HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Modifikation av CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/05/10 :  11:38:15  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag tänkte låta Harmony Design uppgradera min Rotel 1070 CD-spelare. Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vad man kan förvänta sig i ljudförbättrings väg?

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/10 :  12:50:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja.
Det brukar leda till bättre upplösning m.m.
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:34:27  Show Profile Send nelsson a Private Message
För att ge ett mer precist svar än "bättre upplösning" (vilket du med stor säkerhet kommer att få) får du nog tala om vilken typ av uppgradering du tänkte dig.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:34:40  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Enligt Mattias Stridbeck på Harmony Design så får jag följande:

quote:
Det som ingår är ny klocka, nya analogförstärkare, ny analog nätdel, + ytterligare mindre åtgärder efter behov.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:40:47  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ursäkt mig lite, men vad tar han för dessa åtgärder?
Har gått lite i dessa tankar här också.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:20:05  Show Profile Send karvid a Private Message
Mattias har moddat flera av mina CD-spelare och förstärkare.
Vad man får är ett betydligt mer detaljerat och luftigare ljud. Men man får vara beredd på att karaktären på ljudet förändras mot det ljusare hållet. Kan i värsta fall upplevas som lite vasst ibland. Tycker man idag att man har högtalare med ljust ljud ska man nog ta en andra funderare innan man moddar.
Själv har jag varit mer än nöjd med allt Mattias gjort åt mig!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/05/10 23:20:55
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:39:20  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Hmm. Jag har ett par Mirage Omnisat som fronthögtalare tillsammans med en subwoofer. Har ett 5.1 system uppbyggt kring Omnisat. Dessa högtalare är rätt ljusa i karaktären. Lyssnar dock mest genom min hörlursförstärkare (Corda Prehead) och ett par HD650.

Mattias tar runt 3,600 kronor för dessa modifieringar. Priset beror på vilken spelare det rör sig om.

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:54:29  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Kommer inom ett par månader att skicka iväg min DAC (M-audio Superdac 24/96) för modifiering hos Harmony. Skall bytas Opampar (5534 till AD845), elektrolyter och lite annat ifall han tycker att det kan förbättras. Kommer nog att välja ett maxpris på ca 1500 till 2000kr inkl frakt.

Väntar först på att min vän skall inhandla en DA9 så att vi kan göra en ordentlig jämförelse. Visar det sig att DA9 låter bättre så struntar jag nog i att modda min DAC och köper en DA9 istället.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/05/11 00:02:00
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/11 :  08:16:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det där med att modifikationerna kan låta vasst är nog ett inspelningsproblem. Efter en månads spelning var den hårdheten helt borta och det låter mjukt och fint.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/11 :  09:17:35  Show Profile Send John a Private Message
På köpet får man landets (?!) bästa service och bemötande. Har själv da9 och ear90 samt gjort ett par moddningar enligt Stridbecks förslag. Har alltid blivit kalasnöjd!

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000