HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY spikes?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/10 :  18:57:51  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hejsan, har en kompis jag hjälp en massa med smågrejjor, och som tack funderar jag att be honom svarva ett par spikes =) .
Som lite gröngöling på spikesfronten så skulle jag vilja veta vad man bör tänka på och vilka material på "spiken" och "brickan under" man ska välja, funderar och såpå att fräsa ur två hockypuckar och placera spiken i den ena och brickan i den andra så att man så att säga kör både med livrem o hängslen =),
Tacksam för alla tipps =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:01:45  Show Profile Send molsson a Private Message
Svarva två puckar, med en ingröpning i varje. Stoppa en kula mellan. Voila, bättre än spikes.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:13:48  Show Profile Send Parasite a Private Message
ah =) hur ska urgröpningen se ut? alltså hur mycke kula ska va i kotakt med pucken?
lyssnar gärna på fler förslag

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:57:47  Show Profile Send Goffe a Private Message
Vad tror du om att svarva bort huvudet på en bult? finns ju bultar som är gängade halva längden om man vill ha spiken slät ner till spetsen!

ha tänkt på markeringsstift till mindre högtalare bara fräsa hål o stoppa i stiften borde funka tycker jag?


Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/05/10 :  21:14:26  Show Profile Send molsson a Private Message
Urgröpningen skall ha så stor radie man vågar, utan att den blir oanvändbar. Kolla på min gamla beräkning. Detta förhållande gav bra resultat. Minns dock inte vad jag hade för mått på skiten.



Tråden finns här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=12681


/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:57:58  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Du kan ju köpa kulor av hårdmetall eller keramik (dyrt resp dyrare). Då behöver du inte ora dig för att dom ska ändra form.

Genom att ställa högtalaren på en manick enligt bilden ovan kommer den att röra sig ännu mer än med spikes. Jag har väldigt svårt att se poängen för egen del, men visst...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:13:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Högtalaren lär väl inte göra några större rörelser, av sig själv eller ?! (Lär nog ha väldigt låg egenvilkt då)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:29:10  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jo, du kan räkna med att alla högtalre rör sig, mer eller mindre*. Vill man att den ska röra sig mindre, se till att det står lagom mjukt/dämpat (t.ex. SD-fötter, eller för den snåle: vanliga suddigummin eller liknande). Vill man ha lite mera röresle kan man använda spikes. Vill man ha ännu mera kan man ställa högtalren på ett rullager (även om det ovan är gjort så kulan ligger i en grop, så det rullar inte så långt, men i istället erhåller man fina svängningfenomen (ju större radie på gropen, desto mer rörelse och lägre frekvens i svängningarna).

Man brukar tala om att lådans massa ska vara minst 1000 ggr elementets rörliga massa, en del säger 2000ggr.

Det har skrivits massor om spikes och olika andra saker att ställa högtalarna på här på forumet. Bara att söka. Vill du lära dig något seriöst om saken rekomenderar jag INTE varken forumet eller hifi-blaskor. Läs en riktig lärobok om mekanik och/eller maskindynamik istället. För det är vad det handlar om. Då får du riktigt kunskap som är tillämpbar på lite av varje. På sånna här ställen är det mycket "tycker det låter bättre", "tycker hit tycker dit". Visst, man får gärna tycka att det låter bra att ställa högtalaren på spikes. Folk får tycka vad dom vill. Men det kan ju vara kul att veta varför det låter som det gör och hur dom olika principerna fungerar..

*) En högtalare uppställd på avstämda SD-fötter rör sig faktisk så lite att det är praktiskt omöjligt att få den mer stilla, i alla fall med rimliga medel.

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/05/10 23:30:48
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/05/11 :  15:38:39  Show Profile Send molsson a Private Message
Det hela handlar inte om huruvida högtalaren står stilla eller inte, utan om hur mycket energi som försvinner någon annanstans än ut i luften.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:14:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fiasco: Skippa ditt "När-skall-ni-fatta-att-LTS's-mätningar-av-SD-bevisar-att-Spikes-inte-fungerar"

Jag tycker Molsson test med rund kula säger allt.

"På sånna här ställen är det mycket "tycker det låter bättre", "tycker hit tycker dit". Visst, man får gärna tycka att det låter bra att ställa högtalaren på spikes"

Det är väl skit samma vad jag har ställt upp grejerna, så länge JAG tycker att det låter bra. Sen struntar jag FULLSTÄNDIGT i om det skulle visa sig att man lyckats mäta fram att det ser bättre ut på ett instrument.

Tråden handlar INTE om SD/Spikes, så vi skall inte dra det längre.

Parasite: Försök få din polare att göra nåtliknande som Molssons simulering.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/12 :  12:57:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
He he glömde fråga, när jag snacka om puckar så snackade jag om hockeypuckar dvs gummi, men gissar på att de "puckarna" som visas här är av stål? eller är aluminium bättre?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/12 :  13:32:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har för mig att Molssons var i stål.. Vet inte om Aluminium är bättre ?! Molsson kanske vet...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:13:45  Show Profile Send Resonans a Private Message
molsson: om högtalaren rör sig fungerar väl hela den som ett membran och det är väl inte det som är tanken med en högtalarlåda? Man måste skilja på energibegreppen lite. Totalenergin som högtalaren ger ut i luften kanske inte påverkas, men om högtalarlådan vibrerar så kommer ju den akustiska energin från membranen definitivt att minska. Istället för den där kulan kan du ju hänga upp hela lådan med ett snöre i taket, det blir exakt samma effekt.

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:30:01  Show Profile Send Resonans a Private Message
molsson: jag läste förresten just din tråd om ämnet. Jag blev genast nyfiken på hur du definierat spetsen i spike-fallet, rent matematiskt. En ideal spets har kontakt endast i en enda punkt, precis som för kulan. De flesta program skulle approximera spetsen med en liten radie men det har väl du som programutvecklare sett till att ert program inte gör... :)

...music is the best...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/05/19 :  12:41:53  Show Profile Send molsson a Private Message
Resonans: En spets skulle innebära en singulär punkt, något som FEM-system i allmänhet tycker ganska illa om. Jag gjorde precis som du antog, satte en liten radie på spetsen. Något som finns i verkligheten, eftersom någonting absolut spetsigt är svårt att åstadkomma.

Huruvida aluminium, titan eller stål är bäst, vet jag inte. Jag räknade bara på stål.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/19 :  18:08:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En gammal tråd med en annan lösning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19744

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/22 :  10:54:34  Show Profile Send pix a Private Message
Jag tror att många fokuserar på fel sak.
Vibrationer i högtalarlådan är (-förhoppningsvis)en sinusformad rörelele i 3 axlar.
Frekvensen av dessa ligger i resonanser beroende av material och utformning av lådan.
Att tro att man skulle kunna eliminera energin i denna svängningsrörelse torde enligt Einstein vara omöjligt.
Så vi får fokusera på att på något sätt omvandla denna rörelseenergi till värme.

Så länge som vibrationen är sinusfornad (någorlunda) dvs ej har ett stort antal övertoner (känns det igen från Solid state vs Tube Amps !) Har det avsevärt mindre betydelse.
Monterar vi spikes och placerar högtalarna på ett hårt parkettgolv är det absolut viktigaste att inte någon av kontaktpunkterna har ett lägre tryck mot golvet än de övriga !
Man skulle kunna kalla detta att högtalarna inte står riktigt stadigt men amplituden på vibrationerna är så låg så det handlar ej om något man känner genom att vicka på högtalaren (<1/100 mm).
Lek med tanken på en sinusvåg som "slår i taket" vilket orsakar motsv. klippning i förstärkaren (oändligt antal övertoner).

Jag tror att sk. SD fötter eller spikes kan fungera beroende på vilken typ av golv och vilka resonanser ma har i lådan.
Det viktigaste med stor marginal är att använda 3 st kontaktpunkter !
Vid fyra kontaktpunkter kommer alltid någon att ha ett lägre tryck och således orsaka övertoner i vibrationsspecktrat.
(Alternativt skall allt bultas fast med mycket högt tryck !)

Hoppas att någon förstår vad jag menar ..
Inte så lätt att förklara allt i text.
Resonemanget gäller även för elektroniken (CD drive mm)

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/22 :  16:10:19  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
>>Huruvida aluminium, titan eller stål är bäst, vet jag inte. Jag räknade bara på stål.

Eftersom kontaktytan mellan kula och puck afhänger av materialets E-modul måste stål/titan väre bättre end alu.


/U.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000