Author |
Topic |
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 22:09:43
|
Men det finns ett extraproblem med OA-serien. De är ju manligt fula! Sånt duger inte!
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 22:12:34
|
Ett förslag som kan vara värt att lyssna på och ger några slantar över till Basmoduler och delningsfilter mm.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=276&menu=1&menu=1_b
Glöm inte att pruta.
Ino iP skulle jag nog också lyssna på och nån något större modell.
Delningsfilter kan tex köpas av Ino Audio eller www.embla.no , www.dynabel.no mfl
Basmoduler är det värre med Ino har nästan monopol (ja nu överdrev jag kraftigt, men jag kommer inte på nån annan för stunden i vettig prisklass) om man inte vill ha aktiva då kan tex ett par audioPro (heter dom så ?) kanske duga.
Vill du köpa stativare endast (inte baslådor) skulle jag defenitivt lyssna på totem och även Dynaudio.
Men det är i vanlig ording en djungel så ut och lyssna på ett gäng olika och låna sen hem dom du gillade bäst och prova.
Kan du tänka dig begagnat ? DIY ?
//Magnus |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 22:17:08
|
quote: Originally posted by Anders47
Jan, quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Generellt sett får man då bättre total ljudkvalitet med stativ men en svaghet i basen, med en golvare får man mer bas men litet sämre kvalitet i övriga register.
--------------------------------------------------------------------------------
Er absolut inte enig!!! Hvordan kan du vide at en stativere er "bätre" enn en golavare? Det kommer da så absolut an på hvordan de 2 forskellige högtalare er konstrueret. Hvorfor och hvordan skulle en golvare have sämre kvalitet???? Jeg savner logikken i dette udsagn.
Logiken finns i hela textstycket och kan se ut att bli lidande om man drar citatet ur sitt sammanhang. I den första delen jämförde jag stativ och golvare av samma fabrikat med komponenter av samma kvalitet, där golvaren är dyrare. I nästa stycke antog jag att man i stället satsar samma summa och jämför stativ och golvare. Det är då svårt att producera en golvhögtalare med samma kvalitet på komponenterna som i en stativhögtalare, som kan få bättre återgivning i mellanregister och diskant. Naturligtvis är detta en form av genomsnittsresonemang. I praktiken finns det säkert golvare som är bättre i de flesta avseenden än många stativhögtalare till samma pris, och tvärtom också. I slutändan får var och en värdera och väga samman olika alternativ efter sin egen totalupplevelse. Jag predikade inte stativhögtalare utan försökte ge några argument för och emot.
OK! Ut fra disse præmisserne er jeg enig.
Jeg tænker bara altid på DIY - det der med at købe højttalere havde jeg helt glemt! Som selvbygger er der ikke den store prisforskel på om man putter enhederne i en liten box eller en større golvare och sparer pengene til stativen.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
|
|
Hifitrollet
Member
251 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 07:35:26
|
quote: Originally posted by Girl
quote: Originally posted by mag
Vilken budget har du
Börja med ett par stativare bygg sedan ut med 2 basmoduler en varje främre hörn samt aktivdelning vid ca80Hz, kompletera gärna med en bra Eq för att få till dom värsta felen med rummet (ThomasA:s kostar 1700:-).
tex Totems stativare för 19000:- spelar högt rent och mycket lägre än man tror trots att dom är pytte små och det finns säkerligen andra exemplel.
//Magnus
Tja,..typ 20 papp ev... //girl
/...Det är alltid lika kul när det går bra för folk.../
Och vad har Girl för grejer att spela med, det är ju ganska så intressant att veta i frågan.
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 08:19:38
|
quote: Originally posted by Girl
Hejsan...
Sitter och funderar på om det skall bli golvhögtalare eller stativ högtalare..hem.
Vad tycker ni är bäst? Vad blir skillnaderna?
Är tacksam för mer info...
//GIRL
/...Det är alltid lika kul när det går bra för folk.../
Hej!
Jag föredrar stativare! Dom är mindre, och det tycker jag är bra. Vill man ha mer bas, så är det ju bara att häkta på en subba. Det har jag testat några gånger. Mer bas bidde det, men tristare bas dessutom.
Less i more, more is a mess...
Mvh :-)
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 09:01:37
|
quote: Originally posted by Kajsa
Billiga golvare kan ha lite för mycket "lådljud" för mina öron. Kanske är de stora ytorna otillräckligt styva/stagade. Kanske har man inte råd att bestycka dem lika bra som stativare i samma prisklass.
Nej köp ett par stabilt byggda stativhögtalare med högklassiga element, t ex de som jag händelsevis råkar har till salu. Se annons under säljes, det står något om kanon och stativ i topicen, om jag minns rätt. / K
Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.
Att det kostar mycket att bygga en låda som inte distorderar är av mycket stor betydelse.Det gör att stativhögtalare borde bli det bättre valet. Sedan så är ju även stativhögtalare oftast mer lättplacerade så rumsresonanserna minskar.
Det är något som de som flyttat ut sina högtalare utanför huset kunnat märka.Det ger ett renare ljud.
Om stativen är bra kostruerade så minskar även risken för golvresonanser.
Det behövs stora fria ytor för att få en korrekt basåtergivning. MvhKristofer
|
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 21:04:23
|
=> P.P
vackra och vackra... det är en smakfråga... Lite blå målarfärg som Ranefjord har satt på sina gör att de lyfter ett antal snäpp, dessutom ungefär samma blå färg jag har på mina OA12:or...
Men flukta på OA51, det är en riktigt grann stativare, imho...
Cogito ergo doleo.. |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 21:42:21
|
quote: Och vad har Girl för grejer att spela med, det är ju ganska så intressant att veta i frågan.
Anledingen till att dela elektroniskt och använda basmoduler är att minska dom stående vågorna och vidare att lättare påverka dom resonanser som finns kvar.
Vilken cd-spelare, förstärkare eller rent utav kablar klarar det
Intressant kan dock vara att veta hur rummet ser ut.
//Magnus
Edit: bortse från det jag skrev, jag läste inte ordentligt eller inbillade mig saker, naturligtvis är det av intresse. Sorry Trolle |
Edited by - mag on 2002/09/23 22:56:48 |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 22:40:09
|
Min erfarenhet, utan inblandning av märken och sånt.
Hade tidigare ett par golvare, ca: 1.1M höga, rätt snygga i faner av ljus körsbär. De lät rätt hyggligt, men den musikaliska nerven saknades.... iofs har jag dem nu också men de står här och bara samlar damm faktiskt. Men så en vacker dag for jag till Gbg, där blev jag småförälskad i ett par Italienska skönheter i form av stativhögtalare. Efter lite gnet/sparande slog jag till, köpte dem och min erfarenhet idag efter att ha levt med dessa i tre år är: De spelar skjortan av mig emllanåt.. :-) De spelar 7 resor bättre än mina tidigare golvare, dessutom låter de bättre i basen. Går inte lika djupt men som sagts, de spelar bättre. Stormtrivs med dem och mycket skall till om jag skall göra mig av med mina "bokhyllehögtalare" med stativ.
Lycka till i djungeln!
Mvh Mattias |
Edited by - Mattias on 2002/09/23 22:41:25 |
|
|
Topic |
|