HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Semi-bredband vs. 2-väg, en jämförelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/05/09 :  19:21:49  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Nu har jag kommit en bit på vägen med att jämföra skillanden mellan 2st seas L15rly i MTM konfig delat vis 500hz till en Fostex FE87E eller delat vid 2000hz till en Scan-Speak 93000 diskant.
Tyvärr har bara en kanal testats hittils men tycker ändå reultatet är värt att dela.

Bredbandsvarianten beter sig snällt och trevligt, inget som sticker ut. Den är lätt att få att fungera, bara koppla ihop och justera nivåerna. Tycker dock mig höra en tendens till distortion i det över mellanregistret, i övrigt, mycket trevligt. Den har bra spridning både i vertikal och horisontalled.

Diskantvarianten har bra spridning i horisontalled men bedrövlig i vertikalled, den har en djup dipp från 1k-2k vid ca 60grader off, som väntat. Detta resulterar i en ganska smal lyssningspossition och balansen i övriga rummet är inte vidare bra. I lyssningspossition är dock off-axis responsen inte hörbar, trotts den uppenbara takreflexen som är ca 60grader...
Det är en del pussel att få till delningen, bafflestep och fördröjningslänken till diskanten (är inte helt hämma ännu). Ljudet är dock mer luftigt och klart mer detaljerat än med bredbandaren. Att den över diskanten skulle vara något bättre hade jag väntat mig, men inte att bas-diskant varianten skulle leverera ett mer detaljerat mellanregister.

Förstärkare är P3A:er. Filtret är aktivt 4:e ordningens LR-filer med fördröjningslänk och bafflekompencering. OP's är LM6172.

/Jesper

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/09 :  22:33:00  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jätteintressant. Bygger du "egna" filter eller använder du nåns kort. Har själv funderat på P3A också. Vad använder du för matningsspänning?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/05/10 :  09:53:30  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Ja, jag bygger alla kort själv. Hittills har jag bara positiva erfarenheter av P3A:erna, de har fungerat direkt utan konstgheter.
Strömförsörjning till filter är i nuläget inget avancerat, en enkel enkel LM317/337 variant på ca +-15V. Till P3A har jag shottkydioder och 2x10000uF+4x2200uF glättningskondingar, Elna LPH och RJH.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000