HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa Kinesiska högtalare, men vilka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:48:49  Show Profile Send regner a Private Message
Då var det dax att investera i ett par nya högtalare men med en maxbudget på 10000 finns det bara ett alternativ, nämligen att köra på trenden och importera från kina.

Man kan ju lätt räkna ut att allt i högtalarväg man köper i kina är prisvärt men då var det ju det där med ljudideal och vilka som låter bäst för pengarna.

Ho´s, ali, elite, aurum cantus, nanjidu, jungson, compact är några av de kinesiska högtalartillverkarna som verkar intressanta.

Bland golvarne i 10000kr som verkar intressant har vi:

ho´s baby3, neutral och bra genom hela registret.

Aurum cantus moongodess, ganska neutral, bra bas och diskant men mellanregistret är tydligen.. hmm.. hur översätter man "not so lively"?

Nanjidu hsd002, 360graders spridning, bra diskant men sämre över resten av registret. Den är dessutom inte speciellt neutral.

Elite (kommer inte ihåg modellen), bra genom hela registret, åt det neutralare hållet men med en liten färjning.

Jag har själv inte haft möjlighet att lyssna till någon av dessa burkar utan har helt och hållet gått på vad Snowy (cattylink) och Norman (coemaudio) har berättat.

Tips på andra högtalare eller lyssningsintryck av de nämda tas gärna emot.. :)

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:51:08  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Antar att dui också fått dessa som förslag av Norman:
http://www.sendsound.cn/changping/product_detail.asp?catalogid=1&productid=92

Han gav mig intrycket att de var en av de bättre på deras marknad. och han har skickat mig bilder på desa i hans hem? att han själv använder dem.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:52:22  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Varför inte kolla begagnademarknaden här hemma? Man kan göra riktiga fynd!
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:56:51  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag lyssnade nyligen på Aurum Cantus Moongoddess II i butik här i sverige och de lät otroligt bra enligt mitt tycke! Knappast livlösa iallafall! Glittrande och detaljrik diskant och ett härligt lite småvarmt mellanregister. Den version av Moongoddess jag lyssnade på var alltså tvåan med sidbas och de ligger på cirka 19000:- här i sverige. Observera att det verkligen inte är nån liten högtalare! ;)

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/05/12 :  21:16:12  Show Profile Send regner a Private Message
mangew, just det ja, de har jag helt och hållet glömt bort... en trevlig kandidat de också.

Johnny_fiasco, de kinesiska burkarna som ger allra bäst ljud för pengarna slår lätt högtalare som är 4, 5 ggr så dyra. Med andra ord måste man gå efter diy projekt för att hitta något lika välljudande på begagnatmarkanden.

Machine, ett litet typo där, det är moongodess2 som är aktuella.... De verkar ju helt klart intressanta. Vad tyckte du om deras basresurser?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/12 :  21:31:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad var skillnaden mellan Kina Aurum och Europa Aurum, var det filter komponenterna, dämpningen eller element kvaliten?

Lite DIY kan man ju göra själv. :)

Edited by - marcus_ec on 2004/05/12 21:32:03
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:09:50  Show Profile Send regner a Private Message
marcus, det är faktiskt ingen skillnad.. Moongodess2 köpta i kina är identisk med moongodess2 köpt på goldenage. Därimot så är det ju skillnad på kinesiska leisure 2 och leisure 2 köpt hos golden age. kinesiska heter luxury version mk 2 den golden age säljer heter någonting SE... Allt det där om att det inte skulle vara samma högtalare är från början ett missförstånd och aurum cantus var väldigt duktiga på att spä på det hela... undligt nog.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:14:11  Show Profile Send Machine a Private Message
När jag lyssnade på dem drevs de av Shanlings nya 35 wattare, jag tror den heter STP-80. Och de watten räckte gott för att prestera en imponerande bas. Absolut ingen imponator utan snarare en som man liksom inte la märke till, den stack inte ut utan bara fanns där som något helt naturligt i musiken. Hmm. Klurigt skrivet kanske? Men ett mycket bra resultat alltså. Jag har även hört dem med Primare 30.1 och det lät inte direkt sämre!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:19:37  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
regner: Har du fått prisuppgigt med frakt till sverige för någon av högtalarna, ex Arcum? Har också frågat men fick aldrig nån direkt prisuppgift inkl allt utan mest lite råd.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/12 :  23:21:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lyssningsintryck och erfarenheter men ingen prisjakt för kinesisk hifi på HifiForum.nu, tack.

vänligen
// Pär Engelholm, admin
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/13 :  10:28:29  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Finns denna i sortimentet i kina?

http://www.aurumcantus.com/english/loudspeaker/hifi/SUPREME/SUPREME.htm
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/13 :  10:47:08  Show Profile Send nurfen a Private Message
Nä.. Men annars finns ju Music Goddess, den ska ju vara riktigt het

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/13 :  10:52:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Därför jag tycker dom är fläskigt snygga och låter säkert som en smältande mjukglass i öronen..
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/05/13 :  12:08:21  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Sist jag hörde med Snowy så sålde de inte MoonGoddess 2. Har de tagit in den nu, eller är det Coem som gäller?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/13 :  12:59:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tar han hem supreme då skall jag fan slå till i framtiden!!!

Har mailat Jim i USA, se vad han säger. :)

Edited by - marcus_ec on 2004/05/13 16:23:04
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/13 :  16:33:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Johnny_fiasco, de kinesiska burkarna som ger allra bäst ljud för pengarna slår lätt högtalare som är 4, 5 ggr så dyra. Med andra ord måste man gå efter diy projekt för att hitta något lika välljudande på begagnatmarkanden.

Regner> Hur vet du det? Slår lätt högtalare osv.... Ehh, har du belägg för vad du säger? Allt är inte guld.......

Bara för att ta ett exempel: Vilka kinesburkar för 6500 slår lätt ett par B&W 804 Nautilus?

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/05/13 16:35:46
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/13 :  16:37:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Vilka kinesburkar för 6500 slår lätt ett par B&W 804 Nautilus?


troligtvis inga...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/13 :  16:42:50  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Allting är en chansning....

Inte för att jag blev impad av 804, men vad hade de med saken att göra?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/13 :  18:30:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
marcus_ec> Exempel Helge!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/13 :  20:09:49  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Cdspelarn köpte jag ohörd och hade flyt men inte förstärkaren och högtalarna vill jag ju allra helst lyssna på ordentligt också. Någon gång tar turen slut

Aurum Cantus kan man iofs höra hos Golden och Swan har dom haft, Usher har jag lyssnat på annars har jag inte hört andra "Kinaburkar" men det finns ju inget som säger att det inte är bra.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:18:26  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Rydberg:
quote:


Regner> Hur vet du det? Slår lätt högtalare osv.... Ehh, har du belägg för vad du säger? Allt är inte guld.......

Bara för att ta ett exempel: Vilka kinesburkar för 6500 slår lätt ett par B&W 804 Nautilus?


Hur vet du att de INTE finns sådana Man ska inte köpa allt vad som sägs/läses men man ska definitivt inte förkasta innan man vet säkert. Skulle väl knappast tro efter allt jag sett hitills att de borta i Kina är värdelösa högtalartillverkare då de gör annat så pass bra med stora prisskillnader till vad vi betalar för likvärdigt och kanske sämre här hemma.

Det finns en ganska stor marknad med högtalare i Kina, utan att ännu lyssnat en enda kan jag med nästan heltäckande Garanti säga att det finns högtalare där som spöar de som kostar 4ggr så mycket härhemma. Ta bara ett exempel DIY projektet "Pro Ac klonen" som finnshär hemma. Den är en väldigt bra högtalare, kan mäta sig med betydligt dyrare i många fall.

Sedan om 804 nautilus är en mycket lyckad högatalare finns det toligen många andra som är mer el. mindre lyckade som man betalar dyrare pengar för.

Konstigt, då det gäller Kina grejer är det helt ok att förkasta och uttrycka sig skeptiskt(gäller ej bara dig Rydberg), men då det klankas på en svensk produkt kommer pöbeln in. Ska man ej lyssna på grejerna innan man uttrycker sig negativt om dem. Har man ej gjort det eller har för avsikt att göra det, varför uttala sig alls.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/05/13 22:20:33
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:32:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
mangew> Man kanske borde lyssna innan man uttrycker sig postitiv också, eller!!?? Jag tycker det är sundare att vara lite skeptisk än att svälja allt med hull och hår.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:42:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu styr vi tillbaka till vilka högtalare man skall köpa från Kina, inte om de är "3 eller 4 ggr bättre än motsvarande hemma"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/14 :  08:45:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Livet är så orättvist!

Dear Marcus,

Thanks a lot for you attention on our products.

It is so pity to tell you that Supreme is a product only for exporting, you can’t purchase this model in China. Furthermore, Golden Age Music is authorized distributor for our speakers in Sweden so you can’t purchase our speakers from us directly. I am so sorry for that.

Best Regards,

Andrea Liu
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/05/19 :  18:38:22  Show Profile Send weezer a Private Message
Aurum cantus Leisure 2 SE lovsjungs i senaste Bild & Ljud som ramlade ner i lådan idag (billigt erbjudande jag hängde på).

1-10

Diskant 9
mellanregister 9
Bas 8+
Djubbas 8
Sammnahållning -9
Dynamik 9
Upplösning 9
Ljud totalt -9

Användning 9
Kvalitetsintryck 10
Totalbetyg/pris 9

8995:- på GoldenageMusic, $649 ink frakt på Coem Audio, dock moms/tull på varuvärdet $449.

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/05/19 :  19:20:40  Show Profile Send 10 a Private Message
För ordningens skull: tull och moms betalas på inköpspris plus frakt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000