Author |
Topic |
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2004/05/12 : 12:45:00
|
Hejsan , lite offtopic , men samtidigt så anser jag att folk här är de tvivelaktigt mest kunniga. Vet någon var man kan hitta en sida som går igenom alla sorroundformat o förklarar skillnaderna på dem? |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2004/05/12 : 13:42:03
|
1.0= Mono.
2.0= Stereo.
2.0= Original matrix Dolby Surround.
3.0= Sällan använt, bara tre frontkanaler utan surround.
4.0= Det klassiska rektangulära arrangemanget där högtalarna är placerade i de fyra hörnen. Det finns få DVD-filmer presenterade i detta format, det används mest till att återutge gammalt matreal såsom Mike Oldfield's Tubular Bells.
5.0= Det fulla moderna surround ljudet men utan LFE kanalen. Används oftast till musik.
5.1= Som ovan men med den extra LFE kanalen. Används till de flesta moderna filmer och soundtracks samt Dolby Digital och DTS system.
6.1= Tre frontkanaler samt tre bakkanaler inklusive LFE kanalen. Det här formatet introdueserades av Dolby för Star Wars Episode 1 — The Phantom Menace kallas också EX (för Dolby-kodat material), eller ES (för DTS-kodat material).
7.1= Som ovan men du byter ut den bakre centerhögtalaren mot två separata monokanlaer för att få ökad bredd i ljudet. Sonys SDDS format använder detta.
10.2= Den här konfigurationen är framtagen av Tom Holman (Lucasfilm och THX), där använder man två 5.1 system, ett på golvnivå och ett i takhöjd. Då får man möjligheten att förmedla höjd såväl som horisontal ljudinformation.
|
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2004/05/12 : 18:10:37
|
Tack för lä'nkarna och förklaringen för den delen, va mer djupgående info jag letade efter visserligen o den hittade jag bland länkarna. |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2004/05/13 : 20:04:40
|
Jag har filmen "Tora tora tora" i det ovanliga 4.1 ljudformatet. som drbob beskriver 4.0 fast plus en LFE kanal. |
|
|
|
Topic |
|