HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilka skivor med Van Morrisson bör man införskaffa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:39:00  Show Profile Send n0p a Private Message
Ja topic säger väl allt. Har lyssnat på Moondance och gillar den skarpt, funderar på att införskaffa "the philosophers stone" härnäst.

Men som sagt, vilka skivor bör man införskaffa tycker ni?

Exit Planet Dust

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/05/11 :  11:28:38  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har du kollat in "Avalon Sunset"? Lite äldre, helt ljuvlig skiva...

/P
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/11 :  11:45:35  Show Profile Send edison a Private Message
Mina favoriter men The Man är dessa två:

"The Healing Game" (1997)
"Hymns To the Silence" (dubbel-CD)(tidigt 90-tal, utlånad så jag vet inte året)

Båda är grymt bra, men jag håller den nyare för att vara snäppet mer "drag" i, och den har extremt bra ljud i tillägg till den go´a musiken! ;-)
Ja, även "Hymns..." låter mkt bra men inte som "The Healing Game" dock...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2004/05/11 :  11:58:59  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
En bra tråd i ämnet är http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=136
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:35:40  Show Profile Send Munge a Private Message
No guru, no method, no teacher är väl också en klassiker man bör ha.

/Munge
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:53:12  Show Profile Send Gabe a Private Message
Det är aldrig för sent att börja lyssna till Van the Man!
Personligen tycker jag att allt som producerats efter 1990, d v s efter "Enlightment" är rätt ointressant - i varje fall om man jämför med de skivor som spelats in tidigare.
Min favorittrojka med Van Morrison är St Dominicks Preview, Hard Nose The Highway ocvh No Guru, No Method, No Teacher. Moondance går inte av för hackor den heller, och det finns många fler bra skivor att testa på vägen... Kolla gärn in van Morrison på allmusic.com. Jag håller inte med om betygsättningen men du får i en överblick över mannens digra produktion genom åren. Van Morrisons betydelse som inspiratör och stilbildare kan knappast överskattas, och en skivsamling utan något med "The Belfast Cowboy" är helt enkelt inte komplett. Mycket nöje!
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/05/11 :  14:43:21  Show Profile Send sisko a Private Message
Ja Van the Man var stor en gång i tiden. Tyvärr så har hans stjärna dalat betänkligt sen början av 90-talet. Nödvändiga skivor som inte nämnts är:

Astral weeks - lämnar allt annat han gjort flera mil bakom sig. Ett av de absolut 5 bästa albumen sen ljudinspelningen uppfanns.

Common one - Jag säger bara Summertime in England, ojojoj vad bra!

Veedon fleece - underbar och underskattad skiva.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/05/11 :  15:59:01  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag håller med Sisco - det räcker inte med de Morrison plattor jag nämnde tidigare...
En sån tur att de flesta finns i remastrade versioner på mediumpris. De låter ruskigt bra i mina öron!
gabe
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/05/11 :  16:06:00  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
"Astral weeks" är det allra första man skall köpa!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/05/13 :  20:08:02  Show Profile Send Gustaf a Private Message
"Back on top" från 1999 är en av mina favoritskivor överhuvudtaget. Svårt att förklara varför: musiken känns helt enkelt perfekt .
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/18 :  21:31:10  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Min mor har en "the very best of van morrison" där finns mycket blandat bra.

mvh johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/05/18 :  22:27:54  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Två måsten är ju "Avalon sunset" och "Enlightenment".

MVH


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:16:00  Show Profile Send Uniper a Private Message
"Down the road" från 2002 spelas ganska flitigt här
Synd bara att europaversionen saknar ett av de bästa spåren, "Man has to struggle".
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/21 :  14:30:22  Show Profile Send benekm a Private Message
Jag är en stor fan av "Van the man".
Har de flesta skivor sedan mitten på 80 talet.

Jag gillar de skivorna som är lite mer åt gospel hållet.
De bästa gjordes enligt mitt förmenande, mellan 1985 till 1997, med något undantag. De senare skivorna har låtit ungefär likadant och är lite mer åt "blues med gung" eller hur man nu skall uttrycka sig.

Då skall sägas att jag inte har hört mycket av de tidigare skivorna innan "Beautiful vision" (1982), med undantag för hans klassiska tidigare låtar.

Min rekomendation är:
1. Hyms to the silence (1991).
2. No guru, no method, no teacher (1986).
3. Enlightment (1990).
4. The healing game (1997).
5. Days like this (1995).

mvh
//benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/21 :  14:36:27  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag läste igenom tråden i Mikael2:s länk. Den var mycket trevlig, rekommenderas! Här är en litet försök till sammanfattning av vilka som verkade mest omtyckta där:

Astral Weeks
Moondance
a sense of wonder
Poetic Champions Compose
His Band And The Street Choir
back on top
Into The Music
Hard nose the Highway
Beautiful Vision
Irish Heartbeat
Avalon sunset
Enlightenment
Hymns To The Silence
No Guru, No Method, No Teacher
Blowin' Your Mind
The Healing Game
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/05/22 :  10:55:53  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Konstigt att ingen DVD dykt upp än!
Jag har en gammal video inspelning med Georgie Fame and the blue flames. Inspelningen som visades på SVT1 gjordes någon gång under 80-90 talet och heter helt enkelt "Van the man". Jag skulle ge mycket för en bra DVD inspelning av denna enorma konserten. Musikerna är enorma. Blandningen och valet av musik.... jag skulle kunna skriva en bok om denna konserten, och tro mig jag underdriver ....

Edited by - bibi50 on 2004/05/23 02:28:39
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/22 :  23:49:04  Show Profile Send edison a Private Message
...och ni som kan, Van M. kommer till Sthlm under Jazzfestivalen i Juli!
Nice, hoppas man kan gå, men det är ju så mycket annat bra också så det gäller att plocka "rätt" kvällar om man inte har stålar att vara på alla spelningar, hehe

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000