HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Dämpnings"-filter till bredbandare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/05/12 :  14:23:31  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har kommit över några 8" bredbandselement på 8 Ohm. När jag provade dessa så lät de relativt bra. Men, det är alltid ett men, diskanten låter lite för framträdande. Aningens för högt och lite vasst. Jag undrar om det finns någon möjlighet att löda dit någon typ av filter som endast sänker diskanten över en viss frekvens, med kanske låt oss säga 3 dB...?

Jag har letat efter en sådan här tråd men inte hittat någon.

Finns det någon som varit med i bredbandssvängen som har en aning?

mvh Stice...

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/12 :  14:29:57  Show Profile Send Belker a Private Message
Prova med ett motstånd med en spole parallellkopplad över motståndet. Sök på Baffel(stegs)kompensering/korrektion o.dyl. Samma krets.
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:33:15  Show Profile Send stice a Private Message
Kan förslagen under delningsfilter / dämpning på http://www.drkrupp.se/hifi/ vara det jag söker? Någon som vet om jag är på rätt väg?

mvh stefan

mvh Stice...
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/13 :  13:21:38  Show Profile Send Belker a Private Message
Nej, inte riktigt...
En spole i serie med elementet hindrar högre frekvenser från att "komma fram". Med ett motstånd parallelt över spolen kan högre frekvänser ändå "smita förbi", dock med lägre nivå. Värdet på spolen styr alltså var i frekvens signalen ska dämpas. Motståndet bestämmer hur mycket signalen dämpas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000