HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skärmad eller oskärmad signalkabel...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/05/07 :  20:26:22  Show Profile
Har gjort ett par egna signalkablar av Nordost 2-Flat (högt.kabel) med överasskande gott resultat. Nu är det så att de befintliga Biltema Rca-kontakterna skall bytas ut mot WBT. När jag ändå håller på tänkte jag testa att skärma av kabeln med lämplig kopparfläta som införskaffades på jobbet idag.
Härligheten är sedan tänkt att kläs med svart nylonstrumpa.


Får man någon ljudmässig skillnad förutom att ev.störningar minskar?
Skall skärmen anslutas någonstans?





Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/07 :  20:48:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Skärmar ska normalt endast anslutas i ena änden, förslagsvis i den änden som kopplas till CDn.

Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:05:09  Show Profile Send Fyhr a Private Message
varför ska skärmen bara kopplas i ena "änden" och hur är det med signalkablar mellan för-slutsteg, ska skärmen där kopplas i försteget då?
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:19:53  Show Profile Send sker a Private Message
Frågan är om det blir någon förbättring genom att skärma kabeln, NorsOst har väl säkert någon anledning till varför de inte gör de.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/08 :  18:02:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fyhr: Därför att det blir bättre då
Enkelt uttryckt kan man säga att om man ansluter skärmen i bägge ändar så kan ström flyta mellan apparaterna via skärmen vilket man vill undvika. Det går faktiskt att mäta upp skärmförmågan hos en kabel och det blir ett antal dB bätter om skärmen endast ansluts i ena änden (undantaget är höghastighetselektronik och digitala kretsar när en kort väg till jord blir viktigare). Dessutom blir det nästan omöjligt att undvika jordloopar om skärmen kopplas till jord i bägge ändar.

Normalt ansluter man skärmen i den "lågbrusiga" apparaten (normalt CD/försteg i audiosammanhang) men det är inge absolut regel. Högsta prioritet är att undvika jordloopar.

Om jag inte minns fel har supra instruktioner på sin hemsida om detta, tror de rekommenderar samma sak, så för en gångs skull är Jenving och jag överens
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/08 :  18:58:18  Show Profile Send Fyhr a Private Message
ok f95toli, tackar ödmjukast för denna info! (jag är inte speciellt elektronikkunnig, men ska just till att löda ihop ett par signalkablar) så det kommer väl till pass!

jag fick för mig att det på något vis gick en returström i skärmen för att släcka ut magnetfält kring signalkablarna, tänk så fefl man kan ha :)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:03:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går ström i skärmen, det är därför man bör ansluta ena änden till jord. De strömmar som skapas i skärmen pga störningarna går då ned i jord direkt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:45:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
F95toli's resonemang är riktigt. Det är därfär man skall ansluta skärmen till sändande änden eftersom impedansen till jord är lägre där.

Jag har provat att vända mina signalkablar som har skärmen ansluten i ena änden och det låter bäst med anslutning mot sändaränden precis som teorin föreskriver.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/08 :  20:58:44  Show Profile Send Fyhr a Private Message
jojo, hade det inte gått ström i den hade den väl varit tämligen meningslös, vad jag hade fått för mig var att det i skärmen gick samma ström som i ledaren, fast åt andra hållet.

Jag ska göra så att jag bara ansluter den ena änden, det låter så rimligt när man får det förklarat :)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/08 :  22:26:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu får vi backa två steg.
Det är skillnad på skärmad kabel och koaxialkabel.
I en koax (vanlig signalkabel) går det mycket riktigt ström i ytterledaren, dett är oftast en fläta eller en metallfolie. Det ser ut som en skärm men är en ledare (om man ska vara petig så gör kabeln uppbyggnad att ytterledaren faktiskt skärmar när man kopplar in den på normalt sett, detta eftersom ytterledarna oftast kopplas till signaljorden). Antennkabel är ett exempel på vanlig koax, det är nog också den vanligaste uppbyggnaden på signalkablar inom audio.

En koaxialkabel kan också vara skärmad (kallas ibland triax), dvs förutom återledaren (den inre "skärmen") så har man ytterligare en fläta som inte ska leda någon signal utan ENBART är en skärm, exempel på detta är Supra Trico (http://www.jenving.se/d_interc.htm).

Om man har en "vanlig" koax utan ytterskärm ska normalt bägge ledarna kopplas in.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/09 :  11:13:27  Show Profile Send Fyhr a Private Message
nu blev jag mer förvirrad :)
vad är då bäst att koppla signalkablar som, koax'er eller enkla ledare med skärm ansluten i ena ändan? (nåt skäl måste väl finnas till att koax är den vanligaste uppbyggnaden på signalkablar inom audio?)

ledsen om jag ställer till det, men jag blev lite förvirrad av det sista f95toli postade, men det är lärorikt för mig detta!!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/09 :  12:04:52  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag vet inte om koaxialkablar är vanligast, jag tror det är partvinnade kablar med skärm som är det.

Jag tog för givet att det var sådana som avsågs och då skall skärmen bara vara ansluten i en ände. Triaxialkablar som är koaxialkablar med en extra yttre skärm ansluter man också bara den yttre skärmens ena ände på.

Vad som är bäst, partvinnat med eller utan skärm, koaxialkablar eller triaxialkablar finns det nog många åsikter om.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/09 :  12:11:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kablar har enkelt uutryckt två egenskaper. Dels hur de leder och dels hur väl de skärmar signalen (så att man inte får in skräp från omgivningen till signalen).

Koax-kablar är bra eftersom de klarar att leda signaler med hög frekvens, även vanlig standardkoax klarar att gå upp till några MHz utan större problem. Andra typer av kablar börjar oftast dämpa signalen när man kommer upp till några tiotal kHz.

Oftast använder man inte koax på det sätt du beskriver. För att en signal ska kunna gå mellan två punkter måste du ju ha TVÅ anslutningar (ström flyter ju alltid i slingor) så därför kopplar man in både inner(center)-ledaren och ytterledaren ("skärmen).
Det är också det sätt man bör koppla in audio-kablar i 99% av fallen.

MEN vanligtvis är audio-grejer med RCA-kontakter byggda så att ytterledaren på RCA-kontakten är ansluten till signaljord i utrustningen, eftersom alla ytterhöljen befinner sig vid samma spänning så räcker det därför i princip att man kopplar ihop jordana på något sätt på ett ställe (ex. genom att man låter ytterledaren vara inkopplad i bägge ändar på en kabel) och sedan kan man koppla in enbart innerledarna på kablarna.
Detta fungerar i teorin men i praktiken är det sällan en bra idé eftersom spänningarna i ytterldearna kommer variera en del vilket kommer ha samma effekt som stora störningar.

Jag hoppas det förklarar en del, det här ÄR rörigt men man lär sig med tiden
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/09 :  12:50:53  Show Profile Send Fyhr a Private Message
okej! :D
ja rörigt är det verkligen, jag gjorde en sökning på diyforumet om signalkablar och hittade mycket matnyttigt som jag håller på och betar mig igenom (vad skulle man annars göra en söndag när solen skiner?)

Tackar så mycket för alla svar, det känns i alla fall som att jag lär mig lite, men oj vad mycket som spelar in :)
Det är väldigt kul faktiskt, men nu ska jag ta en paus, det behövs nog!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000