HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nödvändig effekt i ett Rotel-steg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/05/09 :  00:22:44  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har ett Rotel slutsteg RB-970BX som levererar 2x60W i 8 ohm. När jag skruvar upp volymen på mitt Rotel försteg RC-995 till hälften (dvs klockan 12 ungefär) låter det ungefär så mycket som jag tål.

Frågan är då hur många Watt jag egentligen behöver? Man kan ju tänka sig att volymkontrollen överstyrs vid fullt utslag men trots det borde det ju kunna räcka med ett slutsteg som levererar 15-20W (om man antar att volymkontrollen ska verka linjärt och alltså spelar på halva maxvolymen vid klockan 12, dvs 1/10 av effekten)? Missar jag något väsentligt här? Hur vet jag om mitt slutsteg är under- eller överdimensionerat?

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/05/09 :  08:14:17  Show Profile Send Hepcat a Private Message
sannolikt så spelar du på max volym när du har volymratten klockan 12, det brukar vara så att när signalen in är lika med den uppgivna känsligheten så styr försteget ut maximalt ca klockan tolv på volymen mao ger en utsignal som är så stark att slutsteget styr ut maximalt över det kommer slutsteget bara att komprimera och tillföra dist.
Så räcker volymen inte till klockan 12 med det steget du har så behöver du ett kraftigare steg eller känsligare högtalare.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/05/09 :  08:47:35  Show Profile Send Calle G a Private Message
OK, det är så det är. Hur vet man känsligheter och sådant då? Jag tror inte jag hittar något i manualerna.. helst bör väl både CD, försteg och slutsteg vara anpassade till varandra? Å andra sidan kan man väl anta att de är det eftersom rubbet är från Rotel?
I så fall är dessa 2x60W precis lagom för mig och mitt rum, så trevligt! :)
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/09 :  11:19:12  Show Profile Send Fyhr a Private Message
själva ljudvolymen vid en viss inställning på försteget har inget med effekten att göra, det har med värdet på volympotentiometern och förstärkningen i stegen samt känsligheten på högtalarna att göra

som ren kuriosa brukar jag hålla mig under "kl 9" på mitt försteg, skruvar jag upp till 12 börjar slutsteget klippa men innan dess är det aldeles för hög volym för min smak. Mitt slutsteg lämnar 20w
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000