HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Appropå nya format och nedladdning från nätet..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/09 :  18:09:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hittade detta

http://www.theregister.co.uk/2004/05/07/apple_itunes_price_rises/

Det verkar som om alla förhoppningar om att priset på musik ska gå ned om media kan distribueras på nätet snart är grusade. $17 för att få ladda ned ett album lagligt är ju löjligt.

Däremot kan jag ha viss förståelse för att vissa artister inte bill sälja sina låtar styckvis utan bara i form av hela album.

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/05/09 :  18:29:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det känns inte kul, rackarns skivbolag! Jag som hade hoppats på Apple Music Store som ett alternativ till att köpa viss musik. Iofs är AAC inte ett lossless format så det skulle säkert inte vara tillräckligt bra kvalitet på ljudet för att njuta fullt ut i sin hifianläggning, men ändå. Man kanske skulle köpt vissa låtar och det får ju inte mig mer sugen att göra det när i princip all musik lätt kan laddas hem gratis.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/09 :  18:38:13  Show Profile Send nelsson a Private Message
Apple har just lanserat ett nytt format, Apple Lossless, för att även audiofiler ska kunna tänka sig att handla på itms. Stöds av senaste iTunes och iPod-programvaran och ska ge ungefär halva filstorleken jämfört med vanlig aiff.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/09 :  21:31:57  Show Profile Send Fyhr a Private Message
sa de inte att mp3 inte sabbade ljudkvalitén när det var nytt också?
halverad filstorlek måste innebära att hälften av informationen försvinner, sen att det kanske är ohörbara frekvenser så finns det ju ivf några högtalartillverkare som bygger tweeters som spelar si och så mycket högre upp i registret, har inte DVD-A eller SACD just större frekvensspektra för att höja ljudkvaliten eller är jag ute och simmar nu?
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/09 :  21:33:37  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Vad jag vet så spelar DVD-A och SACD betydligt högre upp i diskantfrekevenserna.

Edited by - Mathias_J on 2004/05/09 21:33:59
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/09 :  21:39:30  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
SACD brusar väl mest högre upp i diskantfrekvenserna? Någon återgivning av inspelade ljud är det väl knappast tal om...

Försök höra skillnad på CD-orginal och en mp3a i 256kbit/s... Inte lätt inte! Tyvärr kör ju dom flesta med ynka 128kbit/s. Det blir bra ibland, ibland inte. Det beror på programet som används vid kodning och upppackning. Det beror även på hur bra oginalet är.
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/09 :  21:53:52  Show Profile Send nelsson a Private Message
Fyhr: Vitsen med en Lossless-komprimering är att informationen skrivs om så att den tar mindre plats, som .sit- eller .zip-filer på datorn. Även DVD-audio använder sig av lossless-komprimering (MLP- Meridian lossless ...någonting) för att få plats med alla kanaler i 24/96.
Hur bra Apples variant fungerar i verkligheten har jag inte testat ännu, det är ju inte omöjligt att det ställer till med konstigheter...

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/05/09 :  21:59:11  Show Profile Send Style a Private Message
Det finns sk loss less komprimering. Det betyder att orginal-filen går att återskapa ned till minsta bit. Det som gör att filen blir mindre än orginal aiff är att formatet den lagrats i kräver en del räknande för att återskapa filen. Ett enkelt exempel som visar principen. Tänk dig en signal som ser ut som följer 10 10 10 10 10 20 20 20 20 10 10 10. Den tar upp 12 bytes (om vi förutsätter att 10 och 20 kunde ha varit vilket tal som helst mellan 0 och 256). Men skriver man den som 5 10 4 20 3 10 så tar den bara upp 6 bytes, dvs hälften. Ändå kan man enkelt återskapa orginalet. En riktig algorithm är lite smartare men använder samma princip.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/09 :  22:19:43  Show Profile Send Fyhr a Private Message
och alla har vi varit med om korrupta zip filer...
varför inte bara låta informationen vara som den är?
en cdskiva rymmer 700mb, då får man plats med 28.57 cdskivor på en 20gb ipod, räcker inte det?
nerladdningen av filerna är väl ett mindre problem idag (jag som sitter på 56k kommer aldrig kunna ladda hem en skiva i vettig kvalité ändå) och har man ADSL kan man låta den stå igång över natten så hinner man klart åtminstone 3 skivor.
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/05/09 :  22:42:40  Show Profile Send Style a Private Message
om din zip är korrupt så hade orginalet som lagrats på samma ställe också varit korrupt. Om processorkraft finns för loss less komprimering finns det inga som helst tekniska fördelar att inte komprimera. Värt att tänka på är att "vara som den är" är också ett godtyckligt komprimerat tillstånd. En analog signal är mer komplex än den sampling som gjorts för att få den digital. Loss less komprimering är sen bara ett sätt att spara externminne utan förlust av information.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/05/10 :  08:02:02  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Hm, Apple Lossless... Det låter väldigt väldigt knutet till dem. Öppna format är att föredra. För att det ska kunna slå bör ju ett sort antal apparater hantera det. Det är inte bra att det släpps en massa olika format för datormusik och annat ljud. QuickTime, Windows Media, Real, Apple Lossless... värre än formatkrigen inom HiFi eftersom man här måste ha rätt dator, rätt operativsystem och rätt mediaspelare för att det ska stämma. Med HiFin behöver man ju "bara" rätt spelare i de flesta fallen.

Sedan det värsta: nya formatvarianter inom formatet s.a.s. T.ex WM8, WM9 eller Real. Det är ju som om det skulle komma SACD, SACD 2, SACD 3, DVD-Audio v5, CD2 med jämna mellanrum som naturligtvis är inkompatibelt med föregångarna så man får byta spelare.

Jag måste säga att jag anser det märkligt att inte datorindustrin tar sig i kragen och inför standard. Man MÅSTE ju inte släppa det ena formatet efter det andra på det sätt som sker.

Min dröm är att kunna köpa musik i MLP-formatet över Internet. Oh, vad det skulle vara trevligt.

Men då krävs ju visserligen helt annan bandbredd etc.

Nej, AAC och andra format som inte knutits till ett företag (mediaspelare, OS-stöd etc) är vad som krävs för att datormusik i längden ska kunna bli lika smidigt som skivlagrad musik.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255

Edited by - VA333ES on 2004/05/10 08:04:44
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/10 :  08:41:38  Show Profile Send qsecofr a Private Message
17 $ är ju skrattretande. Hela grejen med att ladda ner filer som man inte kan kopiera över och spara säkert är absurt.

Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/10 :  10:46:03  Show Profile Send dumbo a Private Message
Fyhr:
Det går, om man vill, även att lägga till en checksumma i arkivet, vilket gör att man kan återskapa ett arkiv även om ett antal byte blivit skadade.
Jag vet inte om just ZIP stödjer det, men jag vet att RAR gör det. Filen blir iofs någon kB större, men det är ju en piss i havet i jämförelse. Hur många skadade bytes som ska kunna återskapas bestämmer storleken på detta tillägg.

Fast... Jag kan inte komma ihåg när jag hade en korrupt zip-fil senast. Det är iaf många år sedan och det var en fil jag skulle flytta med diskett. Disketten var kass och filer blev trasig. Jag har även varit med om det på hårddiskar som sjungit på sista versen, men då hade ju vilken fil som helst ändå varit trasig.

Edit:
Checksumma är nog fel uttryck. Den talar ju om om akrivet är helt.
Recovery record var det jag tänkte på.

Edited by - dumbo on 2004/05/10 10:47:09
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/10 :  16:13:50  Show Profile Send nin a Private Message
Varför tror bolagen att folk vill köpa NERLADDADE skivor? Man laddar ju ner för att INTE betala (eller att provlyssna innan man köper). Skulle ALDRIG betala ens 50kr för en nerladdad skiva som jag ska bränna ut och printa ut omslaget. Extremt korkat!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  16:43:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet med de "öppna" format som finns är att de inte inkluderar något kopieringskydd vilket gör att skivbolagen vägrar använda dem. Det bästa vore kanske om det fanns en "riktig" industristandard som innehöll ett kopieringskydd, men eftersom många skydd är delvis baserade just på att det inte är allmänt känt hur de fungerar är det svårt att se hur det skulle gå till.
Vad jag vet finns det inget kopieringsskydd som inte är lätt att knäcka som fungerar för denna typ av tillämpningar (RSA och liknande fungerar ju inte).



Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/10 :  16:46:04  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
nin,

det har sålts en hel del musik via Apple Music Store. Det visar väl att folk vill betala för nedladdad musik.

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/05/10 :  17:04:58  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Läs den här artikeln http://www.macminute.com/2004/05/07/itms

Där förnekar Apple prishöjningsryktet!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/05/10 :  17:33:55  Show Profile Send gromit a Private Message
Nin, Apple Music Store säljer MASSVIS med skivor så idén är knappast korkad. Att just du inte vill köpa musiken på det sättet får ju stå för dig.

Att folk laddar ner gratis beror nog till stor del på att det är så enkelt och att det inte finns något alternativ. Apple säljer väl bara till USA, vad jag vet.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:32:32  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Apple säljer väl bara till USA, vad jag vet.

Där är dom ju iofs rätt korkade. Nä, jag skämtade! Men allvarligt talat så är det inte alls en så dum idé. Tycker jag. Alltså jag köper massvis med skivor och har hellre köpta skivor än brända diton, men om man skulle kunna köpa låtar eller album genom nedladdning med en kvalité som motsvarar den man får om man köper skivor i affären och det är avsevärt billigare så skulle det helt klart vara ett alternativ. Så kul är det inte med ett omslag eller tryck på skivan! 9.99 (vafasen är dollarstecknet) är inte så dyrt. Kanske det hamnar på 99kr här. Så brukar det av någon konstig anledning alltid bli med Apples produkter. Så köper man en sån där fin svart Cd-r, kostar väl ungefär 10kr och vipps har man en skiva för 110kr istället för 149-169 (cdon). Det är väl bra. Dessutom ingen leveranstid. Du kan provlyssna 30 sek på varje låt direkt hemma vid datorn innan du köper. Du kan få skivan du önskar i handen inom någon timme med ADSL, kanske några timmar om du köper Apple lossless. Du kan dessutom direkt välja de låtar du gillar bäst från olika skivor och göra din egen skiva, du slipper köpa hela album om du inte vill. Hur som helst helbra tycker jag. Synd bara att det inte finns utanför USA ännu, men det ska lanseras snart...

Retro låter fint.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:06:06  Show Profile Send nin a Private Message
gromit, Jag kan nästan lova dig att detta är mer av en dagslända. Folk testar det som är nytt. Sedan så har dom valet, ladda hem en låt för 20kr eller för 0kr med samma kvalite, svårt val?
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/05/11 :  17:41:16  Show Profile Send gromit a Private Message
Nej, det kan du knappast lova. En dagslända? Det var ju det Ulrika Messing sa om Internet också...

Apple har sålt över 70 miljoner låtar via iTunes under första året.

Numera kan man ju dessutom ladda hem låtarna med förlustfri komprimering.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/11 :  19:36:08  Show Profile Send Fyhr a Private Message
jaa korrupt zip var en dålig liknelse :)
Ska jag ändå betala för musiken vill jag gärna ha den på skiva dock.

Det här med att iTunes Music Store skulle vara en dagslända tror jag dock inte, jag kom att tänka på en kul reklam för bmws active steering, "You don't need it, like you didn't need a cellular phone"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/13 :  00:18:51  Show Profile Send nin a Private Message
Vänta och se. Dom som betalar för det är mest äldre eller sådan som är okunniga att veta hur man laddar hem dom "pirat". Finns nog ytterst få som förr ladda hem pirat kopierad musik som köper nerladdad nu.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/05/13 :  08:33:25  Show Profile Send gromit a Private Message
Först är de dumma, sedan är de gamla, till sist är de okunniga.

"Forum för fårskallar"?

I rest my case...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2004/05/13 08:34:15
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:59:27  Show Profile Send nin a Private Message
Seriöst, tror du verkligen att dom som ladda ner musik förr (oftast ungdomar och studenter) istället KÖPER den musiken dom laddar ner?
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/05/14 :  22:18:37  Show Profile Send Style a Private Message
ja, t ex spelade jag ofta förr in filmer från TV. Numera köper jag DVD istället. Visst delvis är dte för kvalitetsförbättringem men mest för att det är så pyssligt att programmera videon etc.

Det är rätt mycket jobb för att få tag på pirat av det man vill ha på vettig kvalitet. Tid är pengar och det gäller även fritid.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000