HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabel till B&W Nautilus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/05/10 :  18:37:49  Show Profile Send Terratec a Private Message
Uppgraderingsklåda - igen!!!

Någon som äger högtalare ur serien som kan komma med tips om en bi-wire kabel som är bra? Andra tipsare är naturligtvis välkommna också.

Har är några kablar jag funderar på (Obs! i bi-wire utförande):

QED genesis silver
Nordost blue heaven
Kimber 8TC (går väl att göra om till bi-wire?)

Måste gå att låna hem för test.

Någon?

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/05/10 :  18:43:49  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag har ett par N805 och som högtalarkabel använder jag kabel från Chord Company, närmare bestämt Odyssey4. Säljs bland annat av Lasses hifi i falun.

http://www.chord.co.uk/chordweb/odyssey.htm

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/05/10 :  18:46:52  Show Profile Send Terratec a Private Message
Joakim99: hur skulle du vilja karakterisera ljudet? Något du är särskilt nöjd med i ljudbilden? Något som är mindre bra?
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:04:58  Show Profile Send Niclas a Private Message
Vad har Du för övrig utrustning ? Själv har jag Transparent MW+ i biwiringutförande & jag sitter nöjd.

Mvh

Edited by - Niclas on 2004/05/10 20:01:44
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:12:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har 804:or och kör med Nordost SPM singelwire, funkar fint

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:39:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag hade 8TC med mina 805:or, biwireterminerade. Lät väldigt bra för pengarna. Jämförde dem med Nordost Red Dawn och det var jämnt skägg (vid den jämförelsen var dock bägge kablarna 'singelvajrade'). Valde 8TC för att den var billigare. Skulle därför tro att de åtminstone klår Blue Heaven, men QED har jag inte hört.

Nu har jag 805 signature och Monocle XL (singlewire) och det låter ännu bättre. Så stirra dig inte blind på biwire.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:40:28  Show Profile Send Bubben a Private Message
Tara Labs Prime 1000 funkar bra för mig...
Men en Helix från samma tillverkare skulle också fungera.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:48:15  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Kör med Helix 8 ifrån Tara och det funkar fin fint!
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/05/10 :  21:01:44  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Terratec: I mitt tycke låter de väldigt neutrala. Jag tycker inte att jag saknar något direkt faktiskt. Visserligen saknar jag bas men det är knappast kablarnas fel.

Jag har testat med lite olika kablar under tiden jag har haft högtalarna, bland annat några olika modeller från Tara-Labs, Supra 3.4 och hemmagjord Cat-5 kabel enligt TNT-Audio (www.tnt-audio.com). Kabeln från Chord Co är den som jag gillar bäst och den har därför blivit kvar.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/05/10 :  21:06:39  Show Profile Send Terratec a Private Message
Niclas: har Primares A30.2 slutsteg, Primare 31.7 försteg/processor och Linn Genki CD-spelare. Signalkabel är Eichmann express 6.

Hatoil: Nej, man skall naturligtvis inte stirra sig blind på BW, men det fåtal gånger jag jämfört SW och BW av samma kabelfabrikat och snörat till N805, så har alltid BW varit bäst enl. min åsikt. Till andra högtalare är det kanske annorlunda.
Monocle XL, finns de att köpa i Sthlms-trakten och vad kostar de?

Såg att Helix 8 går på 4000 riksdaler. Min budget sträcker sig till max 7000kr.

Har testat Nordost Blue Heaven. Jag gillade snabbheten, det blev kul att lyssna (engagerande) och instrumenten blev väldigt bra utmejslade. Kanske en aningen för ljus för min smak eller vad det nu var som jag irriterade mig på.

Tack för tipsen! Kom gärna med fler.
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/05/10 :  21:17:17  Show Profile Send Terratec a Private Message
Chords Odyssey 4 låter intressant att testa. Lasses hifi http://www.lasses-hifi.com/ är väl generalagent för Chord i Sverige? Frågan är om de går att få tag på i Stockholm.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:19:06  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Monocle XL kostar så här mycket: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28577

Jag köpte mina på eBay för ungefär detsamma. Hifi Art säljer väl Kimber i Sthlm om inte jag minns fel, men de är dyra nya. Kanske lite overkill.

För mig gav 8TC (och Red Dawn) snabbhet, 3D känsla och en precis utplacering av instrument. Ett djup och en exakthet jag inte hade förut. Fick mig att förstå hur bra högtalarna var.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/05/11 :  09:11:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hatoil

Hur var basen med 8TC? någon sa att den är lite "tunn" eller väldigt torr, stämmer det?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/11 :  12:55:28  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag äger ett par 804or som jag använder ett par tara labs till provisoriskt för tillfället... har dock lite funderingar på att testa marcusbables Black Silver Maestro. men jag är osäker då jag varken har läst några tester eller omdömmen någonstans...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:05:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
8TC är ren och det kan väll kännetecknas som tor, men kvaliten på basen i den är det inget fel på, den lägger inte till eller ecentuerar inget speciellt och det gör den ganska neutral...

Jag har precis jämfört 8TC med Totems biwirekabel och det var mer lugn över Totemen och den ger ett mer balanserat ljud...
Basen är även den lite mer kontrollerad, priset ligger iof lite högre på Totemen med det är oxå en bättre kabel !!

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/11 :  13:47:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag hade QED:n och den låter bra men den är väldigt jobbig att ha att göra med! Stel och tjock som f#n!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:28:54  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Micke_Y basen var absolut inte tunn, men som MartinH säger torr, i positiv bemärkelse. Nu går ju inte basen i 805:orna ner så långt, men fullt tillräckligt för mig och mitt rum, och där var 8TC tillfredsställande.

Men de lägger inte till någon bas, om någon är ute efter det.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2004/05/11 :  18:18:36  Show Profile Send Explora a Private Message
När du nu har Express 6'an som signalkabel skulle jag testa högtalarkabeln oxå...Samma kabeltyp genom hela systemet brukar funka finfint! Testa singelwire-men ta för guds skull bort orginalblecken och ersätt dom med samma typ av kabel samt diagonalkoppla.
+ på diskanten och - på basen.
PS. Var inne på Ljudmakarn och såg att dom tjuvstartat sin vårrea Bl.a finns kabeln på Rean typ 2 par eller så.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000