ihop med högtalarna? Har hört att högtalare med 4 Ohm impedans är svårare att driva. Sen undrar jag om dessa högtalare mår bra av Bi-wire?
Jag har provlyssnat och det låter riktigt bra, gillade ljudet från Dali bättre än B&W 602 S3. Hoppas på svar.
Mvh Jonas




Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:48:06  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Hejhej! det finns säkert bättre svar på detta men:

NADs hemsida gav följande svar, 50W i 8 och 4 ohm, impedansen är dock angiven nominellt och varierar med frekvensen lite beroende på hur högtalaren är konstruerad. Rent generellt ska man väl eftersträva att effekten fördubblas när man halverar impedansen, gärna så lågt ner i impedans som möjligt, detta ställer dock höga krav på nätdelen i förstärkaren. Vad för effekt förstärkaren ger till högtalarna behöver du inte bry dig speciellt mycket om, du kommer kunna spela väldigt högt, skruva inte upp mer när ljudkvalitén börjar bli sämre dock, då orkar antingen förstärkaren inte med (klippning) eller så klarar inte högtalarna att spela högre. Själv kör jag med en 25W förstärkare och det räcker aldeles utmärkt med mina lättdrivna högtalare (90dB/W/m), jag funderar på att byta "ner" mig till en 10W förstärkare...

Jag får väl passa på att gratta till en fin första anläggning och välkommna till fördärvet :)

Att bi-wira tror jag inte är speciellt lönt för dig, om du köper ett separat slutsteg till kanske du kan börja fundera på bi-amping (som kräver just biwiring) men lämna det till senare och lyssna på musiken ett tag bara :D
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/14 :  07:25:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag håller med Fyhr till viss del, jag har dock det omvända senariot hemma, jag har väl i storleksordningen 4-5 gånger mer effekt än vad högtalarna mäktar med, vilket kan förefalla en aning rubbat.

Jag har upptäckt (precis som så många andra säkerligen) att högtalare kan prestera en hel del mer än man tror förutsatt att man driver dem med järnhand, och då talar vi inte bara om att spela högt utan även mäktigt, fast och rent redan vid normala lyssningsvolymer.

Jag ser hellre att man har ett rejält överskott med effekt, då infinner sig en säkerhet, nämligen att man inte spelar sönder något pga klippning utan man hör istället vart högtalarnas gräns går och hittills har jag upplevt att denna gräns i samtliga fall ligger betydligt högre än man först tror.

Med detta menar jag att när det börjar låta tunt och ansträngt är det högtalarnas sätt att berätta för dig att de börjar känna press och att du gör bäst i att backa ner ett par steg, detta är dock inte lika skadligt som klippning, så länge signalen in i högtalarna är ren och snygg är mindre fara för haveri även om du pressar på rejält vilket kan vara kul ibland.

Din uppsättning är förnuftig och sund, om jag skulle varit du hade jag dock testat med en mycket kraftigare förstärkare (alt. slutsteg) bara för att undersöka ovanstående och se vad resultatet blir, min spontana gissning är att du kommer bli förvånad om du går ett par snäpp över normal lyssningsvolym.

Man skall dock känna till att en korrekt konstruerad förstärkare på säg 100W kan köra ifrån ett mindre noggrant konstruerat effektmonster på 300W upplevelsemsässigt (att det låter mäktigt), gäller det enbart att spela högt vinner dock oftast den kraftigare förstärkaren, enbart hög effekt är alltså inte hela sanningen.

Hoppas mitt svammel underlättar din förståelse, om inte annat kan den ha givit dig ett gott skratt.

Mvh / Martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/15 :  13:26:33  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tackar, det blir säkert en fin anläggning.. Men jag får räkna med inspelning å så med har jag fått höra. Så man har ngt att se framemot.



Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/15 :  13:28:35  Show Profile Send Clayman a Private Message
Det va en trevlig läsning:-) Jag får börja med den här anläggning så kan man ju uppgradera den med lite komplement till förstärkaren senare. Ha det gott
Mvh Jonas



Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:04:34  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Berätta gärna hur det har gått, och dina intryck av anläggningen.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/16 :  12:51:03  Show Profile Send Clayman a Private Message
Det ska jag göra, men inköpet sker först i början av juni..



Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/16 :  13:30:12  Show Profile Send Fyhr a Private Message
minsann, jämför med något utanför hifiklubbens väggar? jag rekomenderar dig att göra det annars, finns mycket fint att hitta!
ex. JMLabs nya minsta serie, vad det nu är den heter, låter väldigt fint tycker jag, inte så ljust som de tidigare modellerna, lite mer åt samma håll som Dali blue serien spelar.

vad bor du någonstans, det finns säkert fler hifiaffärer att spana i?
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/17 :  12:34:34  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag bor i Göteborg. Det blir svårt att hitta ett annat system nu när jag har fastnat för den här, men jag är öppen för idéer..



Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/17 :  16:44:24  Show Profile Send ReKo a Private Message
Har själv ägt en C320bee och det är en kanon förstärkare för pengarna.. Mkt bra ljud och bra med kraft.. Låter mkt större än 2*50W..

lycka till / Ante
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/05/17 :  17:25:41  Show Profile Send joakim a Private Message
Håller med 320BEE är en höjdare för pengarna. Tror faktiskt inte man hittar ngt bättre med samma prislapp. Har inte det tråkiga NAD-ljudet heller.

320BEE har bara en uppsättning högtalarterminaler så biwiring kan bli lite bökigt att få plats med allt. Däremot så har den delbart för- och slutsteg så biamping är en klar möjlighet.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/17 :  18:15:42  Show Profile Send Clayman a Private Message
Biamping e om jag skulle vilja öka med mer kraft genom en förstärkare till va? Hur löser man biwiring om den inte har två högtalarterminaler?



Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:21:32  Show Profile Send Laan a Private Message
hejsan! var i samma sits som dig för några veckor sedan.. ett tipps är att kolla in dalis concept6, vilka jag upplevde som mer levande än 5005.. ett annat tips är att lyssna på B&W Dm309 för 6k..
detta var de jag hade som spekulanter, + 5-6 andra men jag vet inte om det var något fel på placeringen för blue serien lät ganska dåligt i jämförelse med resten.. den mest prisvärda i mina ögon var dali concept6.. (för min del blev det B&W DM603 s3)

ps. åk till åhgrens hifi(stavning?) och radiolagret å prata med dem/lyssna lite så får du mer perspektiv och blir säkrare på ditt val!

//Laan
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/05/18 :  09:35:17  Show Profile Send joakim a Private Message
clayman: Man pular in båda tåtarna i samma terminal. Brukar vara bökigt om man har grövre kablage. Är väl inget jag direkt rekomenderar, men det går.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/05/18 :  12:15:32  Show Profile Send Clayman a Private Message
Nu kanske jag anses vara velig men jag har fått upp ögonen för B&W DM309, om jag bibehåller allt annat i systemet (kablar osv.) kan detta vara en bättre högtalare? Kan man beställa tid till hifiklubben så att dom kopplar in allt detta så att jag kan jämföra de båda högtalarna i ett slutet rum så att man kan lyssna ifred? Nu har jag bara lyssnat "ute" i butiken, det blir inte samma sak.
Mvh Jonas



Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/18 :  16:00:57  Show Profile Send Fyhr a Private Message
det är ju inte alla hifihandlare som har möjlighet att erbjuda ett avskiljt rum för längre lyssning, om de inte har ett sådant, be att få låna hem grejjerna och prova dem i ditt eget rum (ta gärna hem båda högtalarna å jämför dem i ditt eget rum, det ena paret kan låta bättre i affären medan det andra låter bättre i ditt rum). Det SKA inte vara några problem att få låna hem grejjerna
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000