HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 (Mitt första) Högtalar bygge!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/12 :  21:53:10  Show Profile Send Goffe a Private Message
Hej alla DIY:are!

Under påsklovet började jag och en klasskompis planera var sin bygg projekt!
Det här var mitt!(och bygger forfarande)

Väggarna är byggda av 16mm+16mm MDF med 1mm SWEDAC dämplim imellan.
Kanterna är sågade 45 grader.
Lådan luta 7 grader bakåt och kommer blir 3-vägs.

Bitarna limmades och sågades i hans källare.
Det märktes påtaglig att dem blev stummare av dämplimmet!

Forsättning följer:

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/12 :  21:54:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Spännande!

Får man inte veta nått mer än???

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/12 :  21:54:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Spännande! Fortsätt genast!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/05/12 :  21:58:15  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Meeer berätta meeeeer

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:20:40  Show Profile Send Goffe a Private Message
DEl 2:
Lådan är ca 1x0.23x0.36 meter á utan baffel!

Ursäkta limmet! kommer skrapas bort snart.

Baslådan blev ca. 38 liter och stag kommer sättas in mer vid baselementet.

Volymen för mellanregistret blev 5,5 liter efter råd från epkpeng men kommer testas fram.(därför har jag inte limmat fronten och baffel)

knacktest gjordes runtom lådan och stumt vardet där det fanns stag(16mm samt 19mm för mellanregisterlådan)!

Lådan faneras med lönn här ser ni en färdig fanerad och en utan faner.

Ursäkta mörka bilder togs idag för 4 timmar sen.

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:24:09  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Mycket spännande! Fortsätt snarast posta mer bilder/info! Vilka element använder du?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:31:09  Show Profile Send Goffe a Private Message
Såg ditt bygge oxå Audio Nicke ligger vi ifas tros?

Mcz det blir en av dina favorits tillverkare tror jag!

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:58:53  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Goffe, T&P?!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/13 :  08:53:53  Show Profile Send Goffe a Private Message
epkpeng: det var förra månad sen jag skickade PM på förslag för lådvolym till C2-82/8T.

Jag simulerade med Bass Box Pro och fick 1.7l för C2-89:an och 2.7l för C2-88/6 så nånstans där borde 82:an hamna om programmet säger sanning!
Du tyckte det lät för lite och föreslog 5-6 l och sedan att förminska volymen tills det lät bäst.

här är data från Clofis med 88:an, 89:an, 82:an:
http://www.clofis.nl/nl/thiel/thiel%20shortform.htm

Någon eller några som sitter med kunskap och förslag få gärna dela med sig!

Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:17:59  Show Profile Send Goffe a Private Message
fortsätter...

Det var oxå fösta faneringen som gick mkt bra men vad kontaktlimmet stinker !!!
Fanerskivorna var inte raka på längdsidan då det syntes när jag la ihop de kant i kant som blev en glipa.
Det ordnades genom tvinga ihop dem med mkt tejp!Dock blev det bukligt men brev slätt sen när det limmades med högtalaren(i press).

Ytan är förnärvarande obehandlade men slipad.(tror jag lackar efter fräsningen)

Kan ni ser skarvar???
Det ska finnas!

mer info. och bilder kommer.....

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:39:04  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Goffe, gör lådvolymen till mellanregistret så att den slutna lådans Q(tc) hamnar på 0,577 så får du linjär fas och gruppfördröjning!

EDIT: Vilka är de andra elementen? Och intressant med C82, har tänkt prova den själv, ska bli kul att se vad du kommer fram till!

MVH Martin

Edited by - Mcz on 2004/05/13 10:00:35
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:57:38  Show Profile Send Goffe a Private Message
Sorry att jag glömde!

Mcz du gissade rätt på fösta gissning där med har du vunnit att designa mitt filter!!!!

Tack för din feedback!

Diskanter blir C-12 och basen hade jag tänkt C-220 side-firing eller 2xC-92 måste titta närmare om det går med lådvolymen jag har.( basen/basarna bli när ekonomi är redo)

Vad säger ni?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/13 :  10:01:02  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Goffe, är detta ditt första högtalarbygge och du börjar med T&P element?! Jag hoppas du har tillgång till mätutrustning när du ska göra filtret.. T&P element kräver att man har mycket kunskap, resurser och tid för att till fullo lyckas utnyttja deras prestanda! Men när man väl lyckas med det sitter man nöjd..

EDIT: Hehe, jag vann visst högvinsten, vilken lycka..

EDIT-II: Tror båda basalternativen kan fungera bra, men tänk på att du behöver dela lågt om du ska ha en bas sidomonterad. Skulle nog hellre satsa på 2xC92 för att slippa pressa mellanregistret långt ner i frekvens och därmed minska slaglängden/intermodulationsdistorsionen samt göra filtret billigare då lägre komponentvärden behövs.

MVH Martin

Edited by - Mcz on 2004/05/13 10:10:27
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/13 :  10:31:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
1) får du inte rum med C220 frammåt? Alltid mitt förstahandsval. C220 går att driva rätt högt men med sidoplacering blir det nödvändigt med lägre delning och Mcz har redan påpekat nackdelen med stora dyra filterkomponenter.

2) Får man säga läckert?

3) Dethär med avstämningar. Detta var en snabb rekomendation per PM...jag minns den lite vagt nu. Jag vill minnas att jag rekommenderade lite större låda för att ge möjlighet till att testa olika volymer. Sen stiger ju Q-värdet när serieresistansen öka pga (/tack vare) filterkomponeterna...

Har du möjlighet att komma förbi Karlskrona kan jag hjälpa dig med mätningar och filter.

// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/05/13 :  11:26:51  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag säger bara WOW, WOW, WOW! Lyck till och "keep us posted"!

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/13 :  11:31:10  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Goffe & Epkpeng/EngelholmAudio, en C220 skulle precis få plats på framsidan med dess yttermått på 222mm och baffelns bredd på 230mm. Kanske kan vara värt att prova? Jag tycker det iaf, för C220 är ett nästan äckligt bra element!

Dimensioner för C220:
http://www.accuton.com/img/products/c_drivers/C220/C220-T6DRW.pdf

EDIT: Hade med ett missvisande ord, så jag strök det!

MVH Martin

Edited by - Mcz on 2004/05/13 11:45:36
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/13 :  12:38:42  Show Profile Send Goffe a Private Message
Jag tackar och bugar!!!

C-12 och C-82:an har jag väntad i en månad nu förhopningsvis få jag dem under sommaren eller slutet av den.
Var med och drev gruppköp hos Thel så kondingar har jag upp till 47uF samt många fler andra under-värdern.

C-220 får plats på baffeln men godstjockleken är på 33mm.
Isåfall kommer det ser ut som Avalon Opus clone

Mcz:jag tänkte det här skulle blir ett lång och lärorik projekt minst så länge jag pluggar á 2-3 år kvar!(finns det mätinstrument jag kan använda på kth?)

Pär: bor i STHLM men man vet aldrig när man har vägarna förbi

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/13 :  12:53:40  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Är väl iofs. inte så fel om det ser ut som en Avalon Opus klon..?

EDIT: Med tanke på KTH:s storlek bör ni ha akustisk mätutrustning, kolla runt på olika lab och forskningsavdelningar.

MVH Martin

Edited by - Mcz on 2004/05/13 13:32:24
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/13 :  12:53:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Jag gjorde en miss och var inne med båda mina Nicknames i denna tråden.
Ber om ursäkt.

// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/05/13 :  13:47:57  Show Profile Send Guru a Private Message
Hej !

Varför väljer ni C82 istället för c78 eller c79 ? Är lite fundersam på vad skillnaderna är mellan dessa förutom frekvensomfånget.

Mvh
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/13 :  13:50:54  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Guru, priset.. 1430kr för C82 mot 2080kr för C78/C79, på GAM.

MVH Martin

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/13 :  13:58:40  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Själv sitter jag inne på något så speciellt som ett par C79-T6, alltså C79 men med "titanium voice coil former". Hittar ingen data på dessa någonstans på nätet, men sitter ju med ett par hemma så visst existerar de!

Någon som kan säga något mer om dessa eller har erfarenhet av dom?

MVH Martin

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/05/13 :  14:22:49  Show Profile Send Guru a Private Message
Joo iofs är dom billigare men kan det inte vara så att C78 och C79 spelar bättre upp i högre frekvens medans C82 spelar bättre neråt...en lite tanke bara :)

Edit: Det skulle vara kanon om någon ville förklara för och nackdelar med dom olika T&P modellerna....

Edited by - Guru on 2004/05/13 14:28:56
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/13 :  14:45:14  Show Profile Send Goffe a Private Message
JAg själv valde dem pga priset samt dem liknar Coltrane Altos mellanregister. De kan oxå vara nya C2-90 !

Under sommaren kommer förhoppningsvis Tony Gee bli färdigt med sitt Opus clone ska bli mkt ineressant!

Är oxå nyfiken på skillnadern mellan modellerna!!!
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2004/05/13 :  15:07:01  Show Profile Send Guru a Private Message
Engelholm Audio kanske kan hjälpa oss en bit på traven ??

Mvh
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/05/13 :  15:33:50  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej Goffe, Imponerande bygge och speciellt för att vara ditt första högtalarprojekt. Hoppas du blir nöjd med resultatet och att du får ihop ett matchande delningsfilter.

Har du funderat på komponentval i filter etc, bör nog inte snålas med tanke på den höga ambitionsnivån projektet har. Kommer själv snart att få ihop mitt delningfilter till ett par DIY stativare med bla mundorfs silver/olje kondningar, foliespolar etc. (kommer ett bildreportage senare) Kanske intressant komponenter för dig också.

lycka till
h
micke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000