HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mått på elementen till HFLS-1.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/05/09 :  15:08:06  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Hej!

Håller på och bygger mitt första par HFLS-1 (egentligen tre.)

Jag har inte fått elementen än och jag fräser nu baffeln. Det jag undrar, är det någon som har en länk till en sida med Vifas datablad eller som har måtten på skuvhålen till elementen? Det framgår inte av den ritningen som finns var skruvarna ska sitta och utan element är det svårt att mäta... Elementen är Vifa PL18 och DX25TG05-04.

Det jag behöver är radien från elementens centrum till cirkeln med alla skruvarna på båda elementen. Sedan ska diskanten ha två avfasningar för kontakter, vad är vinkeln mellan dessa? Sist men inte minst, vilket avstånd är det från skruvarna i basen till början på avfasningen av elementhålet på insidan?

Tack på förhand.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/09 :  16:22:14  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
du får leta lite här ...

http://www.d-s-t.com/vifa/index.htm

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/09 :  16:32:59  Show Profile Send Leif B a Private Message
Finns nog inte där tyvärr.
Enda chansen är om någon vill vara snäll att mäta på sina egna högtalare.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/09 :  16:52:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har inte gjort avfasningarna själv ännu, så det jag kan inte ge dig.. Skulle kunna försöka fixa avståndet centrum -> skruv.
Har inte elementen här nu, men har du inte fått nån data om några timmar, så skicka ett PM och påminn mig. OM ingen annan redan har gjort detta och har färska uppgifter.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/05/09 :  17:54:27  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Verkar som om min oro att det var en RTFM (Read The F(***ing/ine) Manual) fråga var obefogad. .

Jag har funderat vidare lite. Jag tror att jag kan avsluta de flesta fräsjobben utan de exakta måtten. Det enda som kommer att återstå när elementen kommer blir lite borrande så bygget behöver inte stanna av. Men skulle någon råka ha dem så är jag fortfarande intresserad.

Zalve: Ingen stress men tack för erbjudandet. Visar det sig att det behövs kommer PM i morgon.

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/05/09 :  18:24:29  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Det finns ju en bild på PL18 i HFLS-1-tråden som är sticky:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15403&whichpage=13
vet inte om den är korrekt, men den kanske funkar..
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/05/09 :  18:45:16  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Dooh! Det var en RTFM fråga.

Läste igenom Peguls bildtråd men såg aldrig någon länk till mallen men det var ett tag sedan jag läste igenom HFSL-1 tråden. Den borde räcka för att få till avfasningarna. Har iofs diskanten kvar att tänka på.


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/09 :  18:45:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Jag har funderat vidare lite. Jag tror att jag kan avsluta de flesta fräsjobben utan de exakta måtten. Det enda som kommer att återstå när elementen kommer blir lite borrande så bygget behöver inte stanna av. Men skulle någon råka ha dem så är jag fortfarande intresserad.


Det fungerar utmärkt, jag gjorde all fräsning och fanering klar och köpte elementen sist och borra hål samt montera. De går utmärkt att montera även inslagsmutter då lådan är ihopsatt, bara borra hål rakt genom och nypa fast dem med en polygrip, men sätt en limklick av tvåkomponentslim på inslagsmuttern före. Personligen kan jag inte se att det ska vara så stora fördelar att fräsa hål för elementen sist efter fanering, jag har nu på 3 högtalare fräst först samt monterat ihop lådan och fanerat sedan. Det går bra att skära ur hålen genom faneret, samt så är man lite på säkra sidan OM faneret skulle frasas sönder?! eller nån annan olycka är framme.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/05/09 18:47:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000