HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nybörjarimpendans fråga :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/05/07 :  21:25:48  Show Profile Send Guru a Private Message
Om jag ska bygga en en trevägare med element som har 4ohm 5,6ohm och 8ohm....hur tusan får man en total impendans på 8ohm när man bygger filtret ?

Mvh

Edited by - Guru on 2004/05/09 14:01:50

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/07 :  21:57:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det blir nog svårt utan motstånd i serie. Men det dehöver väl inte vara 8 ohm hela vägen heller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/05/07 :  22:25:17  Show Profile Send Guru a Private Message
Hmm...Vad skulle totala impendansen bli med ovanstående värden ?

Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/07 :  22:49:19  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Den kommer att variera med frekvensen. Man kan med hjälp av filtret fixa så att impedansen blir ganska konstant inom audioområdet, men det kräver en hel del kunskap. Jag själv har inte ens brytt mig om att försöka, jag har nöjt mig med att hålla impedansen över 4 ohm och "någorlunda vettig" i bas området. Jag tror högsta punkten ligger på 20 ohm eller nåt sånt. Jag har inte provmätt, bara simulerat.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:56:29  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
motståndet är inte konstant.tex 5,6 rör sig säkert mellan 4 och 20
för att bygga ett bra filter behöver du veta exakta kurvorna för att trima in delningarna rätt.att serie koplla på en bas gör att förstärkaren tappar kontrollen.Här på forumet fins det ett flertal som kan mäta upp högtalarna åt dig..ex jag

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/05/09 :  12:08:19  Show Profile Send buffy a Private Message
nybörjarimpedansfråga ska det hete :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000