HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sorround format?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/12 :  12:45:00  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hejsan , lite offtopic , men samtidigt så anser jag att folk här är de tvivelaktigt mest kunniga. Vet någon var man kan hitta en sida som går igenom alla sorroundformat o förklarar skillnaderna på dem?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:26:01  Show Profile
www.dolby.com samt www.dtsonline.com
Har för mig att det finns ett fåtal apparater som har srs surround funktioner.. info om det finns här
http://www.srslabs.com/

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:42:03  Show Profile Send Ampalang a Private Message
1.0= Mono.

2.0= Stereo.

2.0= Original matrix Dolby Surround.

3.0= Sällan använt, bara tre frontkanaler utan surround.

4.0= Det klassiska rektangulära arrangemanget där högtalarna är placerade i de fyra hörnen. Det finns få DVD-filmer presenterade i detta format, det används mest till att återutge gammalt matreal såsom Mike Oldfield's Tubular Bells.

5.0= Det fulla moderna surround ljudet men utan LFE kanalen. Används oftast till musik.

5.1= Som ovan men med den extra LFE kanalen. Används till de flesta moderna filmer och soundtracks samt Dolby Digital och DTS system.

6.1= Tre frontkanaler samt tre bakkanaler inklusive LFE kanalen. Det här formatet introdueserades av Dolby för Star Wars Episode 1 — The Phantom Menace kallas också EX (för Dolby-kodat material), eller ES (för DTS-kodat material).

7.1= Som ovan men du byter ut den bakre centerhögtalaren mot två separata monokanlaer för att få ökad bredd i ljudet. Sonys SDDS format använder detta.

10.2= Den här konfigurationen är framtagen av Tom Holman (Lucasfilm och THX), där använder man två 5.1 system, ett på golvnivå och ett i takhöjd. Då får man möjligheten att förmedla höjd såväl som horisontal ljudinformation.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/12 :  18:10:37  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tack för lä'nkarna och förklaringen för den delen, va mer djupgående info jag letade efter visserligen o den hittade jag bland länkarna.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2004/05/13 :  20:04:40  Show Profile Send Linus78 a Private Message
Jag har filmen "Tora tora tora" i det ovanliga 4.1 ljudformatet. som drbob beskriver 4.0 fast plus en LFE kanal.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000